Arejane Startet 10.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2006 Det er påvist for stort aksielt "slark" for veivakselen, ca 1 mm. Skal være under 0,5 mm. Motoren har kun gått ca 1000 timer. Verkstedet anbefaler reparasjon som kommer på kr 20-30.000. De mener at dette også er årsaken til at drivreima sporer av reimhjulet på veivakselen (multi v-reim). Dette har hendt noen ganger. Har noen opplevd, eller kjennskap til tilsvarende på denne motortypen? Jeg er jo overrasket at dette kan inntreffe etter så få driftstimer. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
rogeri Svart 11.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Kjenner flere yrkesfiskere med denne motoren, dog i varianten på 152 HK. De har begge passert 10.000 timer, uten det problemet du nevner har vært til stede. Synes dette du nevner høres rart ut! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Ja denne motoren har vært på markedet i rundt 20 år, så dersom dette var en generell svakhet så burde det vært godt kjent. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TMe Svart 11.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Har du problemer med avsporing av reim (dynamoreim?) så skal du først og fremst sjekke at reimhjulene sporer riktig og at akslene er paralelle. Er dynamoen skjevt montert vil du lett få avsporing og stor slitasje på reimdriften. Stor aksialklaring behøver ikke nødvendigvis være problemet i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Takk for tilbakemelding. Ja, jeg synes også at dette er merkelig. Når en setter skrutrekkeren mellom reimskiva og blokka å beveger akselen seg, men hvor mye er kun "tatt på øyemål". Men litt er det. Sjekket med Cummins hovedkontor, og de oppgav at det maks skulle være 0,5 mm. Hadde ikke erfaring om problem med dette. Verkstedet i Stavanger hadde hatt et tilfelle av dette. Når det gjelder problemet med reimavsporing (sporer inn mot blokka) så har jeg hatt mekaniker fra merkeverksted i Bergen ombord, uten at han fant noe unormalt. I Stavanger så fant de heller ikke noe som var feil med reim og dette, men mente problemet var den aksielle slarken. Men jeg tviler vel på om en bevegelse på kun 0,5 til 1 mm skulle bety noe for reima, så jeg er sterkt i tvil om hva jeg skal gjøre med saken. Det er ingen justeringsmuligheter for oppstilling av generator og strammehjul (fjærstramer). Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.