Jump to content

Luft i styresystemet ?


Tine IV

Recommended Posts

Har vært borti tilsvarende problemer med st 6001.

- Det tar veeelidig lang tid å få luftet ut skikkelig.

- Ikke bruk autopilot før ALL luften er ute. Pumpen pisker sammen luft og olje og det tar enda lenger tid å lufte.

- Hvis lite kammer/reservoar på rattpumpe, få laget en nippel med gjennomsiktig lang slange til å ha olje i. Under lufting må du ikke tilføre luft fordi reservoaret går tomt....

- Når oljen skummer i pumpe og blir varm kan du tro at systemet er fullt isf at det bare er varmt...

 

Andre erfaringer: Ikke bland ATF eller rød olje med blank fra Tenfjord ell. Det reagerer og blir hvitt = aldri kvitt lufta.

 

4 kabler nord/øst har du en Raymarineforhandler :-)

Link to post
Share on other sites

Hmmm det var et uvanlig opplegg så vidt jeg kan se. Det virker som slangene fra hver pumpe (2 x ratt og AP-pumpe) har separate slanger helt bak til sylinder, stemmer det?

 

Som du ser er det 3 slanger til hver pumpe. To av slangene er det trykk på og den tredje er bare for utjevning av nivå, og der er det ikke trykk vanligvis. Ser at de uansett har benyttet trykkslanger på alt. Normalt skal man ha rattpumper med tilbakeslagsventil når det er 2 posisjon og/eller autopilot med. Lokket på siden av rattpumpen med 2 skruer kan tyde på at det er slik ventil, men jeg er ikke helt sikker.

 

Sylinderen din er også litt uvanlig på fritidsbåt med slangetilkoblinger i den ene enden. Var sikkert ikke så enkelt å forstå hvordan man lufter da fremgangsmåten var for en sylinder med tilkobling i hver ende av sylinder. Uansett skal det ikke være noe problem å lufte den du har. Pass bare på å åpne luftingen så du får trykket ut luften og at du ikke åpner motsatt og suger luft inn.

 

Kjenner ikke systemet ditt og hvem som har laget det, desverre.

 

Håper at du finner ut av det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var da en krøkkete måte å lufte på OLPI.

Når jeg lufter styringer trer jeg silikonslange på begge lufteniplene på sylinderen og legger slangene i en pøs med litt hydraulikkolje i.

Sørg for at slangeendene ligger under oljenivå.

Nå kan du åpne begge niplene samtidig og lufte til krampa tar deg uten å få luft i systemet.

Og du greier det fint alene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en lurere måte å gjøre det på. Problmet var vel at det var lite å feste slangene i hos Tine II. Han skrur vel løs hele lufteskruen såvidt jeg forsto. Hvis TineII ikke klarer å få luftetslik at det blir bedre så er det nok uansett feil et sted. Kan være feil på en rattpumpe, eller intern lekkasje i sylinderen (dårlige tettninger).

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes det er mærkelig at det ikke blir tett nede på sylinder'n når jeg har bytta skrue og nye pakkninger . Skal se å få lodda den gammle skruen så den blir tett igjen , kansje det går da . Lett for å gi opp hele greia , det er lissom litt mye krøll her å der . Men det går vel over , synd det ikke er sommer da det er litt mere liv i havna og mere hjelp å få av gutta som kan detta . Men går vel til slutt , pleier jo det da . Bare håpe at det ikke er ødelagt hele greia så må bytte div for flere tusen , da sjærer mye seg akurat nå .

 

Kom et par innlegg sammtidig . Har jo godt over hele greia , og ikke en dråpe olje noen steder å se vaffal .Luftenippler hadde vært greit .Veit ikke hvorfor det ikke er der .

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Som Jolo skriver, har du luftenipler på pumpa. Når du tørner rattet frem og tilbake skal luften ut.

Tidligere hadde jeg sleipner hydraulisk styring. Fikk luft i annlegget, fikk beskjed å tørne frem og

tilbake over 50 ganger. Hvis slangene ha en "knekk/bøy" kan luft-boblen sette seg der. Derfor viktig

å tørne rattet mange ganger. Da kommer luften til slutt ut av lufte-niplen.

 

Prøv og finn produsent og ring dem, finner du ikke ut, ring Sleipner i Fredrikstad og hør. Oftest er

de service-minded.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja, det virker rart at det ikke er ordinære lufteskruer.

 

Håper jeg ikke fornærmer deg, men sylinderen virker litt "hjemmesnekra", men det er sikkert ganske gamle saker. Den bør ikke være dårlig. Hvsi du skal skifte til en mer vanlig sylinder så blir det en del tilpassninger som må gjøres.

En vanlig sylinder har også oftest et kuleledd i motsatt ende av der rorarmen er festet. Er det en kuleledd på undersiden ved innfesting på din sylinder også? Ser det ikke av bildene.

