Kirkhorn Startet 15.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2003 Hei!! Det er en del rustvann i ferkvannsannlegget mitt, og jeg vil bytte dette ut før vinterlagring. Kan jeg sette på en slange og spyle ut gammelt vann før påfyling av ny kjøleveske og frostveske, og må motoren vere varm for at termostaten skal åpne seg?? Jeg har nylig kjøp båt og har liten erfaring. Motoren er en Volvo Penta AQAD 30 . Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Vekommen! Hvis båten står på land ville jeg ventet til den kommer på vannet til våren. Du klarer ikke å spyle gjennom hele systemet, man må skifte vannet, kjøre motoren varm og tappe av. Gjerne gjenta noen ganger. Skal det ha noen varig effekt må du rense systemet med f.eks. Systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Dritten samler seg alltid nederst i kjølekappen og det er derfor viktig at du skruer ut pluggen/pluggene nederst på motorblokka ved en slik renseprosess. Ta ut termostaten når du spyler. La ikke motoren stå uten kjølevæske da det ruster veldig hurtig med tomt kjølesystem. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Dritten samler seg alltid nederst i kjølekappen og det er derfor viktig at du skruer ut pluggen/pluggene nederst på motorblokka ved en slik renseprosess. Ta ut termostaten når du spyler. La ikke motoren stå uten kjølevæske da det ruster veldig hurtig med tomt kjølesystem. Så rett, så rett! Det meste samler seg nederst og akterst - så lenge motoren er plassert litt på skrå akterover. Hvis mulig bør man forsøke å komme inne med ett eller annet strålerør for å spyle ut alt de sandaktige partiklene som har fått anledning til å samle seg opp - og som hindrer effektiv kjøling. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Enig i det dere skriver, men uansett hvor mye man spyler og kjører vil det alltid være masse rust igjen. Eneste måten å få det skikkelig rent på er å bruke en fosforsyre-basert rustfjerner. Har man oljerester etter f.eks. en tidligere topp-lekkasje kan man kjøre litt med maskin-oppvaskmiddel først. Men dette fjerner ikke rusten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.