Lars H. Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Løsne den lille stussen som slangen til tanken er tredd inn på. Stussen er festet med 3 eller fire små skruer. Så ser du klaffeventilen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trophy Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 Tenkte på den, men den var heilt åpen. Stakk et skrujern igjennom og kjente ingenting... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Har haft olika båtar med olika toaletter i 32 år. Inte en enda har varit helt problemfri. Den som fungerat bäst för mig är elektrisk Jabsco . Er ikke nær din fartstid men har vært med i diverse båter gjennom hele oppveksten osv og som du sier, alle har sine "dassproblemer". Men "frittfalldassen" i Mambaen har jeg ikke hatt noen problemer med. Har hatt null restriksjoner på hva man kan stappe i doen, klarer man å pumpe det inn i tanken så kan jeg garantere at det kommer seg ut av tanken. Manuell pumpe som pumper leveransen opp i en høyt plassert tank (helt oppunder dollbordet bak/over dassen). Stussen til inntaket ligger i bunnen av tanken men med et stigrør slik at leveransen leveres høyt oppe i tanken (ellers ville jo alt rent ned i dassen). Når tanken skal tømmes åpnes den noe nær gigantiske utslippsventilen og *Svopp* så er tanken tømt. Stussen, røret og ventilen for utslipp er så mye større enn "input" til tanken at det skal godt gjøres å få noe inn i tanken som tetter på vei ut. Eneste kan være om man fyller den med veldig mye "tørt". Har hendt et par ganger at jeg har måttet halvtømme den, pumpe inn sjøvann og la den bløte seg opp før resten renner ut. Dvs null elektrisitet. Eneste mekaniske innretning er håndpumpa for å få dritten opp i tanken pluss ventilen for å tømme den. Tyngdekraft gjør resten. Er vel noe nær en "keep it simple stupid" løsning. ------------- Ulempen med løsningen er at leveransene går i retur når tanken er full, dvs at en får tyntflytende septikvann i skåla som varsel om at tanken er full, det er udelikat men kan løses vha en tankmåler. Og det er ikke gitt at det er mulig eller praktisk med en slik "falltankløsning" i alle båter iom at tanken må plasseres over vannlinja. Men skal jeg selv velge en tradisjonell dassløsning i en kommende båt blir det falltank. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Men "frittfalldassen" i Mambaen har jeg ikke hatt noen problemer med. Har hatt null restriksjoner på hva man kan stappe i doen, klarer man å pumpe det inn i tanken så kan jeg garantere at det kommer seg ut av tanken. Og det er ikke gitt at det er mulig eller praktisk med en slik "falltankløsning" i alle båter iom at tanken må plasseres over vannlinja. Men skal jeg selv velge en tradisjonell dassløsning i en kommende båt blir det falltank. Men det er bare mulig i Deler av Norge enn så lenge.. Hvem er best eller like dårlig av TMC og Jabsco ; TJA.... .l 28år med Blakes og 10 med MC og Jabsco Nå når sugestasjonene er kommet og vurderer jeg å sette inn Blakes Lavac Taylors igjen . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Trophy Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Har renset og smurt el pumpen og montert den sammen igjen siden den lokale båtbutikken ikke hadde repsett.... Den ville ikke suge vann, så demontert igjen og fant at det manglet noe....en pakning o.l, for der var et lite hull mellom elmotor og impellerhuset. Fyllte igjen med noe tettningsmiddel og monterte sammen. Etter en dags tørketid fungerte den og den bråkte faktisk mindre men dette holder nok ikke lenge så planlegger ny. Noen som har denne: http://www.seatronic.no/toaletter-toalett-elektrisk-c-104_148/dometic-masterflush-p-4695 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
.Snorre Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 nettbaat.no har det meste av deler til tmc Toaletter.... er usikkert på hvordan det er med deler til toalettet du linker til. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Har renset og smurt el pumpen og montert den sammen igjen siden den lokale båtbutikken ikke hadde repsett.... Den ville ikke suge vann, så demontert igjen og fant at det manglet noe....en pakning o.l, for der var et lite hull mellom elmotor og impellerhuset. Fyllte igjen med noe tettningsmiddel og monterte sammen. Etter en dags tørketid fungerte den og den bråkte faktisk mindre men dette holder nok ikke lenge så planlegger ny. Noen som har denne: http://www.seatronic.no/toaletter-toalett-elektrisk-c-104_148/dometic-masterflush-p-4695 Er det noen som har erfaring med denne ? billig og ligner på TMC dassen : http://www.seasea.no/Inredning/Toalett/TOALETT_AquaT_EL_COMPACT Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.