Jump to content

Spørsmål til Jo Eirik

bliss X

Recommended Posts

Lurer litt på dette med VHF m/DSC:

Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette, men antar at det går ut på å  koble NMEA utgangen på GPS til VHF'en og at VHF'en tolker NMEA setningen som gir på posisjon.

Regner med at jeg før eller siden bytter ut den gamle VHF'en med en som har DSC nå som jeg har skiftet mening om dette :crazy:

Spørsmålet blir da hvordan man får testet at det virker. I en fritidsbåt vil eieren ha behov for å teste utstyret med jevne mellomrom, og hvordan gjør man det?

Et trykk på knappen vi jo utløse en alarm

Hei Lasse.

Kort sagt: "Knappen" får du ikke testet, men du kan teste alle andre funksjoner bla. individuelle anrop som inkl. posisjon, Individuell hastermelding,  individuell Mayday relay melding etc. Med individuell menes at du adresserer kallet til en spesifikk stasjon, eks. en kystradiostasjon. Dette gjør at det er kun den stasjonen du adresserer til som mottar meldingen.(En ordinær DSC-distress alarm vil gå som All Ships call.) Dersom VHFén fungerer på denne type anrop, kan du forutsette at den også vil fungere ved bruk at "knappen" I mange VHF apparat er det også en "Self test" som du starte, hvor apparatet selv utfører en gjennomkjøring av systemet for å sjekke om alt er ok. Er ikke sikker på om alle typer har denne funksjonen, men som sagt normal testing vil avdekke om apparatet virker eller ikke.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Ja, da ser man hvertfall at NMEA delen fungerer, men er det godt nok?

Har jobbet en god del med testing av store komplekse IT løsninger der det er mange aktører og grensesnitt mellom systemer, og en ting har jeg lært:

Det er ikke godt nok å teste hvert enkelt ledd i kjeden, og så tro at alt fungerer. Man er nødt til å teste fra ende til ende.

• 1 år senere...

Overskriften ”Spørsmål til Jo Eirik” passet så godt at jeg hentet frem igjen en eldre tråd, så får vi håpe at Jo Eirik, eller noen andre kan svare meg.

Jeg har en kameratbåt som ikke har L-kanalene. Er det fornuftig/lovlig å kommunisere med ham på en tilfeldig valgt kanal? Vi forstyrrer vel ingen hvis vi holder oss borte fra områdets arbeidskanaler og andre kanaler som er beregnet for skip/skip eller skip/havn, og selvsagt 16? Er det vanlig/lovlig å gjøre det slik?

Mvh Bern

Overskriften ”Spørsmål til Jo Eirik” passet så godt at jeg hentet frem igjen en eldre tråd, så får vi håpe at Jo Eirik, eller noen andre kan svare meg.

Jeg har en kameratbåt som ikke har L-kanalene. Er det fornuftig/lovlig å kommunisere med ham på en tilfeldig valgt kanal?  Vi forstyrrer vel ingen hvis vi holder oss borte fra områdets arbeidskanaler og andre kanaler som er beregnet for skip/skip eller skip/havn, og selvsagt 16? Er det vanlig/lovlig å gjøre det slik?

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Du svarer jo forsåvidt selv på spørsmålet ditt. Du kan ikke snakke med han på en "tilfeldig valgt kanal", men dere kan bruke en av arbeidskanalene skip-skip. Hvis dere har blitt enige om en kanal er det ikke nødvendig kalle på kanal 16 først, men sjekk at den kanalen dere har valgt er ledig før dere begynner. De første jeg husker sånn i farten er 06, 08, 10. Noen andre kan sikkert komme med hele listen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har en kameratbåt som ikke har L-kanalene. Er det fornuftig/lovlig å kommunisere med ham på en tilfeldig valgt kanal?  Vi forstyrrer vel ingen hvis vi holder oss borte fra områdets arbeidskanaler og andre kanaler som er beregnet for skip/skip eller skip/havn, og selvsagt 16? Er det vanlig/lovlig å gjøre det slik?

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Bern,

Ut fra innlegget ditt tør jeg gjette på at hverken du eller kameraten har VHF-sertifikat :eek::eek:

For hvis dere ikke har L-kanalene, og skal holde dere borte fra kyststasjonenes arbeidskanaler (de er allikevel teknisk ubrukelige), fra skip-til-skip kanalene og fra skip-havn - da har dere jammen ikke mange igjen å velge i :wink::wink:

På VHF-kursene lærer man bl.a. hva de forskjellige kanalene skal/kan brukes til, og samtaler mellom to fartøyer er skip-til-skip. Derfor ville dette være de rette kanalene, men hvis to lystbåter begynner å "okkupere" f.eks kanal 6 over lengre tid, da vil de nok få en høflig(?) påminnelse.....

Her på våre kanter merker jeg at lystbåtene ofte bruker 77 som sin båt-til-båt-kanal, så kanskje det var en gangbar løsning også hos dere?

Men jeg tør allikevel foreslå at dere tar VHF-sertifikatet til høsten :wink:

Lykke til med en fin og trygg båtsommer!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei.

Jeg har laget en oversikt over hva de forskjellige kanalene kan brukes til, og den ligger på min hjemmeside http://trudelutt.com under 'Linker'. Den samme har forøvrig Sjøassistanse lagt ut på sine sider etter avtale med meg. Direkte link til oversikten finnes her. Se spesielt nederst til venstre på siden.

Og obs, klikker du på linken øverst til venstre på nevnte side, får du opp en printervenlig versjon i pdf format.

