Jump to content

Skroggjennomføringer under vannlinjen

jo_no

Recommended Posts

Et spørsmål vedr. skroggjennomføringer....

Bør disse tas ut og tight'es opp igjen med visse mellomrom eller har ikke dette noe hensikt så lenge alt er tett?

[skal bytte septikslangene. Har en regel om at saker som fungerer bra ikke alltid er så lurt å tukle med. Er derfor i tvil om jeg skal tighte opp utløpet for septik når jeg likevel skal bytte slangene]

Redigert av jo_no (see edit history)

Hvis gjennomføringene er tette, skal de absolutt IKKE "teites opp". Det eneste du oppnår med det er at tettemiddelet mellom båt og gjennomføring slipper, og det begynner å lekke. LIGG UNNA!

Hvis det faktisk lekker, er min påstand at det er umulig å få det tett uten å ta båten på land, og montere gjennomføringen helt på nytt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du bør absolutt sjekke at gjennomføringen er intakt, spesielt hvis den er av messing. Det er vanlig å banke på den for å sjekke at den ikke er "råtten".

Dersom du har gjennomføring av messing (ikke bronse), ville jeg benyttet anledningen til å bytte den til kvalitetasgjennomføring i syrefast, eller helst maritim bronse.

Se også denne tråden (som er en av flere om emnet):https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=24583&hl=skroggjennomf%F8ring

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

La meg presisere meg selv:

Båten ligger på land. Hvis det har noen hensikt å montere gjennomføringen på nytt, er anledningen grei for å gjøre det.

Men jeg er altså i tvil om det har noen hensikt - eller om en rett og slett IKKE skal gjøre det.

Du bør absolutt sjekke at gjennomføringen er intakt, spesielt hvis den er av messing. Det er vanlig å banke på den for å sjekke at den ikke er "råtten".

Dersom du har gjennomføring av messing (ikke bronse), ville jeg benyttet anledningen til å bytte den til kvalitetasgjennomføring i syrefast, eller helst maritim bronse.

Se også denne tråden (som er en av flere om emnet):https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=24583&hl=skroggjennomf%F8ring

Hvis du er i tvil om kvaliteten på gjennomføringen bytter du den, se inn qouten over.

Men hvis den derimot er tett lar du den være, ikke skru på den for å gjøre den teitere.

Du kan eventuelt pelle den ut å ta på ny sika eller annet einet tette middel.

Både Lars_Herman og NilsPils er inne på noe vesentlig.

Er gjennomføringen av "nyere dato" (under 10 år) ville jeg ikke rørt den hvis den er tett, men ved mistanke, gitt den et "passelig slag" med en plankebit. Hvis den har en rødlig farge (messing/bronse), er det fare på ferde.

En gylden regel er å bytte ut alle bunngjennomføringer etter ca. 10 år, litt avhengig av tilstanden på el anlegget ombord og i båthavna.

Bunnventilen til en kollage med Scand Atlantic 2000 modell opplevde for et par uker siden at ventilen gikk rett av selv med svært liten håndkraft.

Jeg vet ikke hvor scand da kjøpte sine ventiler.

Det virker som om fransk og italienskproduserte ventiler gjennomgående er av bra kvalitet?

Noen synspunkter på dette?

Slenger på et spørsmål: som det sikkert framgår både av nic og signatur, har hovedbåten stått i hagen noen år. Alle skroggjennomføringer skiftet jeg noen år før båten havnet på land (da var de gamle noen og tredve år....) Etter et misslykket forsøk på egenimport av bronsjegjennomføringer, valgte jeg å montere stardard rørhandelvare (messing). Jeg vurderer det selv slik at jeg burde kunne trekke de årene båten har ligget på land fra når jeg beregner gjennomføringenes livslengde. Har jeg rett i dette?

Et spm til:

Jeg vurderer å skifte samtlige gjennomføringer og kraner til neste år. Arbeidet blir i såfall satt bort til et verksted, og for ikke å få noe "dritt" montert trenger jeg å komme opp med en kravspesifikasjon. Jeg har ikke peiling på dette, og ønsker heller ikke å bruke masse tid på å finne ut av det i og med at jeg setter det bort.

Hvilke krav skal jeg stille?

