Jump to content

Jeg skal ligge på vannet i vinter.........Trenger råd.

fernanda

Recommended Posts

Den er basert på Claes Ohlsson GSM boks som er omtalt i flere tidligere tråder.

Jeg kikket på denne i katalogen til Clas, men fant ikke ut vilke sensorer som kan brukes.

Kan hva som heslt brukes på denne?

Kunne vært kjekt med varsling om det blir for mye vann i båten, ihvertfall når man har trebåt :diving:

Jeg kikket på denne i katalogen til Clas, men fant ikke ut vilke sensorer som kan brukes.

Kunne vært kjekt med varsling om det blir for mye vann i båten, ihvertfall når man har trebåt :diving:

Jeg bruker en vanlig lensepumpebryter til dette.

Det ville jeg kun stolt på dersom den har "NC"-utganger.. (Normally Closed), altså at alarmen går når det ikke lenger er kontakt på en utgang, og at man så lager en bryter som har kontakt helt til vannivået er for høyt, og da brytes.

Det ville jeg kun stolt på dersom den har "NC"-utganger.. (Normally Closed), altså at alarmen går når det ikke lenger er kontakt på en utgang, og at man så lager en bryter som har kontakt helt til vannivået er for høyt, og da brytes.

Alarmen har begge muligheter, men hvorfor ville du bare stole på NC? Jeg er ikke ferdig med konstruksjonen min, så jeg vil gjerne høre mer om dette. Alle "badekar" testene mine (det begynner å bli en del) har fungert OK med NO men ...

Alarmen har begge muligheter, men hvorfor ville du bare stole på NC? Jeg er ikke ferdig med konstruksjonen min, så jeg vil gjerne høre mer om dette. Alle "badekar" testene mine (det begynner å bli en del) har fungert OK med NO men ...

En dag kan det oppstå en svakhet, som regel vil slike svakheter føre til brutt kontakt.. Altså vil min variant gi en falsk alarm når det skjer, mens den andre ikke vil si noe som helst..

Takk for mange bra svar!

Når du fester pressenningen over båten Lasse, bruker du kun kanner? eller har du også noen tau rundt båten? Er det aldri noe problem med at kannene fryser fast i isen, dersom det blir sprenkulde over en tid og bobleanlegget ikke holder unna?

Har det noe for seg å starte jerngenuaen for å la den gå noen tørn, eller kan den like gjerne stå hele vinteren?

Båthavna er rett ved jobben, og har webkamera, men jeg kommer nok til å ta en tur innom hver dag, eller mer allikevel........ :crazy:

Tømmer dere båtene helt for utstyr, eller lar dere noe ligge igjen? Har pleid å tømme helt for løst utstyr tidligere. Ikke noe igjen å ta for uvedkommende, derfor lar jeg lukene stå oppe og slipper event. skader og tyveri. Pluss at det er greit med en stor opprydding en gang i året.

Hva med Gummijolla, kan den ligge på dekket ombord? Jeg skal jo ha over pressening, så den blir jo pakket inn....

Da har jeg laget en liten huskeliste

* konservere motor

* tømme ferskvannsanlegget

* Stenge kuleventiler, gjerne med litt frostveske oppi eller event. varmekabel.(godt tips Gunga Din)

* Pakke inn båten

* Lade batterier

* Ha landtsrøm for lading og varme ombord

Bruker dere mye varme ombord, og på flere plasser? Tenker da på plassering og effekt.

Takk igjen for alle tips!

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Hei!

Låner tråden litt for å slippe å starte en ny:

I år som i fjor skal båten ligge ute i vinter. Frost er ikke noe problem, da tempraturen sjelden blir under 0, så dermed er ikke konservering nødvendig.

Men bruker dere å konservere likevel? For å slippe å ha saltvann i motoren som kan føre til rust? Kommer ikke til å bruke båten så mye, kanskje et par turer.

Har båt med drev, og kjølevann som kommer fra drevet uten noe stoppekrane. (VP41/DP-E). Kan eg konservere motoren ved å tømme frostvæske gjennom filteret på motoren, eller må eg montere en stoppekrane på slange fra drevet, for å slippe at motoren suger saltvann istedenfor frosvæsken?

• 4 uker senere...

Konservering av motoren har grovt sett to trinn:

1. Gjennomkjøring med ferskvann for å løse opp saltdannelse i motoren, eksempelvis i kjøleribbene i varmevekslerne

2. Påfyll av konserveringsvæske for å hindre rustdannelse i lange perioder hvor motoren er stillestående.

Dersom du har påfyllingsstuss for gjennomkjøring av ferskvann er det vel ikke nødvendig å montere bunnventil, men jeg trodde at bunnventil var "påbudt".