 

Hvis du ikke får noen lufteskrue til å passe så kan det sikkert loddes fast en mutter på sylinder der hullet er og så festes en lufting i den. Blir jo mye mikk makk.

Link to post
Share on other sites

Håper jeg ikke fornærmer deg, men sylinderen virker litt "hjemmesnekra", men det er sikkert ganske gamle saker. Den bør ikke være dårlig. En vanlig sylinder har også oftest et kuleledd i motsatt ende av der rorarmen er festet. Er det en kuleledd på undersiden ved innfesting på din sylinder også? Ser det ikke av bildene.

 

Trur det ligger så kloss oppunder dørken ,defor er luftenippler borte trur jeg . Jo'a dette er sikkert hjemmelage greier ,tviler ikke på det men jo gå ann å få dritten tett enyway .Det er kule i motsatt ende som gjør at det svinger på seg .Når det er samme problem med styringa oppe og nede så vil det vel være litt mærkelig at begge dem er ødelagte ? Håper og tipper på sylinder'n nede i kjeller'n jeg , da det er det billigste å fixe :wink: Men som dere skjønner så er jeg litt oppgitt , har vært så mye greier småtteri som tar tid og lyst da det så mye bedre ut enn det er i vikeligheten .Men sånn er dt vel .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvis styring er blevet stram/hård at dreje over længere tid, vænner man sig til at det er sådan.

 

Her i sommer var min hydralik styring blevet SÅ stram at autopiloten(AUTOHELM 6000) ikke klarede at dreje styrbord uden at jeg manuelt drejede med.

DA, først gik det op for mig at noget var helt galt, og jeg fik en ny styrecylinder monteret.

Pludselig var det som at få et nyt skib, der lystrede roret med det samme, fantastisk!!!.

 

Efter de-montering var den gamle cylinder umulig at bevæge, selv uden hyd-vædske.

Bare en tanke

 

Hans :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Litt på siden kanskje, men: Hadde teleflex-styring, fikk trøbbel (stivnet fett i slangen) og monterte hydraulisk; Tennfjord rattpumpe og 6000 autopilot med elektrisk pumpe...

Erfaringer:

Benyttet lufteprosedyren i manualen til Tennfjord for lufting, men måtte gjøre den MANGE ganger for å få fjernet all luft i systemet.

Lærte følgende:

ALLE koblinger MÅ strammes godt, slik at ingen falsk luft kan komme inn, eller olje lekke ut.

Det var meget "hakkete" bevegelse på styrecylinderen i lang tid. Angret en periode på hele montasjen, trudde det skulle være slik! :headbang:

Samlet opp all olje som strømmet ut under lufting og fyllte den tilbake i systemet (passet på at ikke noe rusk fulgte med).

MEGET viktig at minimumsnivået av olje i rattpumpa ikke ble nådd (i motsatt fall TILFØRES luft i systemet!)

Lot systemet "hvile" noen timer mellom hver lufterunde, slik at "luftblærer fikk samlet seg", og startet ny "lufterunde".

Etter LANG tid begynte rorcylinderen å bli jevnere i bevegelsene, og i dag lystrer roret den minste bevegelse helt jevt og uten "dødgang".

Vil ikke bytte tilbake til teleflex! :cool:

Konklusjon: Lufting ER viktig!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Baatsmann - Bilde6:

På den øverste pumpa er det en skrue med hull for at luften skal komme ut. Hullet skal være åpent hele tiden. På sylinderen er det vanlig med luftenipler som normalt er stengt, men som åpnes når systemet skal luftes. Benyttes når systemet blir montert eller en komponent blir byttet. Det kan også bli luft i systemet ved for lavt oljenivå i pumpe, eller ved lekkasjer/feil.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt Horten -Tønsberg rundt idag også , på Tønsberg Marskin som er så vannvittig stort skjønte dem nada . Spurte ossen det går å ikke vite ossen gjenger det er i så stor spesial sjappe . men fikk lite ut av den gubben der .Men fikk en kamerat til å dra på jobben i forsvaret i Horten , der var det en gubbe som dreide nye i messing . Nå er det tett som ei potte , kun luftinga igjen nå .

Det at styresylinder er hjemmelaget er ikke riktig , fant et skilt på den idag og den er levert av Servi den også . Det at det er 4 slanger inn på styresylinder er 2 fra styringa og 2 fra autopiloten .

Kommer tilbake etter noen lufte runder og evt prøvetur .

PS: Mener han som lagde boltane sa det var 12" med 75% stigning for dem som skjønner det ,men ta det med ei klype salt :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

12" = 1' --- Steike svære bolter!! :lol: Var det kanskje 12 mm?

Stor båt store bolter , svære forhold i Horten veit du ikke bare i amerika . Selvsagt er det mm , men pytt pytt . Godt du skjønte det da , lett å skrive feil i lykkerus og ikke bare når du er deppa . Blir en par :cheers: på oss gutta idag .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

. Har mistanke om at det kan være en tilbakeslagsventil som ikke virker bra nok. Spørsmålet en hvilken?

