Jump to content

Misbruk/snillisme av Redningsselskapet!

FredT

Recommended Posts

Mottok i dag blekka "RedningsSkøyta" - skrytealbum over hva de gjør av gode gjerninger bl.a.

På side 30 kan man lese om "Ny dramatikk ved Drøbakk?". En seilbåt (av edelt svensk merke om jeg ikke tar feil - det var ikke deg vel Lasse?) har fått motorhavari. Bildet viser etter min mening fineste seilvær - men likevel taues denne båten 23nm inn til båsen sin i Bestumkilen!

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Det er riktig det Lasse... Drøbaksundet er allerede helt klart definert som alt for trangt for seilbåter for lenge siden av "alle de som vet" her på basatplassen.no. Så her det kun oppkall av assistanse via VHF som gjelder.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En liten hyllest til de frivillige sjøredningskorpsene. :flag:

De ferreste vet at den ene av de 2 redningsskøytene i Oslofjorden er kun bemannet med frivillige, dvs. de jobber en vakt fra kl. 16 til 24 i hverdager og dobble vakter fra kl 8 til 24 i helger. Uten lønn, men med vishet om at de blir satt pris på.

Uni Oslofjord, tidl. artikkel.

Edit: Artikkelen omhandler RS "Hvaler" som nå disponeres av Mandal Sjøredningskorps. Oslo Sjøredningskorps fikk splitter ny båt i mai ; RS "Uni Oslofjord".

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Tidligere i høst lå en gjeng av oss BP medlemmer i Drøbak havn. På lørdag ettermiddag hørte vi en kvinnestemme rope, og vi kunne se en seilbåt komme sakte drivende sørover gjennom sundet. På fordekket sto en kvinne og signaliserte med armene at hun trengte assistanse. Strømmen i sundet var sørlig, altså på vei ut, mens vinden, en liten bris kanskje, blåste andre veien.

En Sunseeker vi ikke kjente gikk ut og tok båten på slep. Senere hørte vi over radion at han tok sikte på å slepe seilbåten til Oslo, om han ikke traff på redningsskøyta underveis som kunne overta.

Regner kanskje med at det var den samme episoden som nå står omtalt i bladet.

Jeg kan jo føye til at andre seilbåter gikk gjennom sundet uten motor, ikke særlig fort vel å merke.

Kan vel skorte på seilkunnskapene hos enkelte vil jeg tro?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det høres helt forferdelig ut at redningsselskapets ressurser brukes til andre ting enn ekstreme nødsituasjoner.

Her hjelper de altså en seilbåt med motorproblemer, tenke seg til, kanskje det var et medlem tilogmed. (Da tar de riktignok 989.- for slep til hjemmehavn etter redningsselskapets sider). Men har hørt at de driver Eskortetjenester om sommeren. Og det for båter som stort sett er helt i orden. Har selv sett en RS båt bruke sikkert over en time, med dykker for å fjerne tau i propell.

Kjære FredT. Les artikkelen en gang til. Det var røykutvikling og man hadde mistanke ombord til at det var branntilløp. Brann ombord er ikke kjekt. Av og til er det lurt å melde fra FØR det er for sent. Dumt å vente til man er sikker på at det er en nødssituasjon?

Mottok i dag blekka "RedningsSkøyta" - skrytealbum over hva de gjør av gode gjerninger bl.a.

På side 30 kan man lese om "Ny dramatikk ved Drøbakk?". En seilbåt (av edelt svensk merke om jeg ikke tar feil - det var ikke deg vel Lasse?) har fått motorhavari. Bildet viser etter min mening fineste seilvær - men likevel taues denne båten 23nm inn til båsen sin i Bestumkilen!

FredT

Hva var poenget ditt?

Er mere forbitret over innsatsen de gjorde i følge artikkel på neste side. Å trekke 45 fots princesser av grunnen, er lite gavnlig for båtfolket generelt. Om disse båtene kunne bli permanent stående på grunn ville vi etter få år ha en utmerket merking av de fleste skvalpeskjær langs sentrale deler av øst og sørlandet...

