roaldbj Svart 11.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Trolig har servi fått noe bredere produktregister etter hvert: http://www.servi.no/kat/index.asp?var=0 Håper du får god lufting, men som nevnt: jeg ville satset på ny hydralikkolje. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 11.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 jeg ville satset på ny hydralikkolje. Blir oljebytte , da veit jeg at den er 100 så jeg slipper lure på ossen den er og når den blei bytta sist osv . Koster lite og gjøre det , og kasje den er stein gammel å dårlig . Men den er blank å fin å se på den som er der nu . Noen som kan tippe , eller veit mye det går på av olje sånn ca ? Er jo noen meter slanga da men , tenkte at dumt å kjøpe for mye . Men er kansje lurt å kjøpe ei kanne prismessig også ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 11.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Anbefaler å kjøpe 10 liter kanne hos eksempelvis Felleskjøpet - den er helt grei for styresystemer. Da har du nok fremover i lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 fikk du noen dreis på styringa tine? min må også rattes til styrbord.. har vel også noe med propelleffekten på roret , men den reagerer trgere\ senere mot styrbord. en annen ting , det er koblet en slange inn i rorhysa.. skal det olje på den? det er jo oringstettninger i selve hylsen og antar det er for smøring. man hvilken olje skal man bruke ? vanlig hyd olje? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Tine IV Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Styringa er topp den, så nye bolter og div lufing så var det i vater . Det andre du spør om aner jeg lite om, desverre ... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
hifo Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 var din litt som min , dvs jeg må ratte mot st bord ca en omdr hvert min ved gange rett fram i 7 knop. hvis jeg går opp i 12 knop så må jeg ratte mange ganger pr min. må vri rattet sakte hele tiden da. . og føles ikke så kontant den veien. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
fiskebat Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Jeg har 2 slike Servi håndpumer og en tenfjord ell pumpe til autopiloten , alt koblet i en serie . Når en ser på all rallemikken som er ved rorsylinderen så er det kanskje ikke så rart att det er vanskelig å bli kvitt luften. Jeg har bare 2 rør fra ror sylinderen og mellom den laveste rattpumpa og den høgeste (der det står en plugg på bildet) går det ett rør i mellom , samt det det tredje utaket på ellpumpa slik at alt blir luftet automatisk. Det behøves ingen tillbakeslagsventiler ved avgreiningene. Det er svært liten sjangse for det er feil med pumpene. jeg kan tegne det om ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 trenger ikke det. det var vel tine som hadde det problemet der før. han har fikset sin styring.. jeg har bare en pumpe og en syl. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Espen Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Her er det visst flere som har problemer. Har samme pumpa jeg også, dvs jeg har 2, en inne og en ute (Ikke fly). Den ute fungerer helt som den skal, reagerer momentant. Men pumpa inne reagerer ikke før jeg dreier hurtig. Trøttende siden jeg stort sett benytter styreposisjonen inne. Men ved mitt tilfelle heller det kanskje mot at pumpa er utslitt/defekt? Eller kan det bare være lufting/Ny olje som skal til på min også? Lurer fælt på hvor mye det koster å kjøpe ny, men jeg finner kanskje pris på nettet en plass... Inspill mottas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 var din litt som min , dvs jeg må ratte mot st bord ca en omdr hvert min ved gange rett fram i 7 knop. hvis jeg går opp i 12 knop så må jeg ratte mange ganger pr min. må vri rattet sakte hele tiden da. . og føles ikke så kontant den veien. Det høres ut for at det er luft i systemet. Det kan være lurt å sjekke tilbakeslagsventilen. Når det er luft i systemet kan det virke som om rattett glipper litt av og til og som du sier er mindre kontant. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 jeg har ikke luftenippler på sylinderen. ta tipper jeg, jeg må lufte på slangetilkoblingene når en vrir på rattet? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Ja, det er riktig. Det må luftes med å løsne slangetilkoblingene. Prinsippet er vel det samme som på bil, men der har du jo lufteskrue. Redigert 8.Mai.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Høres ut som du må bytte pakkninger også i styresylinderen , var jo sånn min også .Satt å ratta til BB , bytta lite dyre pakkninger og lufta . Så var alt i vater , måtte lufte endel før den blei bra . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
