Jump to content

Kystvakten mot tyskerne

o.b.lix

Recommended Posts

Dette har vel ikke så mye med fisk elller ikke fisk i anlegget å gjøre. Hovedgrunnen til fiskeforbudet etter hva jeg har forstått, er at folk setter fast redskapen i merdene slik at disse ødelegges. Og det klarer de like godt uten fisk i merdene. Men reaksjonen var noe drastisk da, ingen tvil om det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi har flere deler av Kystvakta.

KVNord med base i Sortland - sørger for overvåkning av nordområdene

KVSør med base i Bergen sørger for overvåkning av de sydlige områdene.

Det finnes også en indre og en ytre kystvakt der indre kystvakt vokter kystområdene og ytre kystvakt vokter havområdene.

Siden den gang jeg stampa rundt i områdene Bodø-Island-Svalbard-Russland-Sortland i KV Nord er Kystvakta tilført betydelige ressurser og de har fått mange nye skip - både små og store. Og om jeg husker rett kommer det 3-4 nye skip til i løpet av noen år (de er under bygging)

Således tror jeg ikke at KV står i valget mellom å ta 3 tyske fritidsfiskere eller en russisk tråler. Man tar nok begge deler slik man etter min mening skal for å håndheve loven.

Hovedgrunnen til fiskeforbudet etter hva jeg har forstått, er at folk setter fast redskapen i merdene slik at disse ødelegges. Og det klarer de like godt uten fisk i merdene.

Syns det er greit med en streng reaksjon, det er viktig at det ikke lages hull i merdene.

Jeg har logget noen timer på noen slike anlegg, og er det ikke fisk i de, så er det heller ikke not i de!!! (Noten blir tatt opp og vasket/impregnert når det ikke er fisk i den - groe på noten er et stort problem så den står ikke i sjøen mer enn høyst nødvendig)

Nei, jeg tror ikke det hadde med å beskytte merdene å gjøre, dette her...

Den var godt over streken Worse. Veldig godt over streken min. Usmakelig både i forhold til tyskerne som er turister her i dag og i forhold til innsatsen den gang.

Nei, vi må kunne spøke med ting som har skjedd for godt over 60 år siden!!!

Tross alt så gjorde både nordmenn og tyskere noen grove bommerter i startfasen av dan invasjonen - og alvorlig nok, men spøke med, det må vi kunne - definitivt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...