Jump to content

Daycruiser nå eller til våren

Emmer

Recommended Posts

Hei alle sammen !

Jeg har endelig fått solgt bilen, og frigjort kapital til å kjøpe båt (min første).

Har sett ut Uttern d55 som veldig aktuell. På Finn.no ligger det 33 stk. av denne.

Har tenkt å bruke inntil ca. kr. 200.000,-, og da er det flere som er innen rekkevidde.

Vil det være lurt å handle nå, istedet for å vente til våren? (prismessig)

På båtforretninger jeg har besøkt, får jeg vite at det til våren vil være "kø" for å handle.

Vet ikke om dette gjelder bruktmarkedet..

Håper noen har formeninger om dette :smiley:

Du kan gjøre gode kjøp nå, spesiellt på båter som ikke er tatt opp for sesongen. Ofte er det slik at selger er villlig til å gå endel ned på pris for å slippe vinteropplag, klargjøring etc.

Men det forutsetter at du må gjøre alt dette selv da. Til våren vil det helt sikkert ikke være like lett å få prutet prisen. Men du kan jo være heldig å finne en som "må" selge også da?

Når det gjelder kø til våren så har det jo nesten vært slik de siste årene, men hvordan det blir til neste år, er det ingen som vet!

Er som nøtterøy sier. Du må kalkulere med opplag, klargjøring og vedlikehold i tillegg til prisen du kjøper for i høst. Dette er ofte noe du "får" på vårparten. Men jeg synes utvalget er størst på våren og om sommeren. Kanskje det er lettere å finne en perfekt modell da, selvom det koster noe mer.

Redigert av Larspo (see edit history)
Er det mye klargjøring og vedlikehold på disse båtene da?

Tenkte det evt. var bedre pris nå enn til våren, - det kan da umilig være så mange båter på markedert da.

Nei det er ikke mye og gjøre med en slik båt og det lille som må gjøres ordner du selv :smiley:

Kjøp båt nå det er lett og prute på de båtene som eierne absulutt må kvitte seg med før vinteren.

Det er til og med gode høstpriser på nye båter nå.

Jeg for min del har en følelse av at prisnivået faktisk ligger høyere på høsten enn på våren. I alle fall på de modellene jeg har fulgt litt med på prisene på. Har inntrykk av at mange legger båten ut til en høy pris på høsten, for å "sjekke markedet". De tenker vel som så at om de ikke får solgt den på høsten, så er det bare å senke prisen til våren så blir den garantert solgt! Dessuten så er det jo veldig mange som spekulerer i å "lure systemet" ved å kjøpe på høsten, så et visst marked er det på denne tiden også.

Ellers så har jeg en bror som gjennom sin båtkarriere kun har kjøpt båter på våren og solgt om høsten, og hevder å ha gjort bedre handler hver gang enn om det hadde vært gjort motsatt. Så det gjelder å følge med litt ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du har solgt bilen for å finansiere båtkjøpet? Mitt forslag hadde vært å kjøpe en båt nå, med henger eller kjøpe denne separat, gjøre høst/konserveringsarbeidet selv, lagre den selv og være klar til å møte båtlivet til våren når du selv ønsker det!

Mitt utgangspunkt er da at man har en bil og med hengerfeste, et sted å sette båten osv. Selv har jeg en skjærgårdsjeep m/115hk outboard på henger og det koster meg kun noen hundrelapper å ta vare på den!

Kjøp nå når/hvis du finner en keen selger m.a.o. en som vil selge for det du vil betale (høstpris)!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du har solgt bilen for å finansiere båtkjøpet? Mitt forslag hadde vært å kjøpe en båt nå, med henger eller kjøpe denne separat, gjøre høst/konserveringsarbeidet selv, lagre den selv og være klar til å møte båtlivet til våren når du selv ønsker det!

Mitt utgangspunkt er da at man har en bil og med hengerfeste, et sted å sette båten osv. Selv har jeg en skjærgårdsjeep m/115hk outboard på henger og det koster meg kun noen hundrelapper å ta vare på den!

Kjøp nå når/hvis du finner en keen selger m.a.o. en som vil selge for det du vil betale (høstpris)!

Jeg har byttet til en mye billigere bil, arb.bil. -samboeren har bil vi bruker på fritida.

