Jump to content

Nickel-aluminium-bronse propellere på DPH-drev

Victora III

Recommended Posts

Demonterte propellerne på mitt DPH drev i dag. Trodde det var standard med rustfrie stålpropeller med de nye D-motorene til Volvo, men ble overrasket over at propellerene er brune og er av den nye typen Nickel-aluminium-bronse propeller.

De skal visst være meget gunstig i forhold til korrosjon. men hvordan er stivheten i disse i forhold til rustfrie stålpropeller? De virker mye stiverer en de gamle alu-propellene jeg hadde på gamle-båten. Noen som vet hvordan prestasjonen til disse er sammenlignet med stålpropellere? Og hva med prisen??

Nikkel-Aluminium-Bronse er et mye brukt materiale i skipspropeller. Det er meget kavitasjons- og korrosjons bestandig og letterre å støpe enn rustfritt stål. Det er ikke like stivt som stål, men mye stivere enn aluminium. Jeg tror ikke forskjellen i stivhet i forhold til stål kan bety mye i praksis.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...