Jump to content

Misbruk/snillisme av Redningsselskapet!

FredT

Recommended Posts

:nono:

NÅ synes jeg snart noen og enhver bør ta seg selv i nakken og slutte med å ødelegge tråder med usakligheter!!!!!

Begynner virkelig å bli lei av alt dette tullet. Det er jo snart ikke en tråd som er saklig lenger.

Dere ødelegger bare for dere selv.................

Det er vel altid noen som vet alltid bedre enn andre. Men stol på deg og gjør det du mener er best

i den aktuelle sits.

Att du skal seile enn HR31 på 5 tonn inn i en havn, det kaller jeg uansvarlig.

Synes det var bra att de tok ett slep , som havaristen sikkert måtte for.

Vi sees!

Kom på en selvopplevd historie om å seil inn i båsen på brygga.

For mange år siden hadde jeg en svensk Ansø motorseiler av stål. Jeg skulle ut å dorge makrell da motoren stoppe . Vinden passelig fin og slakk - ka farken, jeg seiler inn! Det var strake veien inn i båsen og bare storseilet var oppe. Men så friskner vinden til - for sent å trekke seg - slakker ut, men farten er altfor stor.

Hva ser jeg? På brygga står den den lille havnas selvoppnevnte "havnefogt". Han har oppfattet situsjonen og veiver med armene som om han dirigerer Berlinersymfonikerne. Vi nærmer oss brygga i god driv og han begynner å løpe, så fort at jeg ser ikke beina på han.

Med sin skrå baug klatret Ansøen opp over bryggas jernbeslag, høy høyt opp og glir sakte ned igjen. Det ble bare riper i lakken, men "havnefogden" så jeg aldri mer.

Vet også om en som stort sett altid seiler båten inn i båsen. En Bavaria 30. I båsen er det en

strekk-line som stopper båten før den når bryggekanten.

Det jeg mener med uansvarlig, du hvet aldrig hva som befinner seg på andre siden av moloen.

Mulighetene for hurtig reversering, ER ikke tilstede. Det vil skape utrygghet for andre, slik att utfallet av deres manøvrering ikke vites.

Når vi seilte Cutter, 22 fot trebåt tidligere, hendte det Sea Gullen ikke startet, da seilte vi inn.

Men tross alt dette er en lett båt i forhold til HR31.

Vi sees!

Vet også om en som stort sett altid seiler båten inn i båsen. En Bavaria 30. I båsen er det en

strekk-line som stopper båten før den når bryggekanten.

Det jeg mener med uansvarlig, du hvet aldrig hva som befinner seg på andre siden av moloen.

Mulighetene for hurtig reversering, ER ikke tilstede. Det vil skape utrygghet for andre, slik att utfallet av deres manøvrering ikke vites.

Når vi seilte Cutter, 22 fot trebåt tidligere, hendte det Sea Gullen ikke startet, da seilte vi inn.

Men tross alt dette er en lett båt i forhold til HR31.

Jeg mener at det å kunne seile båten helt inn i båsen er en ferdighet alle seilere burde beherske. En vakker dag kan det komme godt med å kunne dette, og dessuten opparbeider en seg ferdigheter i finmanøvrering under seil i trange farvann, presis utføring av slag dersom man må krysse opp en trang kanal i veldig lite vind, samt beregning av "siget" i båten og hvordan bølgeforholdene påvirker dette.

Det med å kunne komme til en full stopp (under seil) på et bestemt punkt er også en meget viktig ferdighet dersom det noensinne skulle bli behov for å plukke opp noen som har falt overbord.

Selvfølgelig bør dette praktiseres med motoren igang (girspaken i fri) slik at en kan bruke motoren for å komme seg ut av kinkige situajoner som måtte oppstå pga feilberegning. Og de første gangene en praktiserer dette vil en garantert feilberegne siget/farten og måtte ty til motoren. :smiley:

Jeg er enig i at å lære seg å finmanøver ved hjelp av seil under trygge forhold bør alle seilere trene på. Jeg har ved tre tilfeller ( regner ikke med ovennemte historie) kommet opp i situasjoner

hvor jeg bare kunne stole på egne seilferdigheter, en gang tilkalte jeg redningskøyta da jeg ble liggende midt i skipsleia i bleika uten propell. Jeg kunne vel ha ligget å venta på vinden som kom 0400 på morgen, men vurderte det som en unødvendig risiko å ta og ble slept inn.

Redigert av pettersand (see edit history)
  • 10 måneder senere...

I dag når jeg var instruktør for barn i Optimistjoller var det en som kullseilte. Det skjer ofte og er ikke noe problem.

Men 10 min senere kommer to svære båten fra kystvakten og sier de har fått melding om en jolle med problemer... :crazy:

Les her:

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article505631.ece

Ble nesten litt provosert, for jeg hadde full kontroll. Missbruk av redningstjeneste spør du meg. De kunne ikke svare på hvem som hadde ringt. Står forresten at det var to i seilbåten i avisen... :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Har seilbåt og ombord hos oss er det ansett å være dårlig sjømannskap å seile innenfor øyene i vestfjorden(Asker og Bærum).

Dette kan du da ikke mene alvorlig? Her inne er det milevis med fritt farvann, ikke minst fint for nybegynnere å trene! Jeg lurer alltid på seilgleden hos skippere som motorkjører i fin seilvind.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...