Jump to content

Jeg skal ligge på vannet i vinter.........Trenger råd.

fernanda

Recommended Posts

Noterer hva du skrive Hulda. Selvfølgelig skal den ikke slakkes slik at den står og pumper og fem tørner er jo også ganske moderat? Selv ingen ekspert på området, men rådet jeg har nevnt har jeg fått av ganske mange og da snakker jeg om meget erfarne seilere med lang fartstid.

Med andre ord nok et område hvor eksepertisen ikke er helt enstemmig?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Å er det som er så masse jobb med det a?

1. Sette seg på liste for mastekrana 3-4 dager før du skal bruke den.

2. Vente i 4 dager

3. Komme til mastekrana,og oppdage at

A) den er ødelagt

eller

B) noen har sniki i køen, og okkupert den for resten av dagen. Rykk i så fall tilbake til pkt 1.

4. Ta løs masta, demonter alle wire og løse deler. Ta med hjem ( ellers blir du rundstjælt )

5. Legg masta F O R S I K T I G på en ledig slot i mastehuset.

6.Inspiser etter to-tre uker. Oppdag at:

A) Noen har flytta masta, og ødelagt / skadet noe

B) Noe du glemte under pkt 4, er forsvunnet.

C) Noen har trampa på masta, oppe i mastehuset, med møkkete sko.

Til våren gjentas prosessen,men i omvendt rekkefølge.

Om noen tror jeg tuller, kan jeg si at jeg opplevde ALT dette, det ENE året jeg la masta mi på land i mastehuset. Må jeg opp med båten, tar jeg masta på taket hjem i hagen. Det er ikke tull engang.

Suzuki

No boat needed..

Jeg skal også ligge på vannet i vinter, og planlegger vinterseilas. Har store planer om Nyttår på Missingen f.eks. :eek: Jeg har tilgang til boblehavn med bryggestrøm i hjemmehavna, men problemet er at isen ligger metertykk et par meter utenfor båten til langt utpå våren. Jeg må derfor flytte båten til en annen plass i de verste vintermånedene. Da kan ddet jo bli litt så som så hvor den blir liggende. Har noen noe tips til en god vinterhavn "et stykke ute i fjorden"? Det vil si i området Hvaler/Tønsberg. Det bør ha noenlunde grei tilkomst med offentlig transport og være "garantert" isfritt.

Det behøver ikke å være strøm der, selv om det er en fordel. Men hva gjør man av forberedelser hvis båten skal ligge ute uten strøm om vinteren? Det skal være isfritt, så frysing er ikke noe problem, men er det andre ting å tenke på?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg skrev tidligere i denne tråden at jeg skulle få tatt noen bilder av hvordan jeg setter opp presenningstativet uten å ta av rekkestøttene:

Har en variant på den.

Kappa til 8 stk. alurør som er like lange som rekkestøttene.

Disse står på hodet til bolten som holder septerfoten, og så klamres de til rekkestøtta vha eksosklammer.

Så setter jeg stativet oppi der.

Nå har jeg seilt på vannet i ganske mange år. Jeg har gått med sko i enda flere år, men jeg er ikke skomaker for det. Det jeg hevder har blitt underbygget av folk som Skarven, 'Rigger'n i Horten', UK Syversen osv.

Og på de plassene jeg har vært opp gjennom årene har det nok knekt fler rigger under av/påmontering i f.b. med lagring enn hva det har knekt mens de står på båten.

I hvert fall på Hulda, så skal jeg ikke slakke mer enn et par omdreininger før riggen kommer i 'pumpemodus'. Og den er rett som et lys når jeg seiler. Pumpemodusen ligger i stramming av akterstagene hos meg. Dette kan være forksjellig fra båt til båt. Den som knakk hadde tatt vekk undervantene for å få bedre plass til presenningen (så vidt jeg husker).

