Jump to content

Konservering av motor med to kjølesystem

Pentan

Recommended Posts

Har ingen erfaring med dette da det er vår første båt med hekkagregat (280) drev. Har funnet noe info om dette her i forumet men lurer på når jeg har fått båten på land og skal spyle gjennom kjølevannskanaler er hvordan man går fram.

Finnes det en sugeslange under dekslene på drevet (evt hvor) som jeg kan kople vannslange til eller hvordan gjør dere dette i praksis?

Leser videre at man skal avslutte med å kjøre igjennom litt kjølevæske, greit nok. Hva med kjølevannsfilteret, taes dette ut og settes inn igjen til våren?

Baat_05.jpg

Min Volvo Penta AQ 140 som skal få et nytt løft i vinter

Drev.jpg

(illustrasjons foto)

Vi haldensere får holde sammen :) Hadde selv en tilsvarende motor og drev for et års tid siden.

På baksiden av motoren, der hvor den går inn i skjoldet på drevet sitter det en blank metallstuss. Kommer opp fra styrbord side, 90 graders bøy mot babord over på en slange. denne slangen går så til et kobber-rør like under coilen. Jeg har som regel koblet av slangen fra den blanke metallstussen fra drevet. Satt inn en litt mindre slange inn i denne og lagt den i en bøtte bak på plattformen. Dette fungerer bra, men slangen er stiv og kort og kan derfor være litt vanskelig å få av.

Skal du ta av drevet (belger som bør byttes annenhvert år), så har du en slange som går fra skjoldet til drevet. Her kan du også koble deg på.

Du skal ikke "Spyle" rent. Du lar slangen ligge i en bøtt med vann som konstant blir fyllt. Så starter du motoren og lar den gå noen minutter. Når motoren har gått noen minutter, stopp den. Fyll bøtta med 50/50 frostveske. Start motor og kjør gjennom alt du har i bøtta, og minst til du ser det kommer ut av eksosen igjen.

Kjølevannsfilteret er i grunnen bare en sil. Denne sitter i det svarte silhuset med sølvgrå skrutopp (ref. bildet dit, øverst til venstre). Denne kan du bare ta ut og rense, for så å sette tilbake igjen. Noen annen form for filter er det ikke.

Tøm også ut olje fra drevet (tappe skrue hel i bunnen, og skru ut peilepinnen på toppen (den midterste høye skruen). Dette er viktig i tilfelle du har fått vann i drevet. Da har det en tendens til å sprekke i løpet av vinteren.

Er du litt usikker og bor i Halden, kan jeg sikkert stikke en lyntur innom og peke på de forskjellige stedene, hva som bør gjøres og gi noen tips.

Redigert av Larspo (see edit history)

Nå er båten tatt opp og drevet skrudd av for å få sin høst service. Har gjort det som står i din beskrivelse og dette gikk som smurt.

Takker for en god beskrivelse Larspo da dette var litt uklart før jeg gikk igang.

Volvo Penta har også `gjør det selv` servicebok som en får prøve å få tak på.

Er kommet godt igang med høst konserveringen men mange timer igjen...

Mvh Penta,n

Det er litt arbeid, men så er det litt av kosen da :)

Vil tipse deg om følgende også:

1. Spray litt CRC eller tilsvarende i fordeleren. Både under lokket og i bunnen av fordeleren. Her sitter det noen vekter som har tendens til å ruste fast. Dette resulterer i feil tenning på høyere turtall. Stiften som også sitter her har også tendens til å ruste, gi en liten dusj på den også.

2. Bytt olje og filter på motoren

3. Bytt olje på drevet

4. Bytt knutebelgen på drevet (om det ikke var gjort i fjord)

5. Sjekk vannslangen mellom skjold og drev. Denne skal være i god stand

6. Det er en svakhet på drevene at de korroderer i stussen hvor vannslangen skal på. Denne er billig og bør vurderes byttet om den er koorodert.

7. Konserver motor med kjøleveske som beskrevet over

8. Jeg har også sprayet hele motor med 6-66 (tilsvarende CRC). Da holder den seg fet og fin hele vinteren og ruster ikke. Pass på å ikke spraye på noen remmer, ellers skal alt annet tåle dette.

9. Tapp ut vann fra bensinfilteret (som regel en skrue i bunnen). Ville ventet med å bytte denne til våren. Er som regel litt mer "drit" som løsner i løpet av vinteren og kondens kommer. Derfor er det best om du starter opp motoren på vårparten, lar den gå en halvtimes tid og deretter bytter filter.