Hei,

Har under tidliger diskusjoner antydet at i fremtiden vil vi få se mer av dette problemet ved bruk av landstrøm. Det er påfallende at skrog gjennomføringer holder kortere tid nå, enn før. Ønsker ikke å dra frem denne diskusjonen igjen, men vil bare minne om at skilletrafo er den eneste fullgode løsning for å skille landjord fra båtjord.

Tar opp denne igjen.

Jeg vurderer å skifte samtlige gjennomføringer og kraner til neste år. Arbeidet blir i såfall satt bort til et verksted, og for ikke å få noe "dritt" montert trenger jeg å komme opp med en kravspesifikasjon. Jeg har ikke peiling på dette, og ønsker heller ikke å bruke masse tid på å finne ut av det i og med at jeg setter det bort.

Noen som kan gi råd her?

Lasse; for å si det sånn; du får svar omtrent som om det er antall medlemmer her.

Generelt reagerer jeg litt på din påstand om at du skal sette bort til et verksted. Snakker du om Martinssons er det sikkert OK, menjeg har reagert flere ggr. på at mange verksteder monterer akkurat den samme dritten du selv får tak i på Maritim osv. I tillegg er det da helt uråd å VITE hva som er montert. Å interesserte de er i at du kommer trekkende med en kasse deler som de skal montere, vites ikke. Det er stor fortjeneste på rørdeler...

Mange snakker varmt om gjennomføringer av marine Bronse. Jeg er veldig interessert i disse, men har enda ikke klart finne noen som fører det i sjappa si...

Jeg har snakket med forsikringsselskapet mitt om dette. De hadde ingen kommentarer i det hele tatt når det gjaldt kvalitet på selve gjennomføringer. De hadde aldri opplevd at dette var årsak til problemer, såfremt sakene ikke var helt antikke da. De var veldig vage i hva de la i begrepet " antikk" men antydet mer enn 10-15år som veldig gammalt.

Ble ikke mer klok av det egentlig jeg...

Suzuki

No boat needed..

Jeg vurderer det selv slik at jeg burde kunne trekke de årene båten har ligget på land fra når jeg beregner gjennomføringenes livslengde. Har jeg rett i dette?

Hvorfor det egentlig ? Du har da garantert ( ? ) ingen tæring når båten står i hagen ? Jeg ville ikke regnet med de årene båten står på land iallefall.

Suzuki

No boat needed..

Tar opp denne igjen.

Noen som kan gi råd her?

Ingen som vil risikere nakken ved å strekke ut hodet og hjelpe???

Guruene Arne Bardal og Almar Almar-Næss synes å være nokså samstemte i:

Rødmetall, NS 16 520, CuSn9Z4Pb2, eller NS 16 532, CuSn6ZnNi

Alu.bronse NS 16 570, CuAlFe5Ni5

Nå har du tre forskjellige materialer å velge fra. Jeg holder en knapp på den nederste som det mest ultimate innen kopperlegeringer for formålet. Men tviler på at du får fatt i det. Jeg vil tippe at den øverste vil holde din levetid ut. Såfremt du ikke er en meget ung mann.

Redigert av Hulda (see edit history)

Suzuki:

Alle mine gjennomføringer og kraner (minus en) er orignale fra 1981.

Bortsett fra den på inntaket til toalettet ser de fine ut, men det er vel på tide å bytte

Det jeg tenkte på var om det fantes noen koder/standarder som sa noe om kvaliteten, slik det ofte finnes på diverse andre industriprodukter. For meg ser disse greiene like ut.

Tenkte å få det utført av lokal mekaniker i forb. med opptak til våren, og kommer til å være tilstede for å "inspisere" arbeidet men ...

Hvorfor det egentlig ? Du har da garantert ( ? ) ingen tæring når båten står i hagen ? Jeg ville ikke regnet med de årene båten står på land iallefall.
:blush: Feilformulert meg igjen.... meningen var nettopp at jeg ikke ville regne med årene båten har stått på land..... så lenge ikke en med bedre innsyn i naturvidenskapens verden kom og fortalte meg at nedbrytingsprossessen bare forsterket seg ved nærkontakt med solbærbusker :crazy: .
Feilformulert meg igjen.... meningen var nettopp at jeg ikke ville regne med årene båten har stått på land..... så lenge ikke en med bedre innsyn i naturvidenskapens verden kom og fortalte meg at nedbrytingsprossessen bare forsterket seg ved nærkontakt med solbærbusker

Rips- eller solbærbusker teller ikke som elektrolytt. Du kan trekke fra de årene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...