Wannskrækk Startet 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2006 Jeg fikk en 2 cm rift i min nesten nye RIB i går. Den var utlånt, så jeg kan egentlig kreve fagmessig reparasjon, men hvis dette er så enkelt som jeg tror, vil jeg heller gjøre det selv, -også fordi det er mye "styr" med å få båten transportert til et verksted. Det følger lapper og 1 limtube med båten, men en kamerat anbefaler et rep-sett med 2-komponent lim. Båten er produsert i Hypalon, -har det noen betydning? Regner med at jeg skal rubbe, vaske med sprit, lime og vente leenge før jeg pumper opp fullt trykk igjen. Er det noen her som har noen erfaringer de vil dele med meg? Anbefale rep-sett? Fraråde egeninnsats? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Åssen båt er det snakk om ? Er det virkelig Hypalon, må du ha lim og lapper som passer til Hypalon. Korrekt lim,samt overdimensjonert lapp er en selvfølge på en såvidt stor jobb som 2 cm. Lurer på om ikke hullet bør forsterkes fra innsiden også, men har du tilstrekkelig stor lapp bør dette være unødvendig. Du bør ha båten innendørs når du skal fixe dette. 15 grader og stabil luftfuktighet er ingen direkte ulempe. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Seatronics i Moss har visstnok blitt autorisert til å reparere RIBer levert fra Plastimar. Kanskje en ide å ringe dem for råd. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 (redigert) I tillegg til det nevte 2-komponent limet og hypalon lapper, er det viktigste at du setter flaten i ordentlig klem. Dette kan gjøres f.eks. med 2 plankebiter og snekkertvinger. mvh Barsk II Redigert 4.Oktober.2006 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Mener å ha lest at 1-komp limet som ofte følger med er ment for midlertidige reparasjoner - for permanent reparasjon skal man bruke 2-komponent. Kjøpte en Achilles i vår , den hadde noen lapper limt med 1-komp lim, de kunne jeg omtrent dra av med håndmakt. Fikk fjernet de, renset opp og limt på nytt med2k lim, det ser straks mer solid ut. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GeirFrode Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Klarer aldri å holde styr på hva som er hva av dukene som disse båtene blir laget av. Men hvis det er samme stoffet som blir brukt f.eks. i Zodiac, bør hullet absolutt limes fra innsiden. Denne duken består av flere lag, og hvis du bare limer fra utsiden kan du risikere å få luft i mellom skiktene på duken. I verste fall kan det plutselig begynne å lekke ut luft hvorsomhelst etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 4.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Mye bra informasjon! Jo, jeg fikk beskjed om at det er Hypalon, og lapper har jeg. Jeg har derimot ikke noen innendørs-mulighet i hjemmehavna, som er Hovedøya. Nå er det både ustabil temperatur og høy luftfuktighet ute, så jeg vurderer verksted likevel. Skjønner i alle fall ut fra innleggene deres at dette må gjøres skikkelig, hvis det skal bli en varig og god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.