Hei.

Har selv en båt med hekkaggregat ( VP DP+KAD43 p) og på denne er det montert en kuleventil på vannslangen fra drevet. I tillegg har jeg en T koplet slange til bunnventil i motorrommet, for ekstra sikring om drevet skulle være grodd og derav redusert vannsug fra drevet.

Det er vanskelig å få fyllt opp motorens sjøvannskanaler med kun å helle frostvæskeblanding i sjøvannsfilteret uten trykk . Monter en kuleventil på slangen fra drevet, og med denne stengt, kan du kople en slange til impellerens vanninntak og ned i en bøtte med ferskvann ( påfyll hele tiden med vannslangen på brygga). Kjør motoren noen min. og fyll opp bøtta til slutt med frostvæskeblanding, og la motoren suge opp disse (ca 10 l) . Stopp motoren like før bøtta er tom, og du har en konservert motor med denne blandingen i alle kanaler som beskytter mot korrosjon og galvanisk tæring.

Skal man gjøre dette etter en liten tur på sjøen vinterstid . Det må jo være en enklere måte å gjøre det på.

Hva med å montere på en stoppe krane på inntakslangen fra drevet og ett T stykke på inntakslangen før pumpen. Montere en slange-stuss fra T stykket med stoppekrane på. Så er det bare å stenge hovedkrana og åpne for slangestussen som man putter i en bøtte med frostveske.

Rediger det den som kan forklare det litt bedre :-)

Selvsagt er dette en enklere måte å få konservert på, men min metode er jo mer for bruk når båten ikke benyttes om vinteren. Men, jeg kan selvsagt ta av slangen til bunnventilen og putte denne i en bøtte når ventilen på slangen fra drevet er stengt. Da slipper jeg å kople av slangen til impelleren.

Bør jeg ha masta oppe i vinter, når jeg ligger på vannet?

Ser de fleste har det, men jeg har ikke tenkt å bruke båten i vinter, kun opplag. Så hva er da det beste? Vind er et ikke tema, der jeg ligger er det meget lunt.

I tilfelle masta skal stå oppe, bør jeg slakke riggen, eller lar dere den stå som vanlig?

Hva annet bør i tilfelle gjøres?

Tar selvfølgelig ned seil, og løpende rigg....., men bør jeg også gjøre noe annet?

Takker igjen for svar!

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

for å si det sånn; det er fler som har fått skader på masta si i mastehuset, enn på båten på brygga.

For meg er hele påenget med å ligge ute, å slippe den helv... mastejobben. Strekkfisker f.eks; skjærer seg når du skrur på de, ikke når de står stille.

Og du sier du " selvfølgelig " tar ned løpende rigg. Jeg spør da; åffer i all verden gjør du det ? Har du fall som ikke tåler vann ? Eller er det snø de ikke tåler ?

Suzuki

No boat needed..

Enig med Suzuki bortsett fra at det sies å være lurt å slakke, si fem tørn på strekkfiskene på den ene siden og har du akterstagstrammer så slakk opp litt på denne også.

Bruk olje beregnet på strekkfisker før du skrur/slakker på disse og i forkant har du sikkert skylt/vasket disse så godt som mulig for å få vekk alt salt!

Der jeg nå har båten i opplag, på land, er det regel at masten skal ned, men hadde vært deilig (og billigere!) å slippe.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hulda er enda mer ekstrem enn Suzuki. Hos meg er seila på der de skal være. Riggen står operativ til siste strekk.

Jeg seiler til og med når det snør. Hverken jeg, seil eller stående/løpende rigg har tatt skade av dette. Noen mener jeg er sprø, men endringen fra å være normal skjedde før jeg fikk båt. Mer enn 40 år siden.

Og så må jeg arrestere Munche. Riggen er beregnet på å stå stram. Den er innmari mye mer belastet når det seiles. Den er enda mer belastet hvis du slakker ned slik at masten risikerer å pumpe. Vi hadde en som gjorde det i beste mening hos oss for noen år siden. Masten knakk tvers av før jeg rakk å gjøre noe som helst for å forhindre det. Det skjer mer skade ved at master tas opp og ned, og det er langt mer belastende på mastene å bli tatt opp og ned, enn å la dem stå på båten. I Son er det et heller lite mindretall som tar av masten om vinteren.

Redigert av Hulda (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...