fiskebat Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Det høres ut for at det er luft i systemet. Det kan være lurt å sjekke tilbakeslagsventilen. Når det er luft i systemet kan det virke som om rattett glipper litt av og til og som du sier er mindre kontant. Da er det for lite veske i pumpa Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 nei den er pip full :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 På min pumpe står en returventil, denne stengte ikke godt nok. Hos meg står denne på pumpa. Pumpa ble demomtert og gjort rein for avleiringer. Ventilen er helt enkel med en kule og en fjær. noen anlegg har ikke ventil på pumpa, men står som en egen enhet. Det kan skyldes at roret er skjevt i fartsretningen som er grunnen til at det er tungt å dreie til den ene siden. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 ble mindre "drag" i fjorårs sesongen for jeg hadde av rorinnfestningen fjor vinter og støpte ror hylsa i tunnelen på nytt.. før det kunne man se at roret var noe ute av senter til propellakselen. men enda er det noe svikt mot styrbord.. merker det ved ratting ved stillestående også , så det er noe med pumpa , sylinderen eller lufting.. skal sjekke hvor min ventil er , enten er den skrudd på pumpeuttaket ellers er den inni pumpa. kikker i morra :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Glemte å si at dersom du åpner pumpa bør du sjekke at det finnes nye pakninger å få kjøpt. Vel, du kan vel sikkert lage dei selv. Det er jo for å få den tett etterpå. Ventilen på min pumpe lå utenpå pumpen på baksiden av den. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Det blir tungt å ratte om oljen er får tykk , spesielt om vinteren , enkelte f.båter bruker diesel olje i rattpumpa . Det brukes ofte for store rør dimmesjoner og da blir det vanskeligere å få bort lufta , jeg bruker 8mm rør , har en utvedig styreposisjon og en inne + 1 ell pumpe til autopiloten . Du må ha en ganske stor rorsylinder før 10mm rør ikke er stort nok (innvendig m.) Sitér dette innlegget Link to post
turisten Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Hei. Når man er inne på denne strengen, har jeg et annet spørsmål. Har Tennfjord styring, med rattpumpe inne å ute, høyeste ute, å autohelm st5000 auto. Mitt problem er at rattpumpene driver å flytter oljen att og frem, va et stort problem for oljen kom ut lufteskruen ute. Luftet å luftet og luftet til eg va blå, men det hjalp ikke, så no har eg satt på ekspansjonstank både inne å ute, brusflasker, så nå går oljen att og frem uten oljesøl. Skjønner ikke ka det kommer av, har snakket med Tennfjord, men dem hadd ikke noe godt svar på problemet. Kan gå i lange perioder der allt er normalt, så plutselig kan det gå en dl olje bakover, etter ei stund kan den gå til bake. Er det samme om autopumpa går eller ikke.... Er det noen som har vert borte i samme problem? Hilsen Turisten. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Hei. Når man er inne på denne strengen, har jeg et annet spørsmål. Har Tennfjord styring, med rattpumpe inne å ute, høyeste ute, å autohelm st5000 auto. Mitt problem er at rattpumpene driver å flytter oljen att og frem, va et stort problem for oljen kom ut lufteskruen ute. Luftet å luftet og luftet til eg va blå, men det hjalp ikke, så no har eg satt på ekspansjonstank både inne å ute, brusflasker, så nå går oljen att og frem uten oljesøl. Skjønner ikke ka det kommer av, har snakket med Tennfjord, men dem hadd ikke noe godt svar på problemet.Kan gå i lange perioder der allt er normalt, så plutselig kan det gå en dl olje bakover, etter ei stund kan den gå til bake. Er det samme om autopumpa går eller ikke.... Er det noen som har vert borte i samme problem? Hilsen Turisten. Det skal vere ett eget rør (rør nr 3) mellom pumpene som løser dette slik at det er bare den øveste pumpen som har lufteventil og ordner og med ekspansjonsvolumet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.