Har noen noe tips til en god vinterhavn "et stykke ute i fjorden"? Det vil si i området Hvaler/Tønsberg. Det bør ha noenlunde grei tilkomst med offentlig transport og være "garantert" isfritt.

Det behøver ikke å være strøm der, selv om det er en fordel. Men hva gjør man av forberedelser hvis båten skal ligge ute uten strøm om vinteren? Det skal være isfritt, så frysing er ikke noe problem, men er det andre ting å tenke på?

Ingen som har noen innspill her?

Å garantere isfritt her ute tror jeg ingen tør å gjøre. Det er ikke så mange årene siden det var frysi over.

Men.

I Sandøsund er det stort sett isfritt.

I Sandefjord gjestehavn er det båter som overvintrer. Der er det også strøm og vann, og 3 meter å gå for å få en øl. Jeg tror havnevesenet har en god deal på opplag.

Jeg skrev garantert i anførselstegn. Jeg er klar over at ingen tør å garantere, men kanskje noe over 50% ialfall. Noen uker med is i den kaldeste perioden kan jeg klare. Poenget er at ikke havna fryser igjen fra desember til april. I hjemmehavna blir det garantert is, så det er ikke noe alternativ. Dessuten er det gudsjammerlig kjedelig å seile ut hele fjorden når man bare har en helg tilgjengelig.

Sandøsund sier du, tenker du da på innenfor moloen? Flytebryggen blir vel tatt inn.

Hei Suzuki.

Jeg liker å ta inn alt av tauverk for å gi dem en omgang i maskinen, med vann, såpe etterfulgt av en deilig runde med tøymykner. Da blir de så fine, myke og lukter godt gjør de også..... :crazy::lol:

Men det er sant, jeg tar dem ned for en vask. :yesnod:

Det går forresten 90m med 14mm synketau (dreggtau) inn i vår tilårskommende whirlpool. Men det er et svare strev å rydde opp i vaset etter sentrifugeringen.

Seil, fall og skjøter tas altså inn, riggen velger jeg å ikke slakke, for å unngå pumping,(denne pumper lett pga. ettermontert rullekassett på masta).

Så tar jeg en runde opp i masta til våren for å sjekke at alt er som det skal.

Ville dere gjort noe mer?

Tar jo selvfølgelig å konserverer båt og motor som vanlig......

Må jeg varsle forsikringsselskapet, stenge skroggjennomføringer o.l.

Fernanda

:flag:

Og du sier du " selvfølgelig " tar ned løpende rigg. Jeg spør da; åffer i all verden gjør du det ? Har du fall som ikke tåler vann ? Eller er det snø de ikke tåler ?

Suzuki

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Fernanda:

Ville helt klart sjekket forsikringsvilkårene og sikret at disse gjelder for vinteropplag i sjøen. De fleste forsikringsselskap krevet stengte skroggjennomføringer. Har du kuleventler, så prøv å lure ned noe frostvæske i det du stenger dem.

Selv slakker jeg riggen et par omdreininger for å unngå konstante spenninger i de verste kuldeperiodene. Men så er riggen også satt relativt stramt i utgangspunktet.

Istemmer i at nyvasket tauverk med litt tøymykner lukter godt. Løst tauverk, skjøter etc. blir som nye. Men fallene får stå. Det hender at jeg på våren legger fallene i bløt ved mastefoten, slik at den delen man vanligvis jobber med er behagelig. Men å ta de ned blir for meg noe i overkant.

