Gunga Din Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Hej ! Finns det någon bild fra maskinrommet på Hitra? Her er en link till dom som gillar gamla tändkule-motorer! http://home.swipnet.se/L-Laurin/ Der kan man både lyssna på dunk o kjöpe CD för o kjöre hjemme! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
KAT Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Hej ! Finns det någon bild fra maskinrommet på Hitra? Hei, Det er veldig vanskelig å finne opplysninger om motorene som sitter i KNM Hitra. Marinemuseet har kanskje noe. http://www.fmu.mil.no/marine/Museet/KNMhitra.htm og noe til: http://www-bib.hive.no/borreminne/aargange...93/22-hitra.htm KAT Sitér dette innlegget Link to post
pwh Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Noen nevnte Sopwith Camel. Flytypen er kreditert som den som skjøt ned flest fly under første verdenskrig, hadde også et stygt rykte på seg for å ta livet av mange flyelever og andre uoppmerksomme. Rotasjonsmotoren (enten det var Le Rhone, Clerget eller noe annet) ga et voldsomt dreiemoment som visstnok gjorde at flyet fløy i alle andre retninger enn rett frem og var voldsomt lettmanøvrert hvis dette ble utnyttet - men altså livsfarlig for nybegynnere. Nevner til slutt at også Snoopy flyr denne flytypen.... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Takk Kat ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Når dere snakker om MTB'er: En bekjent av meg som var i Sjøheimevernet tidligere fortalte at motoren i MTB'en de brukte bestod av tre veivaksler montert i hvert hjørne av en trekant og at stemplene gikk mot hverandre i felles sylindere. Høres ut som litt av et monster.... Men dette er tydligvis en annen type motor enn den i Hidra. Noen som har hørt om det jeg beskriver? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Motoren som Ingar refererer til en en Napier Deltic med 18 sylindre, 36 stempler og 3 veivaksler Hver