Jump to content

Statsb.: Avgift på båtmotorer økes (mer gøy for deg og meg)

slettet

Recommended Posts

den "rödgröna röran" (blir vel noe sånt som "den rødgrønne grauten" på godt norsk fant ut at de ville fikle litt med hk avgiften oich.

Avgift på båtmotorer økes

.........................

Avgift på båtmotorer økes

Skrevet av Dag Rognlien Stenberg | Publisert 06.10.2006

Avgift på båtmotorer foreslåes å økes med 1,8 prosent, fra 137,50 kroner per hestekraft til 140 kroner per hestekraft.

Foto: BaatMarkedet.no. Alle båtmotorer - også Hydrolifts egenproduserte motorer blir dyrere i innkjøp

I statsbudsjettet står følgende:

"Særavgiften på båtmotorer ble innført i 1978 og pålegges båtmotorer på minst 9 hk. Avgiften er i 2006 på 137,50 kroner pr. hk. Båtmotorforhandlere får i likhet med tilvirkere i Norge og importører refundert avgift ved utførsel av nye båtmotorer. Avgiften foreslås prisjustert for 2007. I tillegg foreslås en mindre endring i avgiftsvedtaket § 2 første ledd bokstav c nr. 3, for å oppdatere betegnelsen på det tidligere fiskebåtregisteret."

Om avgift på båtmotorer (kap. 5537 post 71) § 1

Fra 1. januar 2007 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved import og innenlandsk tilvirking av båtmotorer (framdriftsmotorer) med kr 140,00 pr. hk. Som båtmotor anses også motorblokker til slike. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk. Elektriske motorer er unntatt fra avgiftsplikt. Departementet kan gi forskrifter om avgrensing og utfylling av denne bestemmelsen.

...............

skummet dette raskt og fant intet mht privatimp motorer/blokker så følgende gjelder vel firmaer:

. Som båtmotor anses også motorblokker til slike

+ fulle depping her:

http://www.google.com/search?hl=en&lr=...amp;btnG=Search

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
den "rödgröna röran" (blir vel noe sånt som "den rødgrønne grauten" på godt norsk fant ut at de ville fikle litt med hk avgiften oich.

Antagelig ville denne prisjusteringen også skjedd om den blågule gørra fortsatt hadde styrt. (Et forsøk på å balansere språkbruken litt).

Så er det vel på tide det innføres en avgift for areal på seil.

Fikk meg til å tenke på følgende; En gang for lenge siden så var det faktisk avgift på speil? :yesnod:

Jo større speil jo større avgift. Også den gang var folk kreative og fant ut ved å la et stort speil bestå av to mindre speil så ble avgiften lavere! Derfor vil man fortsatt se en del gamle speil, jeg snakker ordentlig gamle speil, være to-delte!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fikk meg til å tenke på følgende; En gang for lenge siden så var det faktisk avgift på speil? :yesnod:

Jo større speil jo større avgift. Også den gang var folk kreative og fant ut ved å la et stort speil bestå av to mindre speil så ble avgiften lavere! Derfor vil man fortsatt se en del gamle speil, jeg snakker ordentlig gamle speil, være to-delte!

:sailing:

Så dersom en planlegger kjøp av seilbåt, bør det satses på en kutterrigget ketch for å være forberedt på den progressive kvm-avgiften på seil :lol::lol::lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...