Jump to content

Skal bunnsmøre ny båt Tips?

Ardea 870

Recommended Posts

Primerlaget skal vel ha en viss minimumstykkelse for å være vanntett...

Yep, men på en NY båt er ikke det så interessant. Tvertimot er det bedre å ha mindre primer; for dersom båten får hydrolyse/osmose, er det bedre at den får det innen fem år enn at den får det senere. Reklamasjonsgrunnlaget, vet De!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Yep, men på en NY båt er ikke det så interessant. Tvertimot er det bedre å ha mindre primer; for dersom båten får hydrolyse/osmose, er det bedre at den får det innen fem år enn at den får det senere. Reklamasjonsgrunnlaget, vet De!

Nå blir jeg litt forvirret; Å reklamere er vel ikke noe mål, men en mulighet gitt at man får et problem som man ikke kan klandres for, men som produsent av båten kan klandres for?. Produsentene av primer sier vel at man skal ha 3 til 5 lag med primer og stipulerer en tykkelse på det skiktet med primer for at det skal bli vanntett. Hvis man da ikke overholder produsentens bruksanvisning så kan vel det medføre at produsent av båten ikke vil akseptere en eventuell reklamasjon?

Ellers så mener jeg å ha lest diverse steder at det er noe eldre båter som har ligget ute om vinteren som får problem med plastpest?

Jeg ville uansett anbefale å legge på det antall lag som gjør at båten får et mest mulig vanntett skikt og med minst mulig risiko for plastpest - så dum er jeg!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Primeren skal sitte på i båtens levetid. Det er derfor avgjørende viktig at den får god vedheft. Begynner det å løsne vil man få en he...tes jobb senere.

Gelcoaten må mattes ned fullstendig, jeg ville ikke brukt finere papir enn 60. Ripene synes uansett ikke gjennom primerlaget. Om man skulle slipe gjennom gelcoaten enkelte steder har det ingen praktisk betydning. Det er bedre å slipe for mye enn for lite...

Etter sliping tørkes skroget rent med aceton og hyppig bytte av tørkefille.

Antall lag primer avhenger av fabrikat, noe dekker bedre enn andre. Følg produsentens anbefaling.

Dersom båten skal ligge på vannet hele året ville jeg smurt minst ett lag.

Pass på tørketider mellom strøkene, tørker det for lenge må man slipe på nytt. Dette gjelder også det første strøket med bunnstoff.

Noen primere fåes i 2 farger slik at det er lett å se at strøkene dekker.

Etter sliping tørkes skroget rent med acetone
:nonod: :nonod:

Å introdusere et sterkt løsemiddel på slipt gel-coat før priming er ikke bra!! Løsemidlene er tusen ganger verre enn vann hva angår å løse opp bestanddelene i laminatet, og legger til rette for hydrolyse.

Det eneste akseptable er avfetting med rødsprit FØR sliping. Etter sliping kal det ikke brukes annet enn rent norsk ferskvann. :smash:

Hvis man da ikke overholder produsentens bruksanvisning så kan vel det medføre at produsent av båten ikke vil akseptere en eventuell reklamasjon?

Nix. Dersom båten får hydrolyse, er det fabrikantens problem uansett. Som kjøper er du fulltberettiget til åæ gjøre eller ikke gjøre akkurat hva du vil med bunnen. Prime, stoffe, la det være, whatever. Skroget skal jo ikke få hydrolyse uansett. Det er DET som er poenget.

Løsemidler har ingenting på skroget å gjøre. Punktum.

Jotun anbefaler vask og avfetting med lynol.....lynol er rimelig heftige saker etter min nese uten at jeg er noen ekspert på området.

Aceton er vel hakket sterkere krutt enn Lynol igjen.

Jeg har ikke faglig greie på dette, men det hender (etterhvert) at jeg leser bruksanvisningen. Blir en smule :crazy: når det finnes diverse :smash: meninger.....

da har altså primeren ingen annen effekt enn å gå bra heft for bunnstoffet?
:yesnod: I motsetning til hva mange tror, er fem lag primer ikke vanntett heller. Ikke engang epoxy brukt til reparasjon av plastpest er helt vanntett.

Jotun anbefaler vask og avfetting med lynol

Ære være dem for det. Hva skulle vel verkstedene gjøre, uten å ha plastpest å reparere på? :wink: MEN: Jotun angir avfetting FØR sliping, det er jo litt mindre gale.

Selv bruker jeg stort sett produkter fra Hempel og her er noe av det de sier om osmose:

"Hva er osmose

Skader i gelcoat, for dårlig eller mangel på primer (uthevet av meg) kan få vannet til å trenge inn i glassfiber-laminatet og skape osmose. Det oppstår ved at to væsker på hver sin side av en membran prøver å enes til samme og kalles glassfiberpest. Den ene væsken er vannet rundt båten, den andre er polyesteren med gelcoaten som membran."

Jeg tror fortsatt at jeg ville anbefale å gjøre en grundig, iog henhold til produsenten, jobb ved påføring av primer og bunnstoff på en ny båt. Her sier vel Hempel at man selv vil kunne være skyld i (å unngå) osmose hvis man ikke gjør hva som anbefales?

Målet må fortsatt være å unngå osmose/plaspest fremfor å vinne en rettsak!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 9 år senere...

Gammel tråd dette ,men lurer på et par ting. Har kikket litt på en ny AMT båt. Disse kommer jo ferdig primet i fra fabrikk/importør. Skal jo da event. legge på Yachting Non-Stop selv, når været/varmen tillater det. Det blir jo dermed da en stund siden båten blei primet, må det da mattes noe etc. før bunnstoffingen, eller kan man bare smøre rett på. Er mange år siden sist jeg primet en båt helt fra bunnen av, så jeg ble derfor litt usikker her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...