Jeg synes det er vanskelig å kunne uttale meg konkret om denne saken uten å ha opplevd dette selv. Utgangspunktet for utrykningen til NSSR var brann ombord. Så viste det seg at det "bare " var en varmkjørt motor. De som var ombord var kanskje sjokkerte etter opplevelsen av brann ombord. Kan være at NSSR oppfattet situasjonen som såpass ustabil at de i et av norges mest trafikkerte farvann fant det best å lose de hjem når de allikevel hadde ledig tid.

Det er også mange som har seilbåt som ikke er så drevne til å seile at de ikke tar en stor seilbåt inn en trang havn uten motor. Jeg er en av de - jeg kjenner ikke så mange andre som hadde tatt en 312 inn i en trang havn for bare seil uten å ha motoren i backup. Det handler også om andres båter.

Ikke vet jeg - bare min refleksjon.

Poenget var at en seilbåt med motorhavari fremdeles har igjen sitt hovedfremdriftsmiddel, og det synes meg derfor noe overkill å taue den 23nm til sin hjemmehavn i maksvær.

FredT

Godt vi alle ser forkjellig på saken, og ikke minst Redningsselspapet som var på stedet og snakket med mannskapet... men ikke vet jeg hva som er riktig og galt i denne saken...

Det blir som han som skulle ro over nordsjøen, han ble også reddet selv om hadde hovedfremdriftsmiddelet sitt ombord... både årer og mannen selv....

Er så glad jeg ikke er i stand til å dømme hva som er rett og galt i en slik situasjon..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er mange faktorer som må vurderes når motoren svikter og en må satse bare på seilene. Det blir mannskap og skippers vurdering, og føles det betryggende å bruke redningstjenesten så mener jeg det er en riktig avgjørelse. Noen stikk fra lett skadfro motorbåtfolk og bråkjekk seiler er bare å forvente.

Noen stikk fra lett skadfro motorbåtfolk og bråkjekk seiler er bare å forvente.

Hvem er den bråkjekke seilern du sikter til her da? Jeg finner ingen seilere her som er skadefro jeg

I samme blad som FredT viser til er det et intervju med en ex politimann. Han uttalte at han synes det er bedre å rope på hjelp en gang for mye enn en gang for lite - så får man heller si i fra om man ikke trenger hjelpen om man får kontroll over situasjonen. Det synet deler jeg fullt ut.

Da jeg var i KV og vi hadde brannøvelser ble jeg opplært til at når det ble simulert brann i maskin så var det automatisk en nød situasjon der jeg umiddelbart skulle sende ut MAYDAY melding. Det var ikke snakk om å vente å se hva som skjedde.

Har seilbåt og ombord hos oss er det ansett å være dårlig sjømannskap å seile innenfor øyene i vestfjorden(Asker og Bærum). Altså å seile innenfor Middagsbukta anses å være dumt fordi det er såvidt mange som ikke vet hvordan en seilbåt manøvrer for seil og det er ingen vits i å gjøre andre usikre. Dessuten er det så mange idioter i seilbåt med full seilføring og motor igang og forventer å bli trodd på at de seiler, slik at vi fjerner enhver tvil om hva som er vårt fremdriftsmiddel.

Det er godt sjømannskap etter mitt syn å motta assistanse hvis en som skipper oppfatter at det er nødvendig for mannskapets ve og vel. Dessuten kan en anta at utover det Kystpatruljens medlemskap dekker blir det å betale og det trenger Redningsselskapet.

Redigert av mini (see edit history)

Har brukt NSSR ved motorproblemer utenfor Risør. Stor sjø, sterk sidestrøm og ustabile vindforhold gjorde det risikabelt å forsøke seg på å seile inn. Hadde litt framdrift på motor, men usikkert om jeg ville klare det pga strømmen. Redningsskøyta lå parat til å sette sleper hvis jeg skulle drive av.