10. Impeller bytter du også på våren, etter at du har startet motoren. Disse tåler dårlig å gå tørr, siden de går noe tid uten vann når du ligger på land (lengere slangestrekk til vann-bøtta), ville jeg ha byttet denne og startet først når den ligger på vannet med den nye impelleren.

11. Sjekk sink-anod på drevet (bak propellen). Bytt denne om det er mindre enn 50% igjen. Sjekk også anoden som sitter på undersiden av skjoldet

12. Det sitter en smørenippel på toppen av skjoldet på innsiden. Denne smører styreakselen som går gjennom skjoldet. Trykk inn litt fett her, ellers har styringen lett for å bli veldig treg.

13. Sjekk slangen hvor girvaieren kommer inn gjennom skroget. Min hadde masse sprekker og var på kanten til å ryke. Ryker denne, tar båten inn vann. Er deverre dyr (rundt 900,- om jeg ikke husker feil). Uansett lurt å sprute litt 6-66 på denne for å forhindre videre korrosjon (på klemmen helt inntil skjoldet).

14. Kobl fra batteriene, sjekk syrenivå og lad de helt fulle.

15. Få ut alt vann fra båten, både i kjøl, og evt. i vanntanker, septik, varmtvann el.

Da burde det viktiste være gjort og du kan dekke til båten for sesongen. Pass på god ventilasjon (ikke ha en tett presening over hele). Ha åpninger i begge ender slilk at det kan blåse tvers gjennom. Bedre at det blåser litt snø inn enn at den blir hermetisk. Da får du garantert jordslag, råte og rust.

Det er også lurt å ikke legge på lokk på motoren, men la motor-rommet stå på gløtt. Da blir det ikke så mye kondens her og alt ser så mye pener ut på våren.

Ble rene manualen dette Larspo, kjempe bra.

Er kommet godt igjennom punktene. Liker at ting er i orden å ikke minst ser bra ut noe som gir glede. Derfor best å gi båten en gjennomgående service og lettere å holde på nå som jeg har fått den opp.

Du skrev om slangen til gir-vaier denne har jeg tenkt å ta i nærmere øyesyn. Lurer litt på hvordan den er festet eks pakning gjennom skroget og om det er komplett slange og vaier som kostet ca 900,- med evt pakning.

Noen anbefaling til å få vekk det gule som legger seg på den hvite gelcoat,en på båten, har lest litt om deep clean.

Lettvint med kompressor:

Tips! Vedrørende smøring av vaiere som ligger i slange: Løsne vaier og fyll på litt olje og sett på litt trykk luft i enden og oljen smører vaier gjennom hele slangen.

Tips! For å få ut alt vann fra kjøl, tanker ol tok jeg å monterte på en lang slange på sandblåse pistolen og låste pistolhendel med strips og la den ett stykke fra båten og da kunne jeg bruke den som god oppsuger.

Gode råd å tips er til for å deles....

Noen anbefaling til å få vekk det gule som legger seg på den hvite gelcoat,en på båten, har lest litt om deep clean.

Hempel sin Gelcoat cleaner skal visstnok være suveren til dette. Ellers får du det også vekk med fortynnet saltsyre, alternativt skrubbing med Hugo's.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På den gule linjen bruker jeg saltsyre. Mye billigere og effektivt. Deep Clean består for det meste av saltsyre (om ikke det er alt den består av). Saltsyre får du eks. på Coop Obs, koster rundt 80,- for en liter.

Slangen som går til drevet med vaier i er en separat slange med påklemt nippel og pakning. Vaieren trekkes gjennom denne slangen etterpå (er en løs hette på toppen av denne slangen). Det er typisk der hvor den er påklemt at den har tendens til å ruste. Den kan også være et sant h.... å komme til med en grov fastnøkkel (24mm om jeg ikke husker feil).

Redigert av Larspo (see edit history)

Ser at saltsyren som Whistler her viser at den gjør jobben. Har bare stedvis litt svak gul farge så får en håpe at den blir hvit igjen snart. Fikk vasket båten grundig rett etter at jeg fikk den opp og det lettet nok mye på pussingsarbeidet.

Holder på å pusse ned drevet da jeg nå har fått det inn på mitt lille verksted og i.o.m. at dette er min første båt så lurer jeg på hva jeg skal bruke på drevet etter at jeg har pusset / sandblåst det ned? Tenker da mest på kjemikalier / lakk eller hva dere nå enn bruker for å få et bra resultat som varer i saltvann.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...