Jump to content

Kloakkutslipp i Oslofjorden

index

Recommended Posts

Det skulle vært artig å få vite om noen av medlemmene har brukt en tømmestasjon i Norge.

Hvordan virker det? Hva koster det? Hvor lang tid tar det? Var det kø? Åpningstid? ...... ?

Jeg har brukt tømmestasjon endel ganger når det passer seg slik. I Indre Oslofjord er det så vidt jeg vet 3 stykker. Én i Bestumkilen, én i Frognekilen, samt i Paddehavet.

Tror jeg hadde brukt tømmestasjonene så godt som hver gang om det var en i nærheten av båtplassen i Bærum. Gidder ikke å kjøre helt inn til Oslo ens erend for å tømme septikken.

Tømmestasjonene i indre Oslofjord er gratis å bruke. Det er selvbetjening og de kan brukes 24T i døgnet.

Å bruke stasjonene er veldig enkelt og renslig. Bare å legge til, dra ut slangen fra en trommel på brygga og stikke den i åpningen for dekkavsuget. Deretter er det bare å trykke på én knapp og vri om hendelen på munnstykket. En septiktank på 200 liter tømmes på ca 3 minutter. Mynnstykket har et gjennomsiktig felt som gjør at man kan se det som kommer ut (om man orker :eek: )

Flytebryggen har også en vannslange man kan bruke om man skulle søle en dråpe eller to når man fjerner munnstykket etter endt tømming. (skal ikke brukes til å fylle vanntanken)

Jeg pleier også å spyle gjennom tanken med ferskvann et par ganger i sessongen, samt rett før båten går i opplag på høsten.

Tømmer tanken med sugeren og fyller opp med ferskvann via tømmeflensen og tømmer tanken igjen. Etter et par-tre runder er vannet som pumpes ut helt klart og det er så og si null lukt fra luftingen. På siste runden kjører jeg septikpumpa litt for skylle gjennom pumpa og slangene med ferskvann.

Da er alt klart for litt frostveske etter at båten er kommet på land.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

En liten kommentar til vannkvaliteten i indre Oslofjord: Eter at VEAS-anlegget på Bjerkås kom i drift (for å avlaste Bekkelaget) har det skjedd en radikal forbedring på vannkvaliteten. Vi ser det bl.a. på bunnvekstene, tang og blåskjell kommer tilbake og sikten er langt bedre. Når man snakker om møkkete vann (innlegg #16) så vil kraftig nedbør - som vi har hatt rikelig med i det siste - naturlig skylle slam ut i fjorden.

Og da snakker vi om en av de store kildene til vannforurensningen: Landbruket med høstpløying og utvasking av godt gjødslet jord som flommer ut i bekker og elver og ender i havet. At det er tillatt!! :cryin:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvis det er like mange tømmestasjoner som "bensinstasjoner" i indre Oslofjord, og at tømme og påfyllstiden er omtrent det samme, burde det ikke være noe praktiske problemer å få gjennomført tømming.

Vi har jo ikke hatt de store problemene med å få fylt tankene. Hittil.

Det spørs neste år grunnet dieselavgiften. :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg synes det er langt bedre at dere dumper dritten i indre oslofjord enn utaskjærs! Når man hopper i havet utenfor færder så forventer man rent vann, men neida, rett som det er flyter det flak med slam og dasspapir forbi der også. Bader man inne i Oslo så må man regne med det, men utaskjærs burde man slippe dette. Faktisk burde dødsstraff være passende, kan huske minst to episoder der jeg gladelig hadde vært bøddel... :drink:

Mener at det også er tømmestasjon i Vollen og i Leangbukta, men har faktisk til gode å se en tømmestasjon i bruk!

Har hatt båten i området en stund, men ikke sett eller hørt noe om disse.

Har sans for å bruke slike tømmestasjoner, men da må de byugges ut på steder hvor det ikke blir en stor omvei å tømme en tank som egentlig er ganske liten.

For det første: Jeg har septiktank om bord med mulighet for tømming fra tømmestasjon, men lurer på om noen har utført et regnestykke for å finne ut hva tømming av våre små septikktanker ombord i realiteten betyr for "saltvann-kvaliteten".

For det andre: I hjemmehavna vår (Sonskilen, Son) er det tømmestasjon. Jeg tror den har eksistert i omlag 3 år. Jeg er endel i havna på vårparten og høstparten (før og etter ferien) og har enda ikke observert noen som har benyttet denne tømmestasjonen. Jeg har også vært flere steder i høysesongen for fritidsbåter i Tyskland, Danmark og Sverige og har enda ikke observert noen som har brukt disse stasjonene.

Jeg er på ingen måte motstander av å bevare miljøet så godt som mulig, men man bør også være noe edruelig når det gjelder å beregne hva fritidsflåten egentlig representerer av miljøpåvirkning når det gjelder kloakkutslipp.

Jeg ville i utgangspunktet tro at nitrit som slippes ut fra fisker langt overstiger det vi mennesker produserer ombord.

For å si det på en annen måte: fiskene driter mye mer enn det som kommer fra fritidsbåtene.

Selvfølgelig gjør de det, men det skulle ikke tilsi at vi ikke burde bidra med å holde fjorden ren på vår måte. Det blir liksom litt vanskelig med obligatorisk fisketoilett. Og så var det det med å foregå med et godt eksempel, da. Spesielt når det koster akkurat ingenting. :wink:

Tank og avsugstilkobling er obligatorisk på alle nye båter med installert toilett. Det neste blir nok at vi må vise kvittering for utført tømming (Gud forby), spesielt hvis vi overhodet ikke viser vilje til å bruke tømmestasjonene frivillig.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Jeg ville i utgangspunktet tro at nitrit som slippes ut fra fisker langt overstiger det vi mennesker produserer ombord.

