Jump to content

Jeg skal ligge på vannet i vinter.........Trenger råd.

fernanda

Recommended Posts

Har fått plass i boblehavn i vinter, og vurderer derfor seriøst å prøve det.

Mange gjør jo det og er veldig fornøyde, men hva bør jeg gjøre som forberedelser?

Tenker da på skroggjennomføringer, varme ombord osv.

Jeg kommer nok til å ta ned masta, og dekke til båten med en god pressening. Kommer nok ikke til å bruke den allikevel, men jeg får jo muligheten til en tidlig start neste sesong.

Noen gode råd om hvordan jeg bør feste preseningen?

Alle gode råd og tips motaes med takk!

Fernanda

:flag:

og båten er altså en Hallberg Rassy 352......med teak dekk......

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Ligger ute hver vinter med min HR 312, men jeg tar ikke av masta. Har en todelt pressening som er sydd spesielt til båten, og bruker stativ fra OPI. Har laget noen treklosser som jeg trer ned på rekkestøttene for å feste stengene.

Tømmer vanntanker, konserverer motor på vanlig måte, stenger alle kraner innvendig.

Har landstrøm og en liten ovn på.

Inspiserer båten ca en gang i uka.

Aldri hatt noen problemer med dette.

Same procedure every year

Basert på Lasse's tidligere erfaringer med skroggjennomføringer kan det nok være bra å ta en ekstra sjekk på både gjennomføringer og slanger.

Det er mange i havna vår som ligger ute om vinteren. Det er ikke en boblehavn. De har varme ombord som gjør at om det legger seg is i havna så er det noen cm med åpent vann rundt båtene. Ingen av seilbåtene tar ned riggen.

Lasse skrev:
Ligger ute hver vinter med min HR 312, men jeg tar ikke av masta. Har en todelt pressening som er sydd spesielt til båten, og bruker stativ fra OPI. Har laget noen treklosser som jeg trer ned på rekkestøttene for å feste stengene.

Lasse jeg sjekket formsydd presenning til Bavarian, de skulle har ca 20000,-. Er det en slik type

du har, eller noe mer "spiselig" pris. Det finnes brukbare prenseninger til kr 1000,- pr stk. Heller

lage hull i preseningen selv til stagene.

Dette blir debut i boble også.

Vi sees!

Lasse skrev:

hej Lasse

har du någon bild på dette, vad binder du presseningen i ?

legger du aktern mot bryggan för att lett komma in i båten, eller måste du krypa på alle 4 ?

S/Y Gunga Din

Jeg har akterenden inn mot brygga. Når det gjelder presenningen kjøpte jeg den brukt for en billig penge, men den var sikkert dyr som ny. :wink:

Litt vanskelig å forklare, men den er laget slik at den passer ved stag vant og mast. Et sinnrikt system av borrelåser og maljer som gjør det ganske tett, men det kommer gjerne inn noen snøfugg ved vantene.

Dårlig bilde men ..

vinter1.jpg

presseningen ligger över mantåget eller ?!?

trodde du plockade av det o satte dine treklosser på dom rustfrie 'stubbarna' som kommer

opp ur teaklisten!

hur binder du presseningen som henger ned...små 5 L-dunker med sand ?? eller henger den bare ned?

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev:
presseningen ligger över mantåget eller ?!?

trodde du plockade av det o satte dine treklosser på dom rustfrie 'stubbarna' som kommer

opp ur teaklisten!

Nei, jeg tar ikke av rekkestøttene. Kan lage en tegning av disse klossene jeg har laget hvis interesse.

Sitat
hur binder du presseningen som henger ned...små 5 L-dunker med sand ?? eller henger den bare ned?

Bruker 5 L dunker som jeg fyller ca 2/3 med vann. Ca en dunk pr. meter, så det går med en del dunker.

Bitteliten skrev:
Basert på Lasse's tidligere erfaringer med skroggjennomføringer kan det nok være bra å ta en ekstra sjekk på både gjennomføringer og slanger.

I år blir det også litt ekstrautstyr. Alarm som sender SMS hvis landstrømmen blir borte mer enn 10 minutter eller hvis det skulle oppstå en lekkasje. Montering pågår :smash:

Lasse skrev:
I år blir det også litt ekstrautstyr. Alarm som sender SMS hvis landstrømmen blir borte mer enn 10 minutter eller hvis det skulle oppstå en lekkasje. Montering pågår :smash:

Men også sporingsystem eller? Hva slags presenings-stativ bruker du? . Driver å planlegger

vinteren her også.

