Jump to content

Luft i styresystemet ?


Tine IV

Recommended Posts

jeg ville satset på ny hydralikkolje.

 

Blir oljebytte , da veit jeg at den er 100 så jeg slipper lure på ossen den er og når den blei bytta sist osv . Koster lite og gjøre det , og kasje den er stein gammel å dårlig . Men den er blank å fin å se på den som er der nu . Noen som kan tippe , eller veit mye det går på av olje sånn ca ? Er jo noen meter slanga da men , tenkte at dumt å kjøpe for mye . Men er kansje lurt å kjøpe ei kanne prismessig også ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

fikk du noen dreis på styringa tine? min må også rattes til styrbord.. har vel også noe med propelleffekten på roret , men den reagerer trgere\ senere mot styrbord. en annen ting , det er koblet en slange inn i rorhysa.. skal det olje på den? det er jo oringstettninger i selve hylsen og antar det er for smøring. man hvilken olje skal man bruke ? vanlig hyd olje?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

var din litt som min , dvs jeg må ratte mot st bord ca en omdr hvert min ved gange rett fram i 7 knop. hvis jeg går opp i 12 knop så må jeg ratte mange ganger pr min. må vri rattet sakte hele tiden da. . og føles ikke så kontant den veien.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 slike Servi håndpumer og en tenfjord ell pumpe til autopiloten , alt koblet i en serie .

 

Når en ser på all rallemikken som er ved rorsylinderen så er det kanskje ikke så rart att det er vanskelig å bli kvitt luften.

 

Jeg har bare 2 rør fra ror sylinderen og mellom den laveste rattpumpa og den høgeste (der det står en plugg på bildet) går det ett rør i mellom , samt det det tredje utaket på ellpumpa slik at alt blir luftet automatisk.

 

Det behøves ingen tillbakeslagsventiler ved avgreiningene.

 

Det er svært liten sjangse for det er feil med pumpene.

 

jeg kan tegne det om ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Her er det visst flere som har problemer.

Har samme pumpa jeg også, dvs jeg har 2, en inne og en ute (Ikke fly).

Den ute fungerer helt som den skal, reagerer momentant.

Men pumpa inne reagerer ikke før jeg dreier hurtig. Trøttende siden jeg stort sett benytter styreposisjonen inne.

Men ved mitt tilfelle heller det kanskje mot at pumpa er utslitt/defekt?

Eller kan det bare være lufting/Ny olje som skal til på min også?

Lurer fælt på hvor mye det koster å kjøpe ny, men jeg finner kanskje pris på nettet en plass...

 

Inspill mottas med stor takk.

Link to post
Share on other sites

var din litt som min , dvs jeg må ratte mot st bord ca en omdr hvert min ved gange rett fram i 7 knop. hvis jeg går opp i 12 knop så må jeg ratte mange ganger pr min. må vri rattet sakte hele tiden da. . og føles ikke så kontant den veien.

Det høres ut for at det er luft i systemet. Det kan være lurt å sjekke tilbakeslagsventilen. Når det er luft i systemet kan det virke som om rattett glipper litt av og til og som du sier er mindre kontant.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du må bytte pakkninger også i styresylinderen , var jo sånn min også .Satt å ratta til BB , bytta lite dyre pakkninger og lufta . Så var alt i vater , måtte lufte endel før den blei bra .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det høres ut for at det er luft i systemet. Det kan være lurt å sjekke tilbakeslagsventilen. Når det er luft i systemet kan det virke som om rattett glipper litt av og til og som du sier er mindre kontant.

 

 

Da er det for lite veske i pumpa

Link to post
Share on other sites

På min pumpe står en returventil, denne stengte ikke godt nok. Hos meg står denne på pumpa. Pumpa ble demomtert og gjort rein for avleiringer. Ventilen er helt enkel med en kule og en fjær. noen anlegg har ikke ventil på pumpa, men står som en egen enhet.

 

Det kan skyldes at roret er skjevt i fartsretningen som er grunnen til at det er tungt å dreie til den ene siden.

Link to post
Share on other sites

ble mindre "drag" i fjorårs sesongen for jeg hadde av rorinnfestningen fjor vinter og støpte ror hylsa i tunnelen på nytt.. før det kunne man se at roret var noe ute av senter til propellakselen. men enda er det noe svikt mot styrbord.. merker det ved ratting ved stillestående også , så det er noe med pumpa , sylinderen eller lufting.. skal sjekke hvor min ventil er , enten er den skrudd på pumpeuttaket ellers er den inni pumpa. kikker i morra :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det blir tungt å ratte om oljen er får tykk , spesielt om vinteren , enkelte f.båter bruker diesel olje i rattpumpa .

Det brukes ofte for store rør dimmesjoner og da blir det vanskeligere å få bort lufta , jeg bruker 8mm rør , har en utvedig styreposisjon og en inne + 1 ell pumpe til autopiloten .

Du må ha en ganske stor rorsylinder før 10mm rør ikke er stort nok (innvendig m.)

Link to post
Share on other sites

Hei. Når man er inne på denne strengen, har jeg et annet spørsmål. Har Tennfjord styring, med rattpumpe inne å ute, høyeste ute, å autohelm st5000 auto. Mitt problem er at rattpumpene driver å flytter oljen att og frem, va et stort problem for oljen kom ut lufteskruen ute. Luftet å luftet og luftet til eg va blå, men det hjalp ikke, så no har eg satt på ekspansjonstank både inne å ute, brusflasker, så nå går oljen att og frem uten oljesøl. Skjønner ikke ka det kommer av, har snakket med Tennfjord, men dem hadd ikke noe godt svar på problemet.

Kan gå i lange perioder der allt er normalt, så plutselig kan det gå en dl olje bakover, etter ei stund kan den gå til bake.

Er det samme om autopumpa går eller ikke.... Er det noen som har vert borte i samme problem? :confused:

 

Hilsen Turisten.

Link to post
Share on other sites

Hei. Når man er inne på denne strengen, har jeg et annet spørsmål. Har Tennfjord styring, med rattpumpe inne å ute, høyeste ute, å autohelm st5000 auto. Mitt problem er at rattpumpene driver å flytter oljen att og frem, va et stort problem for oljen kom ut lufteskruen ute. Luftet å luftet og luftet til eg va blå, men det hjalp ikke, så no har eg satt på ekspansjonstank både inne å ute, brusflasker, så nå går oljen att og frem uten oljesøl. Skjønner ikke ka det kommer av, har snakket med Tennfjord, men dem hadd ikke noe godt svar på problemet.

Kan gå i lange perioder der allt er normalt, så plutselig kan det gå en dl olje bakover, etter ei stund kan den gå til bake.

Er det samme om autopumpa går eller ikke.... Er det noen som har vert borte i samme problem? :confused:

 

Hilsen Turisten.

Det skal vere ett eget rør (rør nr 3) mellom pumpene som løser dette slik at det er bare den øveste pumpen som har lufteventil og ordner og med ekspansjonsvolumet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...