Jump to content

Bensindamp i rom på f.eks hansvik 21?

Øyvindse

Recommended Posts

Eg vurderer å anskaffe meg ein liten kombibåt på 21-23 fot. Bensindrift er også eit alternativ.

Det eg lurer på er om det lett samler seg bensindamp i rommet der bensintanken er? Eg tenker då i forhold til brannfaren. Er det laga til ventilasjon i rom for bensintanken på ein båt som t.d. Hansvik 21?

Redigert av Øyvindse (see edit history)

Hei i de fleste besin drevene snekker så er det som regel instalert en vifte som suger ut bensindampen denne skal gå en liten stund før du starter motoren,

vist det ikke er instalert i båten kan du bare montere en slik selv du finner slike vifter i de fleste båtutstyrbutikker og de koster heller ikke mye :smiley:

Så lenge båten din går på bensin er faren for bensindamp til stede, men jeg har selv ikke opplevet det. Hvis du gjør deg en vane å alltid lette på maskinromsluken før du starter er du sikker. I bensinbåter er det montert en maskinromsvifte, kjør denne i ca et minutt før du starter motoren. Kjenner du lukt av bensin så bør du skjekke ut litt.

Ja dette gjelder vel først og fremst innbordsmotorer med besin. Korleis er det med utbordsmotorer der der besnintanken står i rom under t.d. dekk. Er det like stort behov for utlufting av dampen som kjem frå bensintanken?

Nei det er ikke noen spesiell fare med bensintanken på en utenbordsmotor det kommer minimalt med bensindamp i fra denne,

der den står plasert så er det som regel ikke noe elektrisk utstyr som kan forårsake antenning heller slik som det er på en innenbordsmotor.

Nokon (yrkesfiskarar) eg har snakka med meiner det ikkje er forsvarlig å oppbevare bensin i uventilerte rom ombord. Mens andre meiner det går bra så lenge ein ikkje søler bensin under fylling o.l., og ser etter slanger og pakninger.

Det er vel uansett ein ein grei regel å lufte godt før ein starter opp. Tenker eindel på sikkerheten omkring dette, spesielt når heile familien er med på overnattingstur.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...