Må jo komme med et spørsmål som sikkert er litt på tryne men, hvorfor mener du noe er galt da begge "lufteskruene" var dårlig og alt annet enn tette .Hva om det bare er luft i systemet , eller er det utenkelig ? Sitter omord nå og slapper av , har fått hacka meg inn på et nett nedi i havna som ikke er låst .

Neida ikke noe er sikkert her , men det for vi kansje svar¨på etter noen lufterunder ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det "beste" er dersom dødgangen på roret utelukkende skyldes luft i systemet. Som du selv sier kan det være at lufteskriene på styresylinderen ikke er bra nok.

 

Jeg vil tro at du får kjøpt nye lufteskruer hos Sleipner, Borvik, Moss Slangeservice eller lokale forhandlere i Horten. Ut fra bildene dine klarte jeg ikke å finne noe produsentnavn til styresylinderen men en telefon eller mail til Årø med opplysning om produksjonsnummer på båten skulle vel avklare noe.

 

Det kan virke som hydralikk-pumpa ligner litt på octopus av en litt eldre type. Dette er i så fall reversibel pumpe (autopilotenheten skifter pluss 12 volt til pumpa og får den til å gå motsatt vei). Jeg vil ikke tro at det er noe i denne pumpa som gir ratt-dødgangen. Tror forøvrig at du kan justere hastigheten på rorutslagene med å løsne og vri på den høyre delen i bilde 2 og bilde nr 3.

 

På bilde 3 har du tre hydralikk-tilkoblinger til autopilotpumpa. Den midtre (med rustangrep) er vel returslangen som går opp til øvre styreposisjon - her har du normalt ingen problem.

 

Jeg forstår det slik at bilde nr 1 er fra øvre styreposisjon hvor rattpumpa har et ekstra stort påfyllingsreservoar - det er bra, noe som letter påfylling av hydralikkolje.

 

Feilsøking fremover gjelder del for del. Jeg ville også forsikre meg om at hydralikkolja er av grei kvalitet, det koster ikke all verden å skifte denne - fåes kjøpt ganske rimelig på Felleskjøpet.

 

Problemet med svakhet i en tilbakeslagsventil er at du har minst 4 stykker i systemet ditt, 2 på hver styrepumpe (men noe avhengig av konstruksjon). Hele hydralikksystemet henger "i hop" - slik at svakhet i en ventil har konsekvens for all styring.

 

Av bilde 4 og 5 virker det som det er grei adgang til tilbakeslagsventilene.

 

Rattpumpene virker forøvrig svært solide med god mulighet for service. Klarer du å lese produsentnavn på bilde 6?

 

Det

Link to post
Share on other sites

Det "beste" er dersom dødgangen på roret utelukkende skyldes luft i systemet. Som du selv sier kan det være at lufteskriene på styresylinderen ikke er bra nok.

 

Tett som ei potte nå

Jeg vil tro at du får kjøpt nye lufteskruer hos Sleipner, Borvik, Moss Slangeservice eller lokale forhandlere i Horten.

 

Fått dreia nye av messing , han som lagde dem så på dem i 2 sec å sa 12mm med stigning, var jo Horten Tønsberg rundt igår hos Tønsberg Marskin hadde dem ikke heller , 3 mann som titta på skruen å sa nei sånn har vi ikke og skjønte heller ikke ossen gjenger det var. Mærkelig at vi kan reise til månen , men et par skruer i en spesialforettning går ikke å få kjøpt . Blei vel litt småsure di gammle gubbene men det blei vel jeg også

 

Ut fra bildene dine klarte jeg ikke å finne noe produsentnavn til styresylinderen men en telefon eller mail til Årø med opplysning om produksjonsnummer på båten skulle vel avklare noe.

 

Alt i styresystemet er levert av SERVI HYDRALIKKSERVICE A/S TRONDHEIM

 

Jeg forstår det slik at bilde nr 1 er fra øvre styreposisjon hvor rattpumpa har et ekstra stort påfyllingsreservoar - det er bra, noe som letter påfylling av hydralikkolje

 

Stemmer det og der er det åpent på siden av toppen for luft hele tiden

 

 

Av bilde 4 og 5 virker det som det er grei adgang til tilbakeslagsventilene.

 

:yesnod:

 

 

Rattpumpene virker forøvrig svært solide med god mulighet for service. Klarer du å lese produsentnavn på bilde 6?

 

SERVI HYDRALIKK SERVICE A/S TRONDHEIM snakka med flere nå i kaffebua som har samme merke og har hatt det i årevis , en som hadde hatt noe av det samme krøllet som meg . Etter mye lufting så var alt som nytt igjen , så da er det bare å håpe at det er det samme hos meg da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...