Jump to content

Fyringsolje/parafin/diesel (hva kan brukes til hva ...)

FENRIKSEN

Recommended Posts

Etter Kristins båt-bombe, som typisk nok innledes med "Bruk av fritidsbåter påfører samfunnet kostnader i form av ulykker, støy og miljøskadelige utslipp", er det på tide å få klarhet i alternativene. Selv om det bare dreier seg om noen hundrelapper i året (for meg) er det penger, det også. Vet det er mange tråder om ulike oljetyper, men de løser seg gjerne opp i referanser til fly-fuel, militær-erfaringer fra 70-tallet og generell latterliggjøring av andres påstander etc. Noe klart svar er det ikke lett å få, selv om mange lander på at fyringsolje type ett-eller-annet er det samme som diesel. :-)

Jeg har aldri hatt oljefyr i heimen, kan ikke fly og vet ikke forskjell på ulike fyringsoljer, lampeoljer, solaroljer, parafiner etc, etc. Jeg spør derfor helt enkelt de som har peilig på dette:

• Vet noen hva slags billig-olje som kan helles på tanken når dieselprisen snart ryker solid i været?

• Hvilke motorer kan bruke hvilke drivstoffer? Og hva må man for all del ikke finne på?

• Bør det tilsettes 2t-olje til "alternative" oljer?

• Er noen oljer mindre egnet til vinterbruk?

• Har noen erfaringer med biodiesel på båter (regner med at lukt kan være en problem, men funker det teknisk?)

• Dessuten: Jeg har allerede fyllt opp tankene med lovlig landbruksdiesel denne høsten, og tankene er STORE sett i forhold til forbruk. Hva gjør jeg til våren når dette blir forbudt ...?

- j

• Har noen erfaringer med biodiesel på båter (regner med at lukt kan være en problem, men funker det teknisk?)

Sojaolje, rapsolje, solsikkeolje - det avhenger bare av om motoren din tåler det. Noen la kanskje merke i avisene til noen tyske karer med en eldre golf som skulle til nordkap. De hadee baggasjerommet full med matolje. Og jeg vet fra diskusjoner på internett for en del år tilbake at en del BMW-motorer gikk helt fint på billig matolje fra discounter'n.

Men som sagt - det var helst de litt eldre motorene som klarte det så fint. Vet ikke noe om nyere motores egenskaper i så måte.

(Kanske en tanke å gå over til bensinmotor allikevel og konvertere disse til propan....)

Biodiesel har vært det foretrukne drivstoffet på skipet i sommer. Jeg bruker biodiesel laget av frityrolje, går som bare det.

Ingen negative erfaringer, har kjørt opptil 75% innblanding av biodiesel på tanken.

VPen ser ikke ut til å ha tatt noen skade.

Broderen har kjørt biodiesel på en gammel Marna snekkemotor, han har heller ingen negative bemerkninger.

Nå selges det raffinert, kvalitetsspesifisert biodiesel fra pumpe flere steder ... til en OK pris. Og det gir (visstnok) lite røyk og ikke minst god samvittighet. Men med litt gatekjøkkenlukt. Om motoren tåler det er en annen sak. Primært er det vel gummideler som bør tilpasses, i alle fall på hurtiggående motorer. Mener også jeg har hørt at tøff-tøff-motorer bør holde seg unna biodielsel...?

Ellers har jeg også hørt at gamle mercer (turboløse 200/240/300) kunne kjøres på alt fra frityrolje til asfaltsvette. De overlevde alt.

Hehe, Nautilusen: Som venstre-tilhenger har jeg alltid støttet alternative drivstoffer, og det rabiate bensinforbruket og tilhørende (faktisk) dårlig samvittighet var en av grunnene til at jeg solgte den gamle motorbåten med påhengs og kjøpt en billig dieselsnekke.

Ikke bare fyringsutgiftene.

Men som venstre-mann er jeg også tilhenger av markedskrefter og det frie initiativ, og kan jeg fylle båten på en billig, lovlig måte med annet enn autodiesel gjør jeg dét!

Ellers ville det vært helt flott om flere fylte bio. En slik hadde gjort seg i båthavnen:

http://www.biodiesel.nu/IBC%201000%20liter_n.html

Forutsatt at suppen ikke herper motoren, da.

Sorry og måtte skuffe dere gutter. Vegavgiften må du åkke som betale hvis drivstofffet skal brukes på bil...og fra 01.01.07 på båt. Det er det som er galskapen som vi helt ikke forstår i noen andre tråder her på forumet. Mener å huske at det var en stor sak på dette i England i 2005 Mulig en slipper unna CO2 avgiften, men den er jo p.t. på 1,07 eller noe deromkring..

Redigert av Alvito (see edit history)
Det blir ikke forbudt. Du kan selvsagt bruke opp det du allerede har på tanken. Det er bare dieselsom omsettes etter 010107 som avgiftsbelegges.

Så, når jeg vårparten 2009 blir stoppet i kontroll med farget diesel på tanken, hvordan reagerer de da?

Jeg har tank stor nok til et par års forbruk (minst).. Går alltid rolig når motor er i gang, da går det vel en liter eller noe i timen, maks, og jeg har full tank nå i høst.. (100 liter)

Forstår jeg dette riktig betyr dette at Fyringsolje1 fremdeles vil være avgiftsfri. Det kan ikke være meningen at vi skal betale veiavgift for å "kjøre" oljefyren! :lol:

Men er det grunn til å tro oljeselskaper som selger fyringsolje1 vil levere til båt?? Det er vel liten tvil om at oppfølging og kontroll vil være umulig å gjennomføre på sjøen.

Forstår jeg dette riktig betyr dette at Fyringsolje1 fremdeles vil være avgiftsfri. Det kan ikke være meningen at vi skal betale veiavgift for å "kjøre" oljefyren!

Men er det grunn til å tro oljeselskaper som selger fyringsolje1 vil levere til båt?? Det er vel liten tvil om at oppfølging og kontroll vil være umulig å gjennomføre på sjøen

Er vel bare å kjøpe et 1000l fat i ramme til¨å ha på henger så en pumpe så burde det gå greit å få kjøpt hvis det leveres hjemme hos deg.

Mener også at denne fyringsoljen er uten farge og, hvis så er det bare å kjøpe fat og fylle selv :smash:

Når jeg er på sjøen, så skal de lukte sjø og diesel. Med frityrolje og dermed lukt som minner om gatas kebab hører ikke hjemme :yesnod:

Båt-tankene er relativt enkle i oppbygningen mhp. påfylling. På nyere diesel biler er dette mye mer avansert. Det er slutt på en rett slange rett i tanken. Ta eks. min VW Touran med diesel....og dårlig tid og jeg tanker bensin (ja det er mulig). Redningsselskapet prøvde utallige forsøk på å få en slange ned i tanken for å pumpe opp. Ei heller er det noen tappeplugg (alt dette for å forhindre tyveri). Resultatet for å få ut bensinen var å få den på verkstedet, koble om drivstoffpump, løsne et rør og pumpe alt sammen ut på "den naturlige måten". Om jeg hadde fylt avgiftsfri diesel på min bil. Hvordan har polisen tenkt til å kontrollere det? Sjekke for farget eksos?

I så tilfelle, så kan det enkelt monteres en "kveil" på påfyllingsslangen som hindrer andre å stikke en slange nedi for å ta prøver. Hvor akutellt er det da?

Redigert av Larspo (see edit history)
Om jeg hadde fylt avgiftsfri diesel på min bil. Hvordan har polisen tenkt til å kontrollere det? Sjekke for farget eksos?

Det er kun tollvesenet som sjekker slikt.

De kan jo bare ta diesel fra filteret, vanskeligere er det ikke..

Å stikke greier ned i tanklokk for å sjekke er vel ikke noe de praktiserer lenger, etter at en del faktisk bygde om bilene med ekstra tank.. (reduserte størrelsen på den originale, og fyllte på vanlig der, uten at det noensinne ble brukt diesel av den)

Har nettopp fylt opp tanken i båten med 300 liter diesel i tillegg til 50 liter på reservekanner. Minimalt av denne dieselen vil bli brukt før nyttår og vil nok av erfaring holde til langt utpå våren. Har i tillegg en nesten tom parafintank i kjelleren på 1000 som det hadde vært fristende å fylle opp med diesel før avgiftsendringen trår i kraft. Det utgjør jo 3-4000 det jo.

Hva med private marinaer som har tanker og pumper hvor medlemmene har kjøpt inn diesel til felles forbruk? Kan disse bruke opp det som er på tankene?

Når det gjelder oljekaminer/oljefyrer i private hjem så er vel disse basert på parafin? Trodde de som gikk på fyringsolje var større anlegg i bedrifter, borettslag o.l.? Jeg har iallefall kun vært borti at det blir benyttet parafin i vanlige boliger. Sist jeg fylte parafin så spurte jeg ut han som kjørte tankbilen og han bekreftet også langt på vei dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...