Vi sees!

Bruker OPI stativ.

Dumt jeg ikke har noen bilder av dette.

Kan sikkert ta noen bilder, men det blir en stund til jeg går igang med vinter riggingen

Alarmen har ingen sporing.

Den er basert på Claes Ohlsson GSM boks som er omtalt i flere tidligere tråder.

Er ikke helt ferdig med dette prosjektet. I år blir det kun lekkasje og landstrøm som har prioritet, men ser for meg flere alarmer etterhvert.

Forstår godt spørsmålet Gunga, men når man først kjøper fjernsyrt strømsparing, er ofte sporing

med. Har faktisk erfaringer med ett "svensk foretag" som driver med dette. Da får du følgede

Sporing

Vanninntrenging

Temp i båten, øke eller senke varmen.

Legge ett "fence" gjerde rundt båten, går båten utenfor dette området, går alarmen.

FG godkjenning, krever godkjent vaktselskap eller du følger dette selv via pc program.

Det koster ikke mer

Vi sees!

Finnes masse greier å få kjøpt, baatsman. Spørsmålet er bare hvor langt man skal dra det. :wink:

Kjenner en som har alarm som varsler på SMS hvis båten passerer Drøbak.

En dag tok han seg en tur på egenhånd men hadde glemt å skru av alarmen. Kona trodde han var på forretningsreise, men fikk selvsagt SMS'en inn på telefonen sin i det han passerte drøbak. :headbang:

har själv luret litt da, men bare litt, på en trådlös kamera i masttoppen.....

såg sådana för några hundralapper i Hong Kong i våras, sender ner til en PC ombord,

o eftersom vi har WLAN i havna...så hade det bare varit så kul o se ned på båten ner man er ute

o reiser eller på jobbet för den delen........ :lol:

S/Y Gunga Din

Jeg lurer også på litt å ha båten liggende på sjøen i vinter, men har ikke reflektert så mye over hva jeg bør gjøre... En ting er sikkert er at masten blir stående der den skal stå, men seilene tar jeg nok av og jeg finnr ut av hvordan jeg får det ut av rullemasten da...... og båten blir sikkert brukt litt med jernfokka på fine dager i løpet av vinteren. Det kan jo være mange flott dager på sjøen, og påsken blir det Sverige tenker jeg hvis det ikke er skøytebane på Langesundsfjorden da...

Skal ikke ligge i boblehavn, men leier meg nok en vinterplass som ikke fryser til på Stathelle Marina med tilgang til strøm så jeg kan ha litt lunk i båten hele vinteren.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Uten at jeg har noen direkte erfaring med det så skal det ha vært tilfeller av sprengte kuleventiler i skroggjennomføringer ved skikkelig knallkulde. Det er selvfølgelig ikke noe særlig dersom båten ligger ute. En dæsh frostveske i gjennomføringene med litt moving av ventilen slik at forstvesken kommer inn i kulas lille hulrom, burde vel gjøre susen. Kanskje mest aktuelt for de som ikke ligger i boblehavn med varme i båten.

Når dere vurderer GSM alarm eller overvåking så er det verd å sjekke strømforbruket. Noen bruker betydelig mer strøm enn andre. Kanskje ikke et problem for dem som har landstrøm, men så absolutt en faktor man bør regne med om båten ligger i bøye.

Vann og landstrøm er veldig viktige alarmer, men jeg tror jeg ville fått med meg temperaturmåling også. Det er greit å få en alarm dersom temperaturen på vitale steder av båten blir faretruende kald.

Ref. Sprengte kuleventiler.

Det skal vel litt til om vannet rundt båten får minusgrader? Så lenge det er vann liksom?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tja, hva med vann i fast form :smiley:

Det er sikkert mange som ligger i is om vinteren - i vår båthavn (Vestfold) var det flere, det gikk for øvrig helt greit. En seilbåt vil gjerne "dra opp" noe varme fra sjøen slik at skrogtemperaturen blir litt høyere en i en grunntgående motorbåt.

jeg målte tempen i kjølsvinet mitt i fjor vinter. Jeg var aldri under 2,3 grader, målt på kjølboltene. Ikke verdens beste thermometer, men en indikasjon.

Husk at seilbåter med støpejernskjøl har montert en alle tiders varmeveksler under båten. 160cm jernklædd neddi vannet, transporterer endel varme.

Bly er sånn sett mye dårligre varmetransportør..

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...