Jump to content

volvo penta 200hk bensin starter ikke

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

Broder oppe i Bergen har problemer med sin Volvo Penta bensinmotor, ca 86 mod og 200hk.

Får ikke start på den.

Han sendte meg bilde av fordeler der det ser ut som en plate er brukket.

Har noen byttet denne, og kan den være årsaken til at han ikke får start?

Har bedt ham prøve startgass for å se om den tenner, det gjør den ikke. Han byttet coil idag, det hjalp ikke.... Han påstår at det ikke er gnist heller...

Prøver med "telefon support" men det er ikke lett.

Er det noen han kan kontakte i Bergen?

Ble bildet synlig??? Ser bare en link...

mvh Christian

Volvo_penta.JPG

Redigert av Andreas (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Det var et dårlig bilde men bytt fordeler det bruker og være en ganske grei jobb,

fordeleren fungerer slik at det er jo en del som snurrer rundt og gir strøm til de forskjellige kontaktpunktene inni fordeleren,

strømmen går da til de forskjellige pluggene på motoren så vist det mangler en bit inni der så blir det nok problemer :smiley:

Ut fra hva jeg kan se, så mangler stiften. Denne er da ganske så esensiell, en denne er kanskje fjernet med vilje pga. bildet? Generelt, sjekk om stiften kobler til og fra når motoren går rundt. Gjør den det, burde det være mulig for å få start på motoren. Om noe er brekt, så er ikke det bra, men fungerer stiften riktig, så burde det i hvertfall være mulig å få start. Det har også en tendens til å bygge seg opp en perle på stiften som gjør at den ikke får kontakt, sjekk dette. Er dette tilfellet, kan kondensatoren være defekt.

Redigert av Larspo (see edit history)

Den delen som ser ut til å være knekt hvor det er en "knast" i hvert hull skal være med på å flytte tenningstidspunktet når turtallet stiger. De to armene som ligger under denne er fjærbelastet og slynges ut av sentrifugalkreftene, og dermed justerer tenningstidspunktet.

Kan ikke se at dette skal være årsaken til at motor ikke tenner engang.

Sjekk stifter, og prøv evt uten kondensator (stiften spises opp relativt fort hvis du kjører uten kondensator).

TAkk for svar. Stiften er selvfølgelig fjernet, for å ta bilde. Den åpnet og lukket greit. Jeg ville han skulle ta ut kondensatoren for å teste evt. måle den. Det var da han så noe var knekt. Altså den blanke plata.

Cato: Jeg mente også den burde tenne selv om forskyvningen av tenningstidspunktet ikke virket som det skulle... Han har ikke prøvd å starte uten kondensatoren, skal tipse ham om dette :smiley:

En annen ting han nevnte var at resistoren på coilen ble veldig varm...

Han måtte ha litt turtall for å holde liv i motoren på slutten.

Kom gjerne med flere forslag til løsning!

mvh Christian

Redigert av Nor-dan (see edit history)

Det ser ut som du ligger an til ny-/bytte- fordeler uansett. Ville i alle tilfelle starte med det.

Ellers sjekker man gnisten lett ved å skru ut en plugg som man holder mot gods mens starteren drar rundt. Dersom det ikke er god gnist, er der verdt å sjekke stift, fordelerlokk (sprekk), fordelerarm (sprekk), kondensator, pluggledninger, coil, .......

Dersom det er knekt av en bit inne i fordelerhuset er det vel ikke usansynlig at dette kan ha medført mekanisk følgeskade på andre deler?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette var før den tok kvelden.

Nå er det ikke livstegn. Han prøvde uten kondensatoren også, men like dødt...

Kan tro jeg har en frustrert bror i Bergen nå!

Håper han får den på svev snart.

Skiftet han resistoren også da han skiftet coil? Kan jo høres ut som om denne er gåen.. Men det burde ikke spille noen rolle under start, da er jo denne utkoplet. Ellers vil jeg ha teste om coilen gir gnist, ved å legge pluggledningen fra coilen mot jord og åpne og lukke stiftene med et skrujern. Gir den ikke gnist da, er det brudd på en ledning, enten plussen som går direkte til coilen eller minusen som går fra stiftene til coilen. Har opplevd at den lille ledningsstubben på stiftene har hatt et brudd inni isolasjonen, som førte til peirodiske feil. Motoren stoppet når det passet sånn og startet som regel etter sjekk av det meste (var nok sikkert borti ledningen da).

Opplevde også på en gammel Volvo for et par år siden at det ikke var gnist på pluggene. Målte og styrte litt, og fant til slutt ut at det var kortslutning i samtlige plugger! (Biltema plugger). Fire nye plugger, og motoren gikk helt fint! Så ting er ikke alltid helt logisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette kan tyde på at ledningen fra fordeler til coil ligger til jord hele tiden. For å sjekke ut er vel det enkleste å måle på coilen og se om det virkelig blir brudd når stiftene åpner.

Du nevnte at han hadde skiftet coil, var det forskjell i tempen på coil før og etter skifte?

Heisann.

Har han sjekket at det er strøm inn til coilen?, eventuelt kan det være dårlig kontakt i ledninger mellom coil og fordeler?. Hva med tennpluggkabel mellom coil og fordelerlokk?, har også vært borti at rotoren har kuttet ut.(usynlig brudd)...

Ta en runde med multimeter og sjekk alle overføringene...

Lykke til :flag:

Rune

Snakket nettopp med ham nå, og han har byttet til elektronisk tenningssett, da den brukne delen ikke kunne kjøpes i løsvekt.

Han mangler + til fordeler, så nå må han prøve å måle seg frem til bruddet.

En annen ting er jo at han nå må justere tenningstidspunktet på nytt, og dette krever jo både instrumenter og kompetanse....

Hei igjen :-)

Det er påvist brudd i +kabel til fordeler (!), så nå går det rette veien.

Motoren skal justeres til helgen, det blir spennende.

Det er visstnok noe hvitt i olja noen plasser, som på overføringen til fordeler. Peilepinnen er ok, så det er vel bare snakk om kondens??

Redigert av Nor-dan (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...