Erik Startet 6.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2006 Skulle være lur å spare tid på å komme av gårde på høstferie, og skulle derfor bruke båten til jobb i morges, for å slippe å reise hjemmom etterpå. Trøtt og stressa greide jeg å miste nøkklene i sjøen, og de må tydeligvis ha blitt tyngre siden forrige flyte test, for de gikk til bunns Dykkermaske fra brygga avslører at det er for dårlig sikt til å se dem (og dermed fiske dem opp). Måler dybden til Ca 4,5 meter, så det er neppe mulig å fridykke etter dem heller i denne temperaturen. Så hva gjør jeg ? Alt 1 : Skaffe dykker på Mandag. Koster ? Koster ihvertfall halve høstferien i tid. Alt 2 : Skaffe og Skifte tennings lås , og glemme de gamle nøkklene (det er nøkkler til båthavnas fasiliteter, hengelås på gummibåt, dørnøkkel til båt (som er ulåst) osv). Kost og tidsestimat ??? Alt 3 : Bruke Kystpatrulje medlemsskapet og få dykker derfra nå i helga. Koster vel antakelig Ca 1500,- (siden det er i hjemme havn), og er usikker på om de er i drift etter 1 september (svarer så på nr 02016 ihvertfall). Andre som har vært i liknende situasjon som kan gi ett godt råd ? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Joerg Becker Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Kjøp deg en magnet som er skikkelig sterkt (det finnes flere). Av erfaring kan jeg fortelle deg at nøkkler ikke sinker langt til sidene, men nesten rett ned. Så hvis du husker hvor at den gikk ned så har du en sjanse, hvis du skynder deg og før strømmingen ha gjort jobben sitt. Alternativt kan man dykke med en undervann-metallsøkere som gjør jobben lettere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Styrbert Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 (redigert) Kjøp deg en magnet som er skikkelig sterkt (det finnes flere). Alt 1: Skaff deg i tillegg en billig våtdrakt. Lån et blybelte. Juster dette fornuftig til din vekt. Dette gjør at du lettere kommer ned uten kaving og virvle opp slam fra bunn. På med dykkermaske og magneten til Joerg så tenker jeg det går bra ved lavvann Alt 2. Heng magneten i et snøre og fisk forsiktig etter nøklene Alt 3. Dressere en delfin til å lete opp nøkler ala "Flipper" mvh Styrbert Redigert 6.Oktober.2006 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 For det første forstår jeg fortvilelsen. 4.5 meter dybde er i grumset vann kan være for dypt for fridykking med mindre du har mye erfaring. Det er ofte noen i havna som har tørr/eller våtdrakt og som synes det er hyggelig å gjøre jobben. Jeg anbefaler i likhet med Joerg Becker at du starter med magnet. Når du er på bunn-nivå vil forsiktige 8-talls bevegesler dekke store områder av bunnen. Jeg mener at du får kjøpt ganske sterke magneter hos biltema (hesteskomagnet). Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Om jeg forsto deg rett, har du utstyrt nøkkelknippet med en eller annen form for flytemiddel. I så tilfelle, kan nøkklene fort komme til å flytte seg en god del sideveis og ikke gå rett ned til bunns. Personlig ville jeg prøvd å få tak i en sportsdykker. Har selv benyttet meg av det et par ganger. Ta kontakt med den lokale sportsdykkerklubben, så får du nok hjelp for en meget billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Alt 3 :Bruke Kystpatrulje medlemsskapet og få dykker derfra nå i helga. Koster vel antakelig Ca 1500,- (siden det er i hjemme havn), og er usikker på om de er i drift etter 1 september (svarer så på nr 02016 ihvertfall). Andre som har vært i liknende situasjon som kan gi ett godt råd ? Erik. Ta en telefon til kystpatruljen kan jo være at de gir deg en hjelpende hånd i nøden Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gudrun Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Har med hell brukt en gammel og stor magnet. Knuste en gammel høyttaler og der var det en stor sak.... Plukker opp "jernskrot" fra 80-90 meters dyp, selv rustflak fra dekk på sunkne skuter fåes på den.... Artig for ungene når vi passerer skipsvrak som vises på ekkoloddet..... Kan bli deeeee historiene om alt gullet som kanskje er der.... heheheheh men å få opp et nøkkelknippe skulle jeg ha forslkt med en slik på først ja.... Lurer på om ikke Biltema eller clas ohlson har slike i løs vekt med tilkobling for tau..... Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Synd brillene jeg i sommer mistet på 20m ikke er magnetiske:( Snakk om kjip fisketur:( Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Ja det er derfor det er lurt og ha reservenøkler da blir alt så mye enklere Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Stemmer at Clas'ern har magneter med hull gjennom som er utrolig sterke. Hva slags oppdriftselement hadde du på knipa? Et helt fast et eller et som du kunne trykke litt sammen? Hvis det siste, så har det mistet enda mer av sin oppdriftskraft på 4,5m dyp, og da tror jeg at sjansen er større at den IKKE har drevet videre ihvertfall etterpå (selvfølgelig også avhengig av strømningen i havna) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 (redigert) Takker for alle svar. Magnet : Har nå vært på både Biltema og Clas Ohlson (i Stavanger (Sandnes) ligger de beleiglig nok vegg i vegg ;-). Begge hadde magneter, ingen av disse 'bet' på husnøkklene jeg hadde i lomma. Enten var de for små, eller så er nøkkler laget av materialer som ikke er spesielt magnetiske. Prosjekt uansett avsluttet med negativt resultat mao. Fridykke : Har allerede motatt tilbud på IM om lån av våtdrakt (Kjempeflott), men anser egen dykker kompetanse, kombinert med at dette er under brygger/fortøyde båter, kombinert med dårlig sikt, og relativt stort dyp, som for risikabelt og usannsynlig at skal lyktes, at jeg står over også det. Sammtidig har mørket senket seg den første kveld i høstferien , så fortvilelsen sprer seg. Har derfor nå fått låne hytte, gir derfor opp både båt og nøkkler for denne ferien , og satser på å få byttet tenningslås og erstattet havnenøkkler siden isteden. Noen som vet hvor jeg kan skaffe meg tenningslås, type VP eldre modell (Står i en Nidelv 24 1981 Mod m/ VP MD17c motor), og hva slikt kan koste ? Skulle også gjerne hatt nøkkel til døra inn til kabin, men denne er heldigvis ulåst, så det er ikke krise uansett, men kan det tenkes at Nidelv eller andre kan skaffe slikt, eller må hele låsen byttes i så fall ? Erik skuteløs (så godt som ). PS : Nøkkelknippet var av Kork-kule typen, og testet oppdrift for ett år eller to siden, men har nok kanskje hengt på flere nøkkler siden. Sank rimelig raskt og rett ned, men tapte det fort av syne da det var halvmørkt i morges. PPS : Oppfordrer alle til å foreta flyte testen på egne nøkkelknipper, samt sørge for kopi sett FØR orginalene forsvinner Redigert 6.Oktober.2006 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Joerg Becker Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Fridykke :Har allerede motatt tilbud på IM om lån av våtdrakt (Kjempeflott), men anser egen dykker kompetanse, kombinert med at dette er under brygger/fortøyde båter, kombinert med dårlig sikt, og relativt stort dyp, som for risikabelt og usannsynlig at skal lyktes, at jeg står over også det. Na, du må ikke gi deg med en gang. At du ikke prøver deg med dykking når du synes at det kunne være problematisk er helt i orden. Dykking blir også farlig i 2meter når man allerede synes at det er ikke o.k. Men bare pga. at magnetene ikke holder på nøkklen som du har i buksa betyr det ike automatisk at ikke nøkklene i vannet er magnetisk. Nøkkelringen f.eks. skulle det være i hvert fall. En annen tig. Hvis du er nesten sikkert at den gikk rett til bunnen så kan du jo også prøve en (vet ikke ordet på norsk) slik nett som fiskere bruker når man ha en fisk på kroken. Jeg mener disse trekantete nett med rør som forlengring. Hvis du skaffer deg en 4 meter rør eller lignene så kan du binde/klistre dette tilsammen. Så, hvis du "visker" sakte og forsiktig over bunnen med den flate side så er sjansen ikke verst at du får nøkklene opp igjen. En venn i Tyskland har brukt en fiskestange med flere kroker på. Den snute han langsomt i spiralbevegelse rund på den plass han syntes at nøkklene skulle være. Og så fikk han nøklene ut igjen etter flere forsøk. Kanskje at det koster deg en dag igjen, men bare prøv forskjellige muligheter. Kanskje at også du blir heldig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jens_P Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Har "nøkkelring" av denne typen: På min er selve splittringen som nøklene er tredd inn på magnetisk. Kraftig magnet kan får tak, korken vil jo fortsatt gi oppdrift slik at det ikke kreves all verden av kraft å løfte nøklene til overflaten. Verdt et forsøk? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