Lars H. BildeBilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På VHF-kursene lærer man bl.a. hva de forskjellige kanalene skal/kan brukes til, og samtaler mellom to fartøyer er skip-til-skip. Derfor ville dette være de rette kanalene, men hvis to lystbåter begynner å "okkupere" f.eks kanal 6 over lengre tid, da vil de nok få en høflig(?) påminnelse.....

<{POST_SNAPBACK}>

Kanal 77 eller 6 eller andre skip-til-skip kanaler skal benyttes. Ingen hverken skal eller kan "okkupere" kanaler hverken for kortere eller lengre tid, og her er det såvidt jeg vet ingenting som skiller lystbåt fra andre typer båter.

Bruk skip-til-skip kanal for skip-til-skip trafikk, så holder du deg til regelverket. (...selvfølgelig MED sertifikat)

M/Y Ellen Marie

PS Lars H har (..hadde ihvertfall...) en fin kanalplanoversikt på sine hjemmesider. Går sikkert an å printe ut og ha med seg "på lomma"

Redigert; ooops, postet likt med Lars, men da har du jo linken og gode greier :yesnod:

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)

Jeg takker for alle svar, og til Poseidon kan jeg opplyse at jeg har mitt VHF sertifikat i orden. Men når jeg ser oversikten til Lars som viser at det er såpass mange skip/skip kanaler jeg ikke visste om, så tilgir jeg Poseidon for hans mistanke. Jeg trodde det var stort sett kanal 6 som var avsett til skip/skip.

Jeg beklager at spørsmålet ble stilt.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen grunn til å beklage! Mitt VHF-sertifikat er knappe to år gammelt, men en oppriskning av dette er ikke å forakte. Og Lars Hs oversikt er printet og blir med på båtferien som starter i morgen.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg takker for alle svar, og til Poseidon kan jeg opplyse at jeg har mitt VHF sertifikat i orden. Men når jeg ser oversikten til Lars som viser at det er såpass mange skip/skip kanaler jeg ikke visste om, så tilgir jeg Poseidon for hans mistanke. Jeg trodde det var stort sett kanal 6 som var avsett til skip/skip.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Bern,

Flotte greier!

Jeg er nok bare litt ekstra opphengt i kanalplan og VHF-prosdyrer siden jeg både har en bakgrunn som radiomann, og fortsatt driver ganske meget med VHF-kurs.

Noe av det mest typiske for de som ikke har papirene i orden er at de avtaler å skifte til kanal 20, 24, 26, 27, 28 eller en av de andre kystradiokanalene. Når de så ikke får kontakt kommer de tilbake på 16 og klager på at utstyret sikkert ikke er iorden :wink:

Men det er såvisst ikke bare 'amatørene' som blingser; sist uke hørte jeg den lokale Sjøredningskrysseren be en annen båt om å skifte til kanal 20 :headbang:

Uansett; ha en fin sommer på sjøen - og bruk gjerne VHF'en flittig !

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ingen grunn til å beklage! Mitt VHF-sertifikat er knappe to år gammelt, men en oppriskning av dette er ikke å forakte. Og Lars Hs oversikt er printet og blir med på båtferien som starter i morgen.

Brigg

<{POST_SNAPBACK}>

Samme her! Mellom sertifikateksamen min og neste gang jeg hadde et VHF-mikrofon i hånden gikk det 7 år. Er det rart at det meste gikk i glemmeboken. Kjøpte bok til gjenoppfrisking som ligger ombord - nå snart sammen med Lars sin kanalplan

Hei.

Jeg har laget en oversikt over hva de forskjellige kanalene kan brukes til, og den ligger på min hjemmeside http://trudelutt.com under 'Linker'. Den samme har forøvrig Sjøassistanse lagt ut på sine sider etter avtale med meg. Direkte link til oversikten finnes her. Se spesielt nederst til venstre på siden.

Og obs, klikker du på linken øverst til venstre på nevnte side, får du opp en printervenlig versjon i pdf format.

Lars H. BildeBilde

<{POST_SNAPBACK}>

Fin oversikt, Lars, men jeg har bare en kommentar når det gjelder kanalene 87 og 88, fordi disse ikke lenger brukes til kommunikasjon mellom Kystradio og skip, siden de høyeste frekvensene (161.975 og 162.025) nå brukes som AIS kanaler, mens de laveste (157.375 og 157.425) nå kan benyttes til Skip-Skip kommunikasjon. Men det forutsetter at VHF'en er oppdatert slik at disse kanalene nå er Simplex frekvenser (Ikke forskjellig sende/motta frekvens)

Fred Ivar

jeg har bare en kommentar når det gjelder kanalene 87 og 88, fordi disse ikke lenger  brukes til kommunikasjon mellom Kystradio og skip, siden de høyeste frekvensene (161.975 og 162.025) nå brukes som AIS kanaler, mens de laveste (157.375 og 157.425) nå kan benyttes til Skip-Skip kommunikasjon. Men det forutsetter at VHF'en er oppdatert slik at disse kanalene nå er Simplex frekvenser (Ikke forskjellig sende/motta frekvens)

Hei.

Meget interessant. I ''gamle dager'' fikk vi med VHF alltid info fra den gangs "Televerket". Med det er det tydeligvis slutt på nå. Så dette skal jeg sjekke opp slik at ikke Sjøassistanse bruker min "feilaktige" liste lenger. Jo Erik har lovet meg oppdateringer på dette, så ha litt tolmodighet. Det skjer visst nokså mye på kanalplanen for øyeblikket.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Flott oversikt du har laget Lars H !

Kanskje du kan ta med at en-frekvens kanalene 15 og 17 er begrenset til 1W, og brukes derfor mye til internkommunikasjon på større båter.

Og er derfor også egnet som kompis kanaler for oss fritidsbåter, når vi reiser ifølge pga. begrenset rekkevidde. :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...