Jump to content

Skifte av ferkvannskjøling

Kirkhorn

Recommended Posts

Hei!!  Det er en del rustvann i ferkvannsannlegget mitt, og jeg vil bytte dette ut før vinterlagring. Kan jeg sette på en slange og spyle ut gammelt vann før påfyling av ny kjøleveske og frostveske, og må motoren vere varm for at termostaten skal åpne seg??

Jeg har nylig kjøp båt og har liten erfaring. Motoren er en Volvo Penta AQAD 30 .

Dritten samler seg alltid nederst i kjølekappen og det er derfor viktig at du skruer ut pluggen/pluggene nederst på motorblokka ved en slik renseprosess. Ta ut termostaten når du spyler. La ikke motoren stå uten kjølevæske da det ruster veldig hurtig med tomt kjølesystem.

Så rett, så rett!

Det meste samler seg nederst og akterst  -  så lenge motoren er plassert litt på skrå akterover. Hvis mulig bør man forsøke å komme inne med ett eller annet strålerør for å spyle ut alt de sandaktige partiklene som har fått anledning til å samle seg opp  -  og som hindrer effektiv kjøling.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Enig i det dere skriver, men uansett hvor mye man spyler og kjører vil det alltid være masse rust igjen.

Eneste måten å få det skikkelig rent på er å bruke en fosforsyre-basert rustfjerner.

Har man oljerester etter f.eks. en tidligere topp-lekkasje kan man kjøre litt med maskin-oppvaskmiddel først. Men dette fjerner ikke rusten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...