MT. Startet 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2003 Hørte på radioen nå at miljøvernminister Børge Brende foreslår en renovasjonsavgift til alle landets båteiere. Dette på grunnlag av at ved anløp til gjestehavn kaster alle båteiere søppel... Alle båteiere skal også oppgi hvor mye søppel som kastes... Korriger meg om jeg tar feil, men jeg trodde dette med administrasjon av renovasjon var bakt inn i døgnprisen på respektive havner..? Det er jo heller ikke alle båteiere som benytter seg av gjesthavner i løpet av hver sesong. Jeg tror dette kommer som et resultat av kreativiteten på "Nye navn på skatter og avgifter"-kontoret. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
M/S Bastard Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Bare vent! Årsavgift på båt er nok ikke så langt unna! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Hørte på radioen nå at miljøvernminister Børge Brende foreslår en renovasjonsavgift til alle landets båteiere. . . . Korriger meg om jeg tar feil, men jeg trodde dette med administrasjon av renovasjon var bakt inn i døgnprisen på respektive havner..?Hørte også noe slikt på radioen, men tolket det helt annerledes enn deg. Siterer fra NRK nettutgaven nedenfor, og der er det ikke nevnt "gjestehavner". Og så skal en melde fra før en legger til kai. Uten VHF, skal en da rope på "havnekapteinen" før en får lagt til? - Nei, tror nok det er myntet mer på de "store" båtene som dumper tonnevis av søppel på havet. Det er greit å rope ULV!, men? Lars H Søppelgebyr på sjøen Fra neste år må alle båter som legger til kai i norske havner betale et avfallsgebyr, uansett om det er søppel ombord eller ikke. Publisert 16.10.2003 06:47. - Pengene skal brukes til å etablere avfallsmottak i alle havner, sier miljøvernminister Børge Brende. Alle havner vil bli pålagt å etablere mottaksordninger. Han håper dette skal løse problemet med at båter dumper avfall på sjøen. - Gjennom den nye ordningen blir båter pliktige til å melde fra om hvor mye og hva slags avfall de har om bord før de ankommer en havn, sier Brende. I dag er det forbudt å kaste søppel på sjøen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det blir vel dyrt for hurtigruta dette da, som anløper ganske ofte. Og hvordan har han tenkt og lønne de som skal jobbe der. Dette blir vel en så dyr avgift at man velger og dumpe avfall på sjøen uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Dette blir vel en så dyr avgift at man velger og dumpe avfall på sjøen uansett!Er ikke så sikker på det, avgiften skulle betales enten en hadde med søppel for tømming i land eller ikke. Og da vil en jo ikke tjene noe på å dumpe på havet? Bortsett fra at det jo er litt mer lettvindt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PanPan Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Hørte på radioen nå at miljøvernminister Børge Brende foreslår en renovasjonsavgift til alle landets båteiere. Dette på grunnlag av at ved anløp til gjestehavn kaster alle båteiere søppel... Alle båteiere skal også oppgi hvor mye søppel som kastes... Korriger meg om jeg tar feil, men jeg trodde dette med administrasjon av renovasjon var bakt inn i døgnprisen på respektive havner..? Hørte en melding på radio. Den gjaldt nyttetrafikken, tiltaket tar sikte på å stoppe dumping av søppel fra skip. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det er greit å rope ULV!, men? Lars H Har sjekket nå, og det du skriver stemmer. Men hvem kan laste folk i dette landet for å tro det verste hver gang ordet "avgift" nevnes i nyhetene.....? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Men hvem kan laste folk i dette landet for å tro det verste hver gang ordet "avgift" nevnes i nyhetene.....?For all del, jeg laster deg absolutt ikke. Reagerer øyeblikkelig selv når slike stygge ord blir nevnt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Jeg nevner bare et ord i denne sammenhengen: obligatorisk småbåtregister Ok, 2 ord Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Jeg nevner bare et ord i denne sammenhengen: obligatorisk småbåtregister Ok, 2 ord Andreas, Ikke nevn de to ordene! ................... Jeg kom så på presten som skulle bli rodd over fjorden, og som benyttet anledningen til å fiske. Stortorsken nappet og presten fikk den opp på ripa. Da kom torsken med et siste desperate sprell, - kom seg av kroken og med et plask forsvant i den dypet. Rorkaren lente seg da medfølende frem til presten og utbrøt lespende: "Ikkje sei det, - ikkje sei det!! - Eg ska sei det!!!" Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Den var god Sabrina, Men som nordmenn og stilt overfor avgiftskåte norske politikere har vi vel helst lært oss å måtte leve etter den gamle regelen: "Har du først tatt Fanden ombord - så må du selv ro ham i land!" mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Plomma I Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Avgifter Ja! Men vi står jo alle med nisselua i handa og sier ja takk flere avgifter, det er oss normenn i et nøtteskal. Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Kare_L Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det jeg ikke kan begripe er hvorfor disse venstrevridde, avgiftskåte politikerne blir stemt inn på storting og kommunestyrer gang etter gang. Man kan jo ikke kun skylde på politikerne så lenge man lever i et demokrati. Har aldri klart å akseptere denne siden av norsk mentalitet. Har overhodet ikke noe imot å betale det en tjeneste virkelig koster, men påbud og regler er altfor utbredt i Norge. Kåre "Politisk flyktning" Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det var då voldsomt. Avgifta «fins» alt, men blir berekna på ein annan måte i dag, ved at dei ærlege betaler pr kg levert avfall, mens dei som svinar til skjergarden går fri. Ved å legga eit fast beløp i havneavgifta slik det er foreslått oppnår den venstrevridde høgre-miljøvernministeren to ting: Enklare byråkrati, samt større motivasjon for å levera søppel på lovleg vis. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Prøver meg igjen jeg, avgiften som ble omtalt i NRK i dag gjaldt skipstrafikken!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det jeg ikke kan begripe er hvorfor disse venstrevridde, avgiftskåte politikerne blir stemt inn på storting og kommunestyrer gang etter gang. Venstrevridde og avgiftskåte? Trodde det var Høyre som styrte landet for tiden? I alle fall har de finansministeren, og miljøvernministeren, som foreslo den nevnte avgiften! Og denne avgiften gjaldt altså skipstrafikken, ikke småbåtene! Med fare for å få hodet hugget av, så må jeg bare i all beskjedenhet få gi uttrykk for at enkelte her på plassen virker nærmest paranoide når det gjelder frykt for avgifter. Og Kare_L, du får faktisk det du betaler for. Norge er faktisk kåret som verdens beste land å bo i. Kanskje har skatte- og avgiftspolitikken NOE av skylden for det? Dermed ikke sagt at vi skal godta ALT som innføres av slikt, men det er en sammenheng mellom avgiftsnivå og velferdsnivå i et land. Selv båtfolket kan ikke lukke øyene for det, og bare stirre seg blind på at dieselen er litt dyrere her, enn hos naboen. Heldigvis har vi det så godt her i landet at de fleste både har råd til stor, fin båt, og til å fylle massevis av diesel på den! Så hurra og skål for Norge! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Selv båtfolket kan ikke lukke øyene for det, og bare stirre seg blind på at dieselen er litt dyrere her, enn hos naboen. Såvidt meg bekjent er dieselen til båt det eneste som IKKE er dyrere i Norge enn f.eks Sverige. - Men jeg har det bra, og de 40-50-60 literne mine har jeg råd til både her og der. Det samma gjelder Ølen, ankerdrammen, maten og alt det andre. For mange syter å klager, samtidig som de sitter på båter i millionklassen Smakløst mener jeg denne klaginga er .. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kare_L Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 I prinsippet ser jeg ikke noen selvmotsigelse i "venstrevridd og agiftskåte" og at Höyre sitter med sentrale poster, men det kommer vel an hva hvor ens politiske tyngdepunkt er. Ett spörsmål: Hvorfor kan ikke flere påbud og lover i stedet utstedes som "direktiver"? Hvorfor er staten gitt mandat til å fortelle oss hva vi kan og ikke kan gjöre, hvorfor ikke istedet foreslå, anbefale, tilrettelegge? Kanskje jeg snakker for döve örer... At Norge er kåret som det beste land å bo i tar jeg med et par kilo salt. Det kommer helt an på hvilke kriterier som er brukt og hvor stor vekt disse er tillagt. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Nei, tror nok det er myntet mer på de "store" båtene som dumper tonnevis av søppel på havet. Det er greit å rope ULV!, men? Lars H Søppelgebyr på sjøen I dag er det forbudt å kaste søppel på sjøen. Delvis uenig med deg Lars.De "store" båtene dumper ikke tonnevis med søppel.Det som blir dumpet er stort sett matavfall,dunnage etc.Disse skipene må føre logg over hva de hiver over rekka men en del går overbord da det koster 2 armer og et bein å levere det i land og noen ganger vil ikke engang skraphandlerene ha det. Det er heller ikke ulovlig å dumpe søppel,dette er regulert under Marpol.Generellt er det ikke lov å dumpe noe nærmere land enn 3 mil og i Special Areas.Utenfor 24 mil fra land og uten- for Special Area kan du stort sett dumpe alt untatt plast,ikke kværnet matavfall og olje. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Trodde det var Høyre som styrte landet for tiden? Og hvilken forskjell gjør det?Bytt ut byråkratene i Direktorotene,det er de som har rare tanker i hodene sine.Etter å ha vært bosatt i en Høyre kommune i 20 år er jeg overhodet ikke imponert av dette partiet som så varmt forsvarer bla privat eiendomsrett.De meler sin egen kake akkurat som de andre.Og er det no rart vi får Avgifts Paranoia i dette landet da? Les om sjokolade avgiften,sånne bestemmelser som er nevnt der er som som sakset ut av Flåklypa Tidene.At det går an! Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Thor, jeg tror vi er på omtrent samme bölgelengde.... KL Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2003 Kanskje det,noen må jo bringe Stutums arv videre? :lol:Egentlig så er jeg ganske så fornøyd med å bo her.Til og med skattenivået syntes jeg er ok.Men si Småbåtregister og særavgifter så blir undertegnede direkte grinete... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.