Litt interessant dette med å løse litt opp på riggen. Om vi ser litt på hvor mye stålet kontra aluminium utvider eller trekker seg sammen her så kan vi jo regne litt på dette. Har benyttet aluminiums iden de fleste rigger på normale fritidsseilbåter har alu mast

En tommelfingerregel er at stål utvider seg 1,2mm pr.m pr. 100 grad og for aluminium så blir dette det dobbelte, 2,4mm pr.m pr. 100 grad

Siden aluminium "ekspanderer" dobbelt så mye som stål så blir det vel litt smør på flesk å slakke opp. Er masten trimmet ve f.eks 20 grader C så vil den bli slakkere ved noen minusgrader. (for "flisespikkerne" her på bp så benytter jeg ekspansjon som terminologi og den er negativ i dette regnestykket)

Der vi f.eks. på delta T lik 33 grader som ikke er unromalt mye mellom sommer og vinter og en alu.mast på 12m som heller ikke er så mye. benytter 33 siden dette gjør at jeg kan dele på 3

Denne masten vil krympe med 12m x 1,2mm/m /3 som er 4,8mm

Ser vi på wirene som antas å være like lange, men det er ikke helt korrekt, men godt nok i dette eksemplet... Siden faktoren her er halvparten så vil denne krympe med 2,4mm

Dette betyr at skal en kompensere for dette så må en stramme opp wirene med noen omdreininger litt avhengig av stigningene i vantene.. Gjør man det ikke så vil dette medføre at wirene blir 2,4 mm slakkere med denne temperturendringen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

OK, da lar jeg den være. Har rigget/nedrigget en del båter gjennom tidene. Men ikke hatt den rigget

i boble. Greit å få en del tips.

Nedover i morgen, kjøre gjennom motoren med frostveske, sette på presenning. Satt på stativet

forrige helg. Gjorde jobben alene. 13 m stativ, det var like før jeg kastet dritten på sjøen. Men det

skyldes mer meg enn stativet. Lærer litt hele tiden. :lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

baatsman:

Etter hva jeg har lest og hørt av folk som vet langt mer enn meg, så er de fleste rigger satt for løst også under seil. Og det er ganske sikker greie sikkerhetsmarginer på de fleste båter. På den annen side skader det ikke å være på den sikre siden.

Forskjellen mellom 20 grader pluss og ditto minus gjør jo et og annet med stag og vant.

Noe skjer vel med aluminiumen også, og å slakke for mye blir minst like galt.

Skaff dere en motorbåt karer, så slipper dere mye mas. Hadde Astor ute i fjor vinter med en presenning over vinterkallesjen. Brukte den titt og ofte. Koslig med båt på sjøen om vinteren. Og gjestehavnene har de beste plassene ledige. :cheers:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

slippe mas ? Man har vel det arbeidet man skaffer seg selv ? Noen bruker halve sesongen til å skure vekk sotmerker fra eldgamle dieselmotorer, og andre bruker en halv dag til å fjerne seil og tauverk de ikke vil la ligge ute vinterstid.

At du kaller dette "mas" forteller vel egentlig hvor lite du veit om emnet; eller ?

Suzuki

No boat needed..

Litt usikker på hva folket gjør med vannpumpen og varmtvannstanken for å hindre frostsprenging. Rekker det å tømme tanken, eller bør jeg gjøre noe mere her.. Bør jeg koble av slanger inn/ut av vannpumpen også. Det er vel det sikreste vil jeg tro. Skal ha varme på i båten, 500W oljeovn når frosten kommer. Foreløpig så blir båten liggende på sjøen, har ikke tatt stilling til om jeg tar den opp eller ei ennå.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har pleid å kople fra strømmen til pumpen, og la kranene stå åpne slik at vannet har en mulighet til å ekspandere om det skulle ligge en skvett igjen et sted. Men denne gang har jeg ikke elektrisk pumpe, så da blir det nok bare å pumpe tomt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Litt usikker på hva folket gjør med vannpumpen og varmtvannstanken for å hindre frostsprenging.

Tømmer vanntanken og varmtvannstanken , tar ut pentry pumpa da det er hurtig kobbling på den . Har det på begge båtane , når alt e tømt så lar jeg kranene stå åpene . Dette har gått bra i alle år , det er fort gjort og pumpa koster jo noen kroner så syntes dette er lurt .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...