Det kan godt hende, men jeg tror det blir noe komplisert å få alle fiskene til å stikke innom og drite på tømmestasjonen!

Spøk til side, jeg har faktisk til gode å se noen tall på hvor stor andel av denne type forurensning fritidsbåtflåten står for.

Ikke minst et estetisk spørsmål, også ja. Det er nok temmelig opplagt at fritidsbåtene aldri kan bli den stor forurensningskilden sammenlignet med utslipp fra land. Men jeg synes det er viktig å feie for egen dør før en kritiserer andre.

I dag er det er økende problem med algeoppblomstring i sjøen. Man forkuserer etter hvert på avrenningen av ferskvann fra elver som fører med seg store mendgder nærinssalter. Selv mener jeg at en av de virkelig store miljøsynderee i Norge i dag er bonden som gjødsler og høstpløyer (blant annet). Det er lettere å kritisere dette når en selv ikke kan bli beskylt for å la septikken gå rett i sjøen.

Har hatt båten i området en stund, men ikke sett eller hørt noe om disse.

Da må du nok ta en kikk til! :wink: Men at de ikke høres er riktig nok, og synes som om ingen vet om dem og ingen bruker dem!

Til orientering;

Den i Leangbukta befinner seg rett ved en liten grå bod som står mellom på piren hvor Lunde har en del av sine Bavariaer og Westmar har sine Hunter og CC - båter.

Den i Vollen finner du i enden av raden med bensin/dieselpumper m.a.o. nærmest der man parkerer.

Selv har jeg ikke septittank som kan benyttes av disse så min septik går "rett i sjøen", men i god avstand fra land!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg synes alle som driter i sine dasser, kan lese denne rapporten, før de slipper den ut i sjøen. :nono:

Imøteser gjerne nye kommentarer etterpå, spesiellt hvor dyrt det blir å lage til en ekstra avløpsstuss /dekksventil.

Oppfordrer herved baatplassens medlemmer om å gjøre en dritfri sjø til en merkesak. :flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg har nå lest rapporten "Toalettavløp fra charterbåter og fritidsbåter i indre Oslofjord" fra juli 2005.

Først må jeg si at jeg ikke har spesielle synspunkter på brunt-vanns temaet og septikktank spørsmålet i fritidsbåter. Jeg vil forsøke å forholde meg til reglene som utvikles.

Ombord har vi det slik at alt vann fra oppvask og dusj går rett ut i sjøen - det er vel ikke bra.

Vi har to toaletter: det ene med direkte avløp ut i sjø, det andre med oppsamling i septiktank. Vi har innført regler ombord som forsøker å ivareta det "estetiske" aspektet ved septik.

Når det gjelder nevnte rapport synes jeg det er vanskelig å se hva som er forutsetninger, diskusjoner, konklusjoner og anbefalinger.

Eksempelvis formuleres det at pålegg om montering av avsugnssystemer for alle fritidsbåter over 20 fot kan bli kostbart.

Dernest uttales det at den nåværedne tømmekapasiteten i indre Oslo-fjord ikke er tilstrekkelig.

For det tredje anbefales det -så langt jeg har forstått - at lokale båtforeninger skal etablere tømmingsordninger som skal inngå i medlemskontigenten og at ikke-medlemmer må betale avgift for tømming.

Jeg ser ikke at det drøftes hvor i indre Oslofjord ordningen skal gjelde.

I Oslofjorden er det nevt i rapporten at utelukkende Vestby og Nesodden kommune har nedlagt forbud mot all tømming av septik innenfor kommunens grenser.

Vestby har tatt konsekvensen av dette og etablert egen tømmestasjon i Son.

Jeg forstår imidlertid ikke hva som er realitetene i rapporten.

Er det eksempelvis greit at vi kjører nord for Drøbakk og tømmer septik midtfjords - eller er dette ikke tilrådelig?

For vår egen del er dette stort sett ukomplisert - vi tømmer septik sør for Medfjordbåen - der er fjorden både vid og dyp.

Men jeg er enig - vi fritidsbåteiere bør gå foran med godt eksempel.

Tror at hvis man skal få noe fart på bruken av de tømmestasjonene som ingen bruker, så må kommunene tenke litt lenger og videre enn hva de gjør idag.

I Oslo har man noen tømmestasjoner - ingen bruker dem - ingen snakker om dem, bortsett fra at det kommenteres at ingen bruker dem, kun en liten del av flåten kan bruke dem.

De som virkelig fryder seg over tømmestasjonene er måkene. Her har de fått en egen plattoform der de kan grise, kline og drite så mye de vil helt uforstyrret slik måker gjerne gjør. Frister ikke å fortøye der, ikke kan jeg bruke den, ikke vet jeg hvem som eventuelt kan bygge om båten min, og ikke vet jeg hva det ville kostet å bygge om.

Det Oslo Kommune har gjort i år, er at de har sendt ut noen plakater med info til båtforeningene - av den typen som tilogmed tåler vann.

Den ene plakaten har jeg hengt opp - de andre har jeg kasta.

• 5 måneder senere...

Er det noen som vet hva slags ustyr man trenger for å tømme septik ved en slik tømmestasjon ? Regner med at det er et munnstykke som settes nedi lokket/stussen i skroget og suger opp innholdet.

Jeg er i farta med å installere ny septiktank og har enkelt mulighet for å lage dette NÅ, før jeg installerer permanent og systemet er låst.

Regner med å bruke 38 mm septik slange, opp til tømme "stussen".

Noen tips til varenummer, leverandører, priser etc. ?

/Are

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...