stefan Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Stemmer at Clas'ern har magneter med hull gjennom som er utrolig sterke. Hva slags oppdriftselement hadde du på knipa? Et helt fast et eller et som du kunne trykke litt sammen? Hvis det siste, så har det mistet enda mer av sin oppdriftskraft på 4,5m dyp, og da tror jeg at sjansen er større at den IKKE har drevet videre ihvertfall etterpå (selvfølgelig også avhengig av strømningen i havna) -Forklar den med at oppdriften er blitt mindre på 4,5 meter....?? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Luften i cellene presses sammen (4.5m er allerede 0.5bar), volumen blir mindre, fortrenger mindre vann, resten er Archimedes lov. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 (redigert) Ikke gi opp! Prøv å feste ei jern rive på en lang stokk. Tennene på jernriva vil smyge seg under korken som sikkert flyter litt høyere fra bunn. Eller en slik blåskjell rive med netting på... Det kommer selvfølgelig litt an på bunnforholdene om det er "flatt" nok. Mistet selv gifteringen min på 4 meter. Lå og kavet på et gummileketøy med dykkermasken til min datter. Masken var 10 nummer for liten. Etter en times leting så jeg den på bunn. Etter andre dykk med en lekk maske som jeg måtte presse mot fjeset med ene handa og svømme med andre fikk jeg tak i ringen. Det var relativt god sikt og 20 grader i vannet. mvh Styrbert Redigert 6.Oktober.2006 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Mistet selv gifteringen min på 4 meter. Tøffel Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Styrbert Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Tøffel Ringen har aldri vært på siden Ligger på vent til behandling hos gullsmed 6 år etter Kaller ikke det tøffel... Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Bare kødda. Hvis du forteller om det til kona vil du enten forfremmes og få bruke godstolen oftere eller degraderes for ubetenksomhet og slendrian. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Styrbert Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Ja ja... hun ser jo at jeg ikke har ringen på. En stilltiende overenskomst. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Ta en telefon til kystpatruljen kan jo være at de gir deg en hjelpende hånd i nødenHvis det koster 1500 kr tror jeg nok kanskje det blir billigere enn nye låser etc ihvertfall Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sjøtummel Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Etterpåklokskap er selvsagt liten trøst, men min "forsikring" mot slike hendelser er å ha et reserveknippe. (Har mistet båtnøklene selv, og lærte av dette.) Ellers er det mange gode forslag her som er brukbare alternativer til å dykke 4,5 m ned til noe som antagelig er mudderbunn hvor liten sikt raskt blir til null sikt etter at du starter letinga. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2006 Kanskje en dykkerforening kunne hjulpet deg? Tilskudd til klubbkassa pleier å være populært. Joda310 Med egen personlig dykker når det trengs :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bwh Svart 7.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2006 Gjorde det samme, lurte på hvordan jeg skulle få den opp da en fra nabobåten hoppet i havet og nøkkelen var tilbake før dette ble et stort problem Poenget er at hvorfor må dette skje (vet jo at det skjer), før vi vi tar det store skrittet og kjøper nøkkelringer med flyte element til kr. 30,- Jeg har på alle mine nå. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2006 Nøkkelring med flyteelement er helt nødvendig, men! Mistet nøklene i vannet i sommer, men tenkte fort at det gjør ikke noe for jeg har jo flyteelement! Ble litt lang i maska da jeg så hele stasen synke, hvorfor? Hadde for mange nøkler/for mye vekt på! Anbefaler alle å sjekke dette. Til mitt store hell var det nokså grunt der dette skjedde så en rask liten dukkert og nøklene var tilbake i båten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.