Jump to content

Problem med elektrisk TMC toalett

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg er ein uheldig eigar av eit TMC-toalett (elektrisk). Kjøpt nytt i 2004.

Det har byrja å "resirkulera" blandinga som skal ut. Dvs. at vatnet som skal spyla ut driten til tider er svært brunt.

Eg er takksam for velbegrunna tips om korleis dette kan fiksast.

Eg er òg frista til å hiva toalettet på land, og kjøpa eit nytt og betre. Nokon som har velbegrunna synspunkt, tufta på eigne erfaringar, om eit bra merke.

(Me har eit manuelt dass òg, og ønsker eit elektrisk.)

Takksam for svar.

Ask

vi har tmc toalett/manuelt og den er 1 år gammel pumpa er gåen....... har måttet bruke matolje i skåla for at det skal gå an å pumpe ut........ fått inntrykk av at andre ikke gjør noe med toaletten annet en evnt smøre vaselin fks en gang i året??? så kansje tms toalettet er dårlig??? det er tmc du får kjøpt på biltema også og det sier mere en tusen ord?????? :cheers::cool:

Har opplevd det samme selv. Det viste seg at tilbakeslagsventilen ikke tettet, samt at utløpet til sjø var delvis blokkert. Det siste skyldtes blåskjell i gjennomføring og full slange. Etter å ha rettet på disse tingene fungerer toalettet utmerket. Har i tillegg byttet impeller for sikkerhets skyld. Min hovedmotforestilling mot dette toalettet er at det spyler for lite. Dette i kombinasjon med fallseptik gjør at ut-slangern tetter seg. Da kan jeg jo bare spyle lengre vil noen si, men i praksis glemmer man det. Har også et manuelt (Jabsco) toalett og synes dette fungerer bedre.

Torky papir er en ekte killer, kverna har ikke en sjangs om denslags går i potta, da er demontering eneste utvei.

Om det er spylevannet som blandes med avløpsvannet så kan det være simmerringen mellom kvern og vannpumpe som har tatt kveld. Har hatt flere slike TMC saker men har ikke hatt noen slike problem som dette. Rep.sett til 160.- eller noe deromkring er jo ikke så ille. Kjøpte det til forrige båten men fikk aldri bruk for det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har samme toalett og har merket meg at det er kilent på papiret. Gått over til å bruke softpapir. Det ser ut til å virke. I tillegg har jeg med meg en god gammeldags utslagsvask pumpe. Tror jeg betalte 15 kr for den i en jernvare. En sånn som rørleggere har på lur. Setter den ned i toalettet og pumper et par ganger. Det har reddet meg fra å demontere pumpa flere ganger.

Jeg hadde selv et likt toalett og akkurat samme symptom. Det endte med at jeg kjøpte meg et nytt toalet til 6000,- fra Jabsco og det var noe helt annet. Et utrolig "sug" og stillegående var den også. Flere av de jeg snakket med før kjøpet hadde sluttet å ta inn disse "kvernpumpene" som sitter i bunnen. Var vist mer problemer enn nytte. Men for å forsvare "kvernpumpen", så tror jeg problemet mitt var at utluftningen på tanken var tett. Med nye "dassær" så fungerte det nemlig perfekt....helt til tanken nærmest eksploderte. Kan si det var noe forskjell på "trykkett" fra disse pumpene. Ene sirkulerte innholdet i bollen som en hurtigmixer, den andre tvinger alt ut uansett blokkader.

Se forøvrig en annen tråd av meg...hvor jeg leter etter syrefast metall til ny tank :headbang:

Kor lenge har du hatt Jabscoen, og kor er den kjøpt?

Jeg kjøpte den i Strømstad på Torskholmen (6000,- SEK). Har hatt den en sesong, men den er av en helt annen kvalitet. Basert på 2 pumper isteden for en kvern. En som spyler og en som "suger". Langt mer stillegående enn forrige varianten, spesielt når den kommer til "maten" som skal behandles.Før så kunne folk sitte på brygga og nærmest høre hvor "lang kabel" jeg hadde lagt. Har blitt anbefalt denne av samtlige forhandlere jeg snakket med. Modellen jeg har er med stor bolle, så den er nok noe dyrere enn modellen mindre.