Det var alså misbruk av NSSR fordi jeg har seilbåt eller?

Synes nesten det er litt beklagelig at folk skal henges ut fordi de ikke våger seile til kai og kontakter slep. Hva om noen av all denne mobbingen ikke våger rope på hjelp og kanskje prøver seg på en skummel innseiling til en trang havn i dårlig vær for seil med motorstopp?

Vær litt forsiktig med hva dere skriver om denne typen ting.

Det var alså misbruk av NSSR fordi jeg har seilbåt eller?

Neida Lasse, men jeg har merket meg at ganske mange motorbåteiere har utrolig vondt av at jeg bruker motor når det passer meg. Etter enkeltes syn skulle vi seile overalt og til enhver tid, bortsett fra når de nevnte motorbåteiere "kjører" i trange farvann og det er en seilbåt som seiler samme sted. :lol:

Redigert av mini (see edit history)

Det er godt det ikke er baatplassens provokatører som avgjør om nødkallinger skal tas på alvor eller om princesser skal trekkes av grunn.

Er selv frivillig skipper på redningsskøyte og det er vi sammen med skipper på havaristen som avtaler et evt. slep. Vi foretar slep mot betaling for de som ønsker det.

mvh

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Neida Lasse, men jeg har merket meg at ganske mange motorbåteiere har utrolig vondt av at jeg bruker motor når det passer meg. Etter enkeltes syn skulle vi seile overalt og til enhver tid, bortsett fra når de nevnte motorbåteiere "kjører" i trange farvann og det er en seilbåt som seiler samme sted. :lol:

Og starter du motoren et øyeblikk for å komme vekk fra leia når det blåser lite, da er du selvfølgelig helt håpløs som driver med motorseiling bare for å provosere. Det er ikke så lett å bevege seg rundt lenger som det var. :lol:

Dessuten har jeg merket meg at:

Seilere er kommunister

Seilere er snobber

Seilere er misunnerlige

Seilere er navlebeskuende

Var det noe mer tro?

Kanskje noen i seilbåten hadde lest vilkårene for forsikringen sin?

Jeg mener det har vært diskutert tidligere på Båtplassen at forsikringsselskapet kan fraskrive seg erstatningsansvar når skaden skyldes tidligere skader på båten og båteier ikke har gjort tilstrekkelig for å sikre seg mot ytterligere skade:

Sett at seilbåteieren valgte å seile båten til hjemmehavnen og påførte skader på sin egen eller andres båter i forsøket på å fortøye. Da har forsikringsselskapet anledning til å nekte erstatning for disse skadene med begrunnelse i at de skyldes en tidligere skade og at båteier ikke har gjort tilstrekkelig ( f.eks slepehjelp) for å unngå ytterligere skade..

Et annet eksempel:

Du kjører båten på grunn, trekker den av, men unnlater å sjekke hvor stor skaden er. Dermed synker båten mens du er på dypt vann. Her kan forsikringsselskapet være villig til å erstatte reparasjon av skaden den fikk ved grunnstøtingen, mens du nektes erstatning for tapet av båten når den sank.

Synes du det høres utrolig ut? Sett at noen ombord ble skadet og det begynte å bli snakk om litt penger!

Jeg har selv opplevd på nært hold hva et forsikringsselskap er villig til å gjøre for å unngå erstatningsansvar når en kollega av meg ble pleiepasient for resten av livet etter en bilulykke i arbeidstiden. Jeg kan garantere at "alt med liten skrift" brukes for alt det er verdt...

Redigert av Athene (see edit history)
Synes nesten det er litt beklagelig at folk skal henges ut fordi de ikke våger seile til kai og kontakter slep.
Er enig med deg der Sebaldus. Vi burde heller rose de som setter sikkerheten øverst. Er det ikke det godt sjømannskap omhandler da? Innrømme egne begrensninger og være føre var?

Ære være de forsiktige for de blir lengre på jorden. :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...