Jump to content

Kloakkutslipp i Oslofjorden

index

Recommended Posts

.... 212 mill. liter på 3 dager er ca. 70 mill. liter om dagen.

Jeg tømte septiktanken her forleden. I Oslofjorden. Rundt halvfull, la oss si jeg tømte ca. 70 liter.

Man snakker om at problemet med Septiktømming direkte i sjøen fra småbåter er blitt et stort problem.

For å overskygge Kloakkutslippet i Oslofjorden må rundt 1 million småbåter tømme septiktanken sin i Oslofjorden. Har sett mange båter på fjorden i sommer, men visste ikke at vi var blitt så mange :lol::lol::lol:

Følger opp resonnementet til Svenning, jeg får 3-dagers utslippet i indre Oslofjord til å tilsvare noe i overkant av 3 millioner kloakkutslipp med 70 liters septiktank i fritidsbåt.

Dette regnestykket kan bidra til et argument endel av oss småbåteiere anvender hvor vi sier at den septik vi produserer ombord er av helt marginal betydning for forurensning av kysten.

Bekkelaget renseanlegg er midlertidig ute av drift

I forbindelse med et strømbrudd på Bekkelaget renseanlegg lørdag ettermiddag 30.09.06 sviktet flere sikkerhetsnivåer. Innløpsluken ble ikke stengt og avløpsvann flommet ned i kjellerhaller og tavlerom. Dette har ført til at hele anlegget midlertidig er satt ut av drift.
(min utheving.)

Her har det tydeligvis gått riktig galt. Virker som elektrisk anlegg og/eller styringssystemer er druknet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Argumentasjonen er ikke slik jeg oppfater det peer.

Poenget her er vel at enkelte politikere vil bruke mye ressuser på å stoppe utslipp fra småbåter for å rense fjorden. Det vil kanskje være en bedre ressursutnyttelse å bruke de pengene på et ekstra sikringstiltak på renseanlegget i stedet ettersom forurensningskonsekvensene er så mye større derfra når det går galt

:cheers:

Her er det vel et klassisk eksempel på at man bør ha to tanker i hodet samtidig, som en politiker ville ha uttrykt det. Ja, vi bør bruke penger på å få folk til å slippe ut minst mulig. Samtidig kunne sikkert kommunen gjort mer for å hindre slik tabber. Jeg plukker opp "dritten" etter bikkja mi, selv om ikke naboen gjør det. Mulig jeg missforstår men når man begynner å regne ut hvor mange millioner 70 liters septiktanker vi kan tømme før vi er like jævlige som oslo kom. virker det på meg som et forsvar for tømming av nevnte septik tanker.

:sailing:

For å si det sånn, ta en tur langs Akershuskaia en dag og glan ned i vannet.

20 års kampanje for å rense utslipp HAR hatt virkning. Når jeg som liten gutt tittet ned i vannet, så det ut som kakao. Det gjør det ikke lengre.

Periodemessige uslipp renses raskt opp. Vedvarende utslipp er noe _helt_ annet.

Suzuki

No boat needed..

...Poenget her er vel at enkelte politikere vil bruke mye ressuser på å stoppe utslipp fra småbåter for å rense fjorden. Det vil kanskje være en bedre ressursutnyttelse å bruke de pengene på et ekstra sikringstiltak på renseanlegget i stedet ettersom forurensningskonsekvensene er så mye større derfra når det går galt......

Og hvorfor ikke begge deler?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Husk at kloakken fra renseanlegget ikke bare er bæsj da. Alt vi bruker av vann, dvs WC, dusj, kjøkkenvask, svømmebasseng, vaskemaskinen o.lign, pluss ca 50% av regnvannet som renner ned i sluk-kummer rundt om i byen, og tenk alt vannet fra industri. Tenk bare alt oppvaskvannet som blir brukt på f.eks. Coca Cola for å vaske tomflasker. Og hver gang vi tisser 1 desiliter, bruker vi 6-9 liter vann for å få skyllt vekk...

Altså veldig mye av det VG sier er "kloakk" er vann!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Joda, bare et par små problemer; De færreste båter har septiktank som kan benytte disse tømmestasjonene, svært mange båter har overhodet ikke septiktanker. Hvor mange tømmestasjoner skal man ha i indre Oslofjord for å ta unna trafikken etter en flott helg på fjorden?

Si at f.eks 1000 båter skal tømme septikken på søndag fordelt på 10 stasjoner. Det blir 100 båter per stasjon og hver båt vil trenge f.eks 10 minutter inkl. tillegging, oppkobling, tømming, forlate brygga. Hvor lang tid vil det da ta å få unna køen?

Dessuten; Hvem skal betale for bygging og drifting av disse stasjonene og hva vil den miljømessige gevinsten være?

Min enkle konklusjon er at så lenge folk respekterer det estetiske forbundet med tømming så er dette egentlig et "ikke problem"!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har slåss mot komunen og alt kloakkutslippet på indre havn i Horten , men det skjer nada . Hele havna flømmer over av dritt så fort det regner , da drar det med seg alt fra boligfeltet oppafor . Hadde den feite gammle båten til Jare her i sommer . Dem sendte ut en mini ubåt å holdt på .Men skjer sikkert like lite som det har gjort i alle år .Hva hadde skjedd trur dere vis dette hadde vært en fabrikk eller en privatperson , trur du dem kunne holdt på sånn i 10år på 10 år Nei neppe.Dissa politikerne som sitter å lover å lover føre valga , bure fly på skauen og grava seg ned , dem gjør ikke en dritt av det dem sier . Hadde dem vært i vater så hadde dem sikkert skamma seg , men det veit dem ikke hva er .

Beklager men måtte bare :headbang:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...