Jump to content

Tripteller på Raytheon L755/Furuno GPS GP-30?

olvikb

Recommended Posts

Har en kjenning som sier at det er bortkastet å måle forbruk pr time, og at jeg heller burde måle pr nautisk mil. Sier dette for å innlede til det egentlige spørsmålet mitt:

Jeg har en Raytheon L755 som er koblet sammen med en Furuno GPS GP-30. Jeg finner ikke tripteller på noen av disse modellene. Stemmer det at det ikke finne på disse modellene, eller er det korrekt når kona sier at jeg er elendig å lete???

Tror nok at jeg holder "en knapp" på kona di.

Alle kartplottere jeg har brukt de siste 10 - 12 årene har mulighet for å nullstille triptelleren(e).

Noen kartplottere har mulighet for å nullstille total trippteller og tripp fra siste nullstilling.

Dersom du ikke finer ut av dette på Raytheon L755 , eller andre kommer meg i forkjøpet, skal jeg bistå med informasjon om hvordan du nulltiller tripptelleren.

Når det gjelder dieselforbruk for båten, er det i Norge ganske vanlig å beregne forbruk per nautisk mil.

For motorbåter er forbruket som regel minst når vi kjører under skrogfart og størst når vi nærmer oss halvplanigsfart (hvor hekkbølgen vokser ENORMT).

Deretter avtar dieselforbruket.

Hvilken motor har du - og hvilken båt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...