Jump to content

Kystkultur

Mare Nostrum

Recommended Posts

Siden det ser ut til, etter noens mening, at den foreslåtte økningen på dieselavgiften vil rasere kystkulturen, hadde det vært interessant å vite hva hver enkelt legger i begrepet kystkultur, og hvor mye det betyr betyr for ens opplevelser på sjøen. For meg ser det ut som de fleste raser fra gjestehavn til gjestehavn. Vel fremme er det i land med strømkabelen (gjerne før man har førtøyd skikkelig) og så begynner klagingen. For lite strøm, for dyr havneavgift og ikke minst, for dyr diesel. Deretter kommer 3 litern frem og så er vi i gang. Er det dette vi er redd skal forsvinne? Eller er det noe annet? Har ikke funnet den helt store kystkulturen i hverken Sandefjord, Grimstad eller Kristiansand. Antar det forholder seg litt annerledes når man runder Lindesnes, der er vel mer av det opprinnelige beholdt.

Derimot føler jeg den nevnte kulturen strømme på når jeg ligger på Mærdø, Hesnesøy og tilsvarende steder, men her er det jo ingen landstrøm, så kanskje det er forklaringen på hvorfor det er så få her, sammenlignet med gjestehavnene?

Som nevnt innledningsvis, vi har vel alle vår egen oppfatning av begrepet kystkultur.

Redigert av Seabiscuit (see edit history)

Nå har jeg ikke tenkt særlig over dette før, men jeg tror kystkultur for meg er å besøke uthavner og havner, vandre på forblåste svaberg og i bygater. Putre (seile) av sted, og beundre de ulike båtene og stedene. Men det er også å rydde svaberget etter bruk ...ikke forsøple.

Jeg er sikker på at diselavgiften ikke knekker noen som helst kystkultur. Det er bare noe regjeringen gjør for å irritere båtfolket. Hadde noen i regjering hatt båt selt, hadde nok ikke avgiften kommet...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg skal være noe forsiktig med å anvende begrepet "kystkultur".

Et forhold jeg har observert de siste 10 årene er at kostnader med å eie båt, bruke båt, oppbevare båt i egen havn og i andres havner stadig stiger.

For oss som er i arbeid klarer vi nok å dekke disse økte kostnadene.

Imidlertid synes jeg det er synd å observere at stadig flere pensjonister må kvitte seg med en svært kjær livsverdi - dette har vel noe å gjøre med "kystkultur".

Dersom denne utviklingen fortsetter blir det snaret bare oss relativt "pengesterke" forbrukere som ferdes til sjøss - det vil i så fall fjerne mangfoldet og "allemanns-retten" på sjøen.

Imidlertid synes jeg det er synd å observere at stadig flere pensjonister må kvitte seg med en svært kjær livsverdi - dette har vel noe å gjøre med "kystkultur".

Dersom denne utviklingen fortsetter blir det snaret bare oss relativt "pengesterke" forbrukere som ferdes til sjøss - det vil i så fall fjerne mangfoldet og "allemanns-retten" på sjøen.

Godt skrevet, men så lenge kommunene ikke er villig til å investere penger i havner blir dette

privatisert og det brukes da markedspriser.

Med andre ord de som har tilbud å kjøpe en båtplass til priser som de kanskje synes høye, vil være

glade om 3-4 år. For prisene synker ikke uten att det blir noe alvorlig galt i markedet.

Vi sees!

For meg ser det ut som de fleste raser fra gjestehavn til gjestehavn. Vel fremme er det i land med strømkabelen (gjerne før man har førtøyd skikkelig) og så begynner klagingen. For lite strøm, for dyr havneavgift og ikke minst, for dyr diesel. Deretter kommer 3 litern frem og så er vi i gang.

OT: Minner meg om en båtforhandler som måtte presentere det ene motoralternativet etter det andre med påfølgende økende fartspotensiale uten at den potensielle kjøpers forventninger så ut til å bli tilfredsstilt.

Den friske båtselger sier dermed: Men du liker deg ikke på vannet - gjør du? Du vil jo så raskt bort fra det! :cheers:

Redigert av EspenE (see edit history)

Vanskelig å beskrive kystkultur, men begrepet har vel sammenheng med de opplevelsene man har når man ferdes langs kysten, og de har etterhvert blitt mange.

Dette årets beste "kystkultur" opplevelse hadde jeg på Verdens Ende. Ikke på grunn av stedet, ikke på grunn av det flotte været, men på grunn av de hyggelige menneskene i nabobåtene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...