Jump to content

Jeg skal ligge på vannet i vinter.........Trenger råd.

fernanda

Recommended Posts

Litt usikker på hva folket gjør med vannpumpen og varmtvannstanken for å hindre frostsprenging. Rekker det å tømme tanken, eller bør jeg gjøre noe mere her..

Har også båten liggende på sjøen. Hvordan tømte du VVtanken? Det er jo et plastrør som er beregnet til dette men det går jo ikke an å få lagt det ned lavt nok til at vannet renner ut. Noen lure løsninger for å få "sugd" ut vannet av VVtanken?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Har også båten liggende på sjøen. Hvordan tømte du VVtanken? Det er jo et plastrør som er beregnet til dette men det går jo ikke an å få lagt det ned lavt nok til at vannet renner ut. Noen lure løsninger for å få "sugd" ut vannet av VVtanken?

Har tenkt på det samme selv, og kommet frem til at det må vel fungere å ta av slangen som tillfører vann og blåse ut det som ikke renner ut av seg selv.

For å tømme vv tanken brukte jeg en elektrisk fotballpumpe. I bb akterlugar ligger vv tanken hos

meg. 2 rør, 1 blå/1 rød, blåsta gjennom og fikk ut 2 bøtter med vann.

I tilegg har jeg koblet av rørene i bb toalettrom under vasken og blåst igjennom der også.

I dag kjørt frostveske gjennom saltvannsfilteret. 12 l før det kom ut av eksos. Veldig enkelt.

Vi sees!

Jeg har ikke fått tømt vv tanken ennå, skal kikke på dette i dag om jeg orker. Det er nok ennå noen uker til den stor stygge frosten kommer her i Grenland, men litt forbredelser bør man nok gjøre uansett. Ser tanken min er plassert rett foran bb vanntank, så det må finnes en enkel måte å tømme den på. Ser baatsmann har en løsning her som sikkert fungerer.

baatsmann, kjørte du frostvesken fra sjøvannsfilteret da og gjennom motoren?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

baatsmann, kjørte du frostvesken fra sjøvannsfilteret da og gjennom motoren?

Jeg gjorde det, inntaktet går igjennom seildrevet. 1/2 m slangestuss fra kuleventil til sjøvannsfilteret. Brukte tang pga vakuum i filteret. Fikk svoger til å stå nede og helle 50/50 blanding

frostveske/vann i filteret. Jeg startet opp motoren, 12 liter blanding gikk gjennom systemet, i løpet

av 30 sek.

Så etter, da lå det vann ned i røret til inntaket også. Så kuleventil må være til en grad med frostveske. Men uansett kuleventilen, ligger helt på bunnen av båten. Der fryser det aldri, tror jeg.

Når det gjelder VV beholder, løsn rød og blå rør, og blås igjennom, det kommer ca 15 liter.

Vi sees!

Jeg pleier også å tømme vanntanken, og vv. tanken. Det gjør jeg ved å blåse luft inn på tilførselen av tanken, slik som flere av dere andre. Så tar jeg ut vannpumpa.

Pleier også å la kranene i pentry og bad stå oppe, og skru ut bunnpluggen på toalettet slik at det er tomt, samt tømme båten for alt løst.

Setter også inn 6 tørrballer, og åpner luka på toalettet for litt luft sirkulasjon

Det har ikke vært noen problemer med fuktighet hos meg, men tømmer nok ut en 3-4 liter fra tørrballene.....Så disse virker bra!

Er det noe problem om bobleanlegget ikke klarer å holde det helt isfritt rundt båten på de kaldeste dagene? Har sett noen kjøre propellen for å få litt sirkulasjon rundt båten....

Fernanda :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Er det noe problem om bobleanlegget ikke klarer å holde det helt isfritt rundt båten på de kaldeste dagene? Har sett noen kjøre propellen for å få litt sirkulasjon rundt båten....

Fernanda

Spiller ingen rolle, båten fryser jo bare fast. Jeg har ligget fastfrosset med klinkbygget trebåt, plastbåt og jernbåt i minst 15 vintre. Ingen skade så langt. Det er ikke noe problem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...