Derfor blir det nå mulig med båt i tillegg :smiley:

Har også mest trua på høsthandel, da en jo også kan småpusle litt med båten i vinter.

Takk for gode råd.

Ser ut som en fornuftig prioritering; Bil pluss en fin båt, heller enn bare en fin bil?

Tenker du å kjøpe med innenbordsmotor eller med utenbordsmotor? Selv er jeg tilhenger av utenbordsmotor på denne type/størrelse båt da vedlikeholdet er mye enklere (tror jeg da) og i "worst case" er det fire bolter og vips av med den, mens en innebordsmotor blir mye mekking.

På den annen side, med nye/høyere priser på diesel til båt så kanskje en båt med dieselmotor har fallt en del i pris over natten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har også mest trua på høsthandel, da en jo også kan småpusle litt med båten i vinter.

Er enig i dette. Og da vet du jo også samtidig at du faktisk har båt til våren, og kan slappe av i vinter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

klink til nå.. folk begyner og bli desperat, nå må de tas opp og vinterkonserveres.. mange som slipper de for en billig penge.. har man et sted og stå, kan vinteren bli riktig så koselig.. selv har jeg ordnet meg med en hall med 16 grader gjennom hele vinteren.. skal bli moro og pusle og bygge om den gamle "destroyeren"

Jeg er enig. Klink til nå.

Jeg kjøpte en bayliner for snart en mnd siden. Den var forholdsvis uten motor. (outboard)

Men i så fall, han jeg kjøpte den av var så ivrig på å bli kvitt den. Han kunne ta 70 til 90 for den. Men jeg ga han 55 lapper i tillegg til at jeg møtte han midt på fjellet. Mellom Horten og bergen.

så av min erfaring så lønner det å kjøpe nå.

:cheers:

Ser ut som en fornuftig prioritering; Bil pluss en fin båt, heller enn bare en fin bil?

Tenker du å kjøpe med innenbordsmotor eller med utenbordsmotor? Selv er jeg tilhenger av utenbordsmotor på denne type/størrelse båt da vedlikeholdet er mye enklere (tror jeg da) og i "worst case" er det fire bolter og vips av med den, mens en innebordsmotor blir mye mekking.

På den annen side, med nye/høyere priser på diesel til båt så kanskje en båt med dieselmotor har fallt en del i pris over natten?

Har funnet ut at utenbordsmotor vil være det beste alternativet for meg, med tanke på det du nettopp nevnte.

Har i dag fått tilbud på en ny Uttern d55 m/ 100 Hk mariner 4-t - kr. 249.000,- ferdig klargjort.

Da får jeg i tillegg garanti. 2007 modell båt med 2006 mod. motor. Det er innebygd kartplotter og ekkolodd.

Noen som vet om dette er en grei pris?

Hvis du kjøper denne vil du da ta levering av båten nå eller til våren? Dette har med sikkerhet for pengene i tilfelle du betaler nå med levering til våren og forhandler går konkurs i mellomtiden!

Det er tenkt å hente hjem båten med en gang. Den selges ferdig behandlet, klar for sjøen.

Jeg er sikker på at du kan gjøre meget gode kjøp, nå som sesongen nesten er over. (Ja, jeg er sikker på at vi får noen fine dager til på fjorden før båtene må taes opp) Søsteren min og niesen min handlet seg en SeaRay nå og sparte en del kroner. Det er vel til våren at båtene blir dyre, da sesongen begynner. Kjøp nå, så har du tid til å dulle litt med båten og / eller evt. oppgradere den...

Hei og hei.. fin båt du har funnet, men vil også annbefale et godt alternativ her,

en kompis kjøpte en Galia 565 med 115E-tec..

Selv mente jeg at Polske båter var no dritt, men måtte kjapt bite i det vistnok ganske sure eplet. Ble meget overasket , båten går kanonfint i vannet, den er meget romslig, hele 2,50 bred (30cm bredere enn Uttern), større og mer romslig cabin, han er 195 og ligger greit der.. Den har selvfølgelig ikke samme utstyrpakka , men det er fult mulig og få den ned i rundt 250-260.- på denne tiden av året.

115 E-tec er jo en ganske mye kvassere motor, den går bedre og har rimligere vedlikehold.

Redigert av wellcraft23 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...