Jump to content

VP-TAMD31A og problemer med turteller

Petter-B

Recommended Posts

Jeg har en VP-TAMD31-A og når jeg kommer rundt ca 3000 omdr begynner turtelleren min å bli svært ustabil, den varierer mellom 2000 og 3700 med et intervall på ca 2-3 sekunder. Turteller instrumentet er orginalt VP.

Dynamoen er en ISKRA 70 A med Ladac laderegulator.

Noen tips?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Tar du signalet fra dynamoen eller fra giver på motor?

Giver på motor er to polet og skal gi en vekselspenning 0,5 til noen få volt, avhengig av turtall.

Har du denne løsning, så kopple på et voltmeter (OBS PÅ vekselspenning), og se om det varierer der.

Fairline Mirage 29 er solgt.

• 5 måneder senere...

Har du sjekket opp at reimene på dynamoen er stramme nok, ikke for slitte og at de er av riktig type? Hvis de bunner i sporet på reimhjulet eller glipper/slurer så kan du få slike symptomer. Se etter gummistøv rundt reimhjulene og under motoren.

Er ikke spesielt dreven på generator turtellere, men ville kontrollere at børster i gen. ikke begynner å bli slitt. Er børstene korte får, en av og til dårlig kontakt på sleperingene i gen. Dette kommer helst på høyere turtall. Da kan du få ladetrøbbel utover sesongen. Irriterende hvis det kun er slitte børster. Dette er også dårlig kontakt som en nevnte tidligere.

Hvis turtelleren er tilkoplet W- på dynamo mener jeg at turteller slutter å virke når dynamoen ikke lader.

Slik du beskriver det høres det ut som slitte børster eller slakk reim som nevnt tidligere.

Mål ladespenningen, denne bør da svinge i takt med turteller"feilen"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...