Jump to content

Hvor får man kjøpt biodiesel?

NovaMalin

Recommended Posts

Jeg har brukt "hjemmesnekra" biodiesel. Det finnes å få kjøpt ferdig fra et selskap i Stavangerområdet.

Min VP MD 11C har spist biodiesel uten problemer, men jeg vil ikke gå god for at dette er problemfritt.

VP anbefaler ikke mere enn 5% innblanding av biodiesel.

Biodiesel er et svært miljøvennlig drivstoff. De letteste måtene å lage dette på er å bruke planteoljer. Disse behandles med metanol eller etanol og en lut f.eks kaustisk soda. Etter denne behandlingen sitter man igjen med en glyserolfraksjon som er uinteressant i drivstoffsammenheng, og fettsyreestre som er drivstoffet - biodieselen.

I og med at det er utvunnet av planter som opptar CO2 i sin fotosyntese, blir netto tilførsel av CO2 til atmosfæren lik 0. Men pga. at metanolen som brukes kan være fremstiltav fossile hydrokarboner vil det være et lite forurensende utslipp av C02. Men i aller verste fall er ikke utslippet høyere enn 20% av det utslippet av CO2 du lager på alminnelig diesel.

At biodiesel også ved f.eks søl brytes ned til sukker gjør at det ikke spiller stor rolle om du ved et uhell skulle søle litt med dette.

Prisen på biodiesel fremstilt kommersiellt tør jeg ikke si noe om, men biodiesel fremstilt av brukt frityrolje(Takk til Mc Donald, Burger King osv.) koster ikke stort.

Biodiesel kan fremstilles av alt naturlig fett, slakteavfall etc. Det er en stor ressurs som er uutnyttet.

Biodiesel kan skade motoren, ulike gummi og plaststoffer kan ødelegges av dette!!!

Redigert av pete (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...