• 8 år senere...

Hei.

Du har vel ikke snudd kverna feil vei?

Men fiber rundt kverna er den sikreste årsaken til alle underlige hendelser.

Mvh HaJoLa2

Velkommen på Baatplassen, og velkommen i klubben du er i godt selskap med litt sent svar.

Feilen er for ofte at hva som var feilen ikke kommer fram, da tråder slutter med mange spørsmåls tegn.

Mulig ASK kan kommer med en oppklaring?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 måned senere...

Jeg har forbannet TMC dassen mange ganger og har vært på nippet til å bytte til Jabsco. Vi bruker kun spesialpapir beregnet til båtbruk og forebygger mot urinstein i kvern og slanger med eddik gjennom hele sesongen, men like fullt krangler dassen altfor ofte. Nå i vinter hadde jeg motor og kvern hjemme til rep og modifisering og byttet både impellerhus og kvernhus. Er veldig spent på hvor lenge det går til jeg må skru på det igjen.

Har også fått problemer med TMC dassen. Vatnet blir ikkje ståande i bollen etter at eg har tømt, men siger sakte ut og det går mest sannsynlig ut slangen til inntaket. Må derfor kjøre pumpen for å få inn vatn når doen skal brukes igjen...

Er det den O-ringen som er problemet her og ?

eller en tilbakeslagsventil ?

http://www.bestmarin.no/Produkter/VVS-og-lenseutstyr/Toaletter-og-septikutstyr/Deler/Inntaksventil-209455-p0001422617

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jeg har forbannet TMC dassen mange ganger og har vært på nippet til å bytte til Jabsco. Vi bruker kun spesialpapir beregnet til båtbruk og forebygger mot urinstein i kvern og slanger med eddik gjennom hele sesongen, men like fullt krangler dassen altfor ofte. Nå i vinter hadde jeg motor og kvern hjemme til rep og modifisering og byttet både impellerhus og kvernhus. Er veldig spent på hvor lenge det går til jeg må skru på det igjen.

Har haft olika båtar med olika toaletter i 32 år. Inte en enda har varit helt problemfri. Den som fungerat bäst för mig är elektrisk Jabsco .

Byter tätningar,backventil och packningar(249 kr) med 2-3 års mellanrum för att slippa problem under säsongen.

Kör igenom avkalningsmedel som används till kaffetrekter och varmt vatten 2-3 ggr/år. Låter detta stå i systemet ca 1 timma och sköljer sedan gott.

Upplever att detta medel är effektivare än ättika och citronsyra för att få bort avlagringar (urinsten). Upplever inte detta tar på packningarna.

Har skiftet noen klaffventiler unødig mener jeg, i de siste åra er dette hvert vellykket.

Når vannet spinner rundt i skåla og nivået stiger ( det skjer ca. etter 30 dager ombord hos oss) Da er det tid for en kur med kaustikk soda. så er den ok i nye 30 dager. Antar at klaffventilen tuller seg,  selv med  ofte eddik kur..

Har slangen pakket seg etter pumpa er det denne som er løsningen.  eller denne

Toalettløsningen bør være slik at en kan kople om  og kjøre rett over bord sammen med en god dose klorinvann.     

Da kan en få sjekket ut hvor feilen er og det blir  lettere  å feilsøke, og ikke minst litt mer delikat hvis en må skru .

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

At vannet i skålen siger tilbake, har jeg også. Det ser jeg ikke på som noe problem. Etter endt jobb og når jeg skal spyle ned, forsvinner omtrent all dritt og piss bort før spylevannet kommer. Og da skal det ikke mye spylevann til. Synes det er greit med en beskjeden septiktank på godt under 50 liter.

At klaffeventilen ut av dassen gror igjen, har jeg løst ved å fjerne den helt. Jeg har bare latt avløpslangen gå i en liten bue oppover før den går nedover til tanken. Men obs, jeg har tanken godt under nivået for dassen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...