index Startet 5.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2006 Defekt kloakkrenseanlegg. Ser ut til at småbåtflåtens samlede kloakkutslipp blir bare peanuts i forhold til det Oslo Kommune klarer å få til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Det er greit at det kan oppstå feil i slike anlegg som fører til driftstans. Men hvordan i h....e kan slike driftstans bli langvarig? Det var tross alt ikke Bin Laden som har sprengt anlegget! Det var en strømstans. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 .... 212 mill. liter på 3 dager er ca. 70 mill. liter om dagen. Jeg tømte septiktanken her forleden. I Oslofjorden. Rundt halvfull, la oss si jeg tømte ca. 70 liter. Man snakker om at problemet med Septiktømming direkte i sjøen fra småbåter er blitt et stort problem. For å overskygge Kloakkutslippet i Oslofjorden må rundt 1 million småbåter tømme septiktanken sin i Oslofjorden. Har sett mange båter på fjorden i sommer, men visste ikke at vi var blitt så mange Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Følger opp resonnementet til Svenning, jeg får 3-dagers utslippet i indre Oslofjord til å tilsvare noe i overkant av 3 millioner kloakkutslipp med 70 liters septiktank i fritidsbåt. Dette regnestykket kan bidra til et argument endel av oss småbåteiere anvender hvor vi sier at den septik vi produserer ombord er av helt marginal betydning for forurensning av kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Bekkelaget renseanlegg er midlertidig ute av drift I forbindelse med et strømbrudd på Bekkelaget renseanlegg lørdag ettermiddag 30.09.06 sviktet flere sikkerhetsnivåer. Innløpsluken ble ikke stengt og avløpsvann flommet ned i kjellerhaller og tavlerom. Dette har ført til at hele anlegget midlertidig er satt ut av drift. (min utheving.) Her har det tydeligvis gått riktig galt. Virker som elektrisk anlegg og/eller styringssystemer er druknet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
OT-flyktning Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Skjønner årsaken nå. Men håper da inderlig at hele styringsgreia flyttes til et sikrere sted eller tettes hermetisk for å unngå fremtidige uhell ved strømstans. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Hvordan går det med fisken i Oslo-fjorden da? Blir det fersk "surstrømming" året rundt nå... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Det blir i alle fall mye krabbe å få... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Jeg tror nok at det som slippes fra tanken på fritidsbåter er veldig mye mer konsentrert dritt enn det som kommer fra kommunal ledning, som nok består mest av gråvann. Begge deler bør ikke slippes i indre deler av fjorden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
peer Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 At andre har "driti seg ut", er vel ikke det noe unskyldning at vi som ansvarlige båtbrukere skal gjøre det samme? Merkelig argumentasjon, spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Argumentasjonen er ikke slik jeg oppfater det peer. Poenget her er vel at enkelte politikere vil bruke mye ressuser på å stoppe utslipp fra småbåter for å rense fjorden. Det vil kanskje være en bedre ressursutnyttelse å bruke de pengene på et ekstra sikringstiltak på renseanlegget i stedet ettersom forurensningskonsekvensene er så mye større derfra når det går galt Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Her er det vel et klassisk eksempel på at man bør ha to tanker i hodet samtidig, som en politiker ville ha uttrykt det. Ja, vi bør bruke penger på å få folk til å slippe ut minst mulig. Samtidig kunne sikkert kommunen gjort mer for å hindre slik tabber. Jeg plukker opp "dritten" etter bikkja mi, selv om ikke naboen gjør det. Mulig jeg missforstår men når man begynner å regne ut hvor mange millioner 70 liters septiktanker vi kan tømme før vi er like jævlige som oslo kom. virker det på meg som et forsvar for tømming av nevnte septik tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 For å si det sånn, ta en tur langs Akershuskaia en dag og glan ned i vannet. 20 års kampanje for å rense utslipp HAR hatt virkning. Når jeg som liten gutt tittet ned i vannet, så det ut som kakao. Det gjør det ikke lengre. Periodemessige uslipp renses raskt opp. Vedvarende utslipp er noe _helt_ annet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
NilsPils Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 ...Poenget her er vel at enkelte politikere vil bruke mye ressuser på å stoppe utslipp fra småbåter for å rense fjorden. Det vil kanskje være en bedre ressursutnyttelse å bruke de pengene på et ekstra sikringstiltak på renseanlegget i stedet ettersom forurensningskonsekvensene er så mye større derfra når det går galt...... Og hvorfor ikke begge deler? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tom-ass Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Husk at kloakken fra renseanlegget ikke bare er bæsj da. Alt vi bruker av vann, dvs WC, dusj, kjøkkenvask, svømmebasseng, vaskemaskinen o.lign, pluss ca 50% av regnvannet som renner ned i sluk-kummer rundt om i byen, og tenk alt vannet fra industri. Tenk bare alt oppvaskvannet som blir brukt på f.eks. Coca Cola for å vaske tomflasker. Og hver gang vi tisser 1 desiliter, bruker vi 6-9 liter vann for å få skyllt vekk... Altså veldig mye av det VG sier er "kloakk" er vann! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
wave Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Tok en tur innover i Bundefjorden i ettermiddag. Sikten var 10 cm, og fargen grå-gul. Ikke særlig forlokkende. Her er trolig kloakk tilsvarende atskillige tiårs utsklipp fra fritidsflåten gått i fjorden, uten at det er noe argument for tømming av toaletter på dertil egnede plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Min argumentasjon i #3 hadde ikke til hensikt å legitimere utslipp av Septik fra fritidsbåter, kun en anskueliggjøring av tall. Det at noen "driter seg ut" legitimerer ikke at andre kan gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Hadde vi ikke alle brukt "tømmestasjoner" hvis det var fler av disse lett tilgjengelig? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Joda, bare et par små problemer; De færreste båter har septiktank som kan benytte disse tømmestasjonene, svært mange båter har overhodet ikke septiktanker. Hvor mange tømmestasjoner skal man ha i indre Oslofjord for å ta unna trafikken etter en flott helg på fjorden? Si at f.eks 1000 båter skal tømme septikken på søndag fordelt på 10 stasjoner. Det blir 100 båter per stasjon og hver båt vil trenge f.eks 10 minutter inkl. tillegging, oppkobling, tømming, forlate brygga. Hvor lang tid vil det da ta å få unna køen? Dessuten; Hvem skal betale for bygging og drifting av disse stasjonene og hva vil den miljømessige gevinsten være? Min enkle konklusjon er at så lenge folk respekterer det estetiske forbundet med tømming så er dette egentlig et "ikke problem"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ben Sin Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Mange problemer hvis man vil, men det blir vel ikke mer møkk i fjorden av flere tømmestasjoner? Konklusjonen din Mouche er jeg helt enig i. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Mange problemer hvis man vil, men det blir vel ikke mer møkk i fjorden av flere tømmestasjoner? Hva mener du? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tom-ass Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Det blir ikke mer møkk i fjorden med flere tømmestasjoner. Altså: Med flere tømmestasjoner vil det bli mindre møkk i fjorden. Fra oss båteiere altså. Tømmestasjoner vil ikke løse problemene på renseanleggene! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Altså: Med flere tømmestasjoner vil det bli mindre møkk i fjorden. Fra oss båteiere altså. Ja, det er riktig, men under forutsetning av at disse brukes! Brukes de få som finnes? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Det skulle vært artig å få vite om noen av medlemmene har brukt en tømmestasjon i Norge. Hvordan virker det? Hva koster det? Hvor lang tid tar det? Var det kø? Åpningstid? ...... ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tine IV Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Har slåss mot komunen og alt kloakkutslippet på indre havn i Horten , men det skjer nada . Hele havna flømmer over av dritt så fort det regner , da drar det med seg alt fra boligfeltet oppafor . Hadde den feite gammle båten til Jare her i sommer . Dem sendte ut en mini ubåt å holdt på .Men skjer sikkert like lite som det har gjort i alle år .Hva hadde skjedd trur dere vis dette hadde vært en fabrikk eller en privatperson , trur du dem kunne holdt på sånn i 10år på 10 år Nei neppe.Dissa politikerne som sitter å lover å lover føre valga , bure fly på skauen og grava seg ned , dem gjør ikke en dritt av det dem sier . Hadde dem vært i vater så hadde dem sikkert skamma seg , men det veit dem ikke hva er . Beklager men måtte bare Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.