Jump to content

Ford 2715 - generelle problemer/vond å starte

Tjond

Recommended Posts

I år har jeg slitt litt med min Ford 2715 E (skal visstnok være det, men hvor på motoren kan jeg finne ut dette eksakt?)

Den har fra jeg overtok båten vært umulig å få til å gå under 900-1000 o/min på tomgang, noe som gjør finmanøvrering litt kilent. Har hele tiden måtte koble inn fri. Problemet har hele tiden da vært at den kveler seg hvis ikke fult gasspådrag gis, enten forover eller i bakk. Det blir ikke alltid så veldig elegant i trange havner og når det bleser. Har gått over wirer, tomgangsjustering etc. Alt der virker ok. Men kan jo tillegge at når den har fått litt temperatur og jeg stopper den for så å starte den, legger den seg på ca 550 o/min helt til jeg rører gasshendelen, hvorpå den igjen legger seg på vel 1000 o/min. Men nå på slutten av sesongen, har den samtidig vært svært vond å starte. Har måttet kinne den i nesten 5 min før den har startet etter hvert. Nå siste gang under konservering på land, holdt jeg på nesten i 10 min. Den startet i det batteriene var i ferd med å ta slutt (heia Biltema's batterier, 5 år gml, 2x115 Ah)

Har sjekket alle filtre, luftet og alt er ok. Den har en Simms pumpe. Kan dette være et dyseproblem? Hva vil en overhaling av dyser, pumpe kunne koste? Hvor kjøper man eventuelt dyser og får tatt service på pumpa (sentralt østlandsområdet).

Å plukke ut/skifte dyser er vel en overkommelig jobb for "menigmann" å gjøre selv. Noe spesielt å ta hensyn til/tips for denne jobben?

Pumpa må vel som nevnt inn til et dieselverksted. Noen anbefaling og hva bør en regne med at en slik overhaling vil koste?

Vil selvfølgelig sjekke kompresjon når først dyser skal ut. Hvor får jeg kjøpt måler som duger/egner seg til dieselmotor. Og til slutt, noen som har peil på hva kompresjonen bør være på denne "jernklumpen"

ps:må inrømme at jeg også har lagt ut spørsmålet på "det andre forumet".

Trond Haug

Prøv å kjør igjennom litt dyserens - eller et middel for generell rengjøring av dieseltilførselen.

Begynner man å overhale og reparere dieselpumper går pengene unna. Verdt å eksperimentere litt.

Kan også prøve å kjøre litt med Hammerdown i dieselen. Har selv god erfaring med det. Den renser bra. Sikkert også flere bra midler.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Når ikke turtallet vil være der du vil ha det så høres det ut som et regulatorproblem. Mange Forder begynner å jage når de mangler smøreolje i regulatoren men slett ikke alle. Mistenker nok at pumpa di bør ta en tur til veterinæren....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Er nok muligens en del her som taler for at pumpen må inn til sjekk. En overhaling og justering av pumpe kan fort koste noen lapper. ( 4000 - 7000 )??

Tror jeg ville vurdert og tatt en telefon til Euromarine i Stavanger som sitter på mye kunnskap om Ford motorer. Han har også delelager. Det han ikke har skaffes rimelig kjapt fra England. Telefon 92449483.

En rengjøring og justering av spisser vil anslagsvis ligge på 1500 - 2000 kroner +/-. Åpningstrykket på spisser til din motor skal være 185 bar iht Fords spesifikasjoner. Husk å sjekke ventilklaring hvis du skal ta spissene. Klaring skal være 0.4 millimeter. Støtstenger og justeringsskruer for ventiler sjekker du også samtidig. Hvis båten er tatt på land har du jo høsten og vinteren på deg til å få sjekket ut motor. Det hadde ikke jeg som fikk havari midt i ferien.

Når eg tenker meg om så ville eg prøvd en liter med 2 takt olje på tanke og kjør deg en tur.. Fekk problemer med motor i sommer. Ville ikke gå skikkelig på tomgang og kveltes når eg satte den i gir. 1 liter 2 takt olje på tanken og alle problemer vekk.. Enn så lenge.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...