Jump to content

Fyringsolje/parafin/diesel (hva kan brukes til hva ...)

FENRIKSEN

Recommended Posts

Har nettopp fylt opp tanken i båten med 300 liter diesel i tillegg til 50 liter på reservekanner. Minimalt av denne dieselen vil bli brukt før nyttår og vil nok av erfaring holde til langt utpå våren. Har i tillegg en nesten tom parafintank i kjelleren på 1000 som det hadde vært fristende å fylle opp med diesel før avgiftsendringen trår i kraft. Det utgjør jo 3-4000 det jo.

Hva med private marinaer som har tanker og pumper hvor medlemmene har kjøpt inn diesel til felles forbruk? Kan disse bruke opp det som er på tankene?

Når det gjelder oljekaminer/oljefyrer i private hjem så er vel disse basert på parafin? Trodde de som gikk på fyringsolje var større anlegg i bedrifter, borettslag o.l.? Jeg har iallefall kun vært borti at det blir benyttet parafin i vanlige boliger. Sist jeg fylte parafin så spurte jeg ut han som kjørte tankbilen og han bekreftet også langt på vei dette.

Det er helt riktig at det er mest vanlig med Parafin brennere i private hjem, men selv har jeg hatt en Jøtul oljekamin, som går under navnet pottebrenner. Den brukte jeg fyringsolje nr. 1 på .Parafinbrennere derimot har en veke som har en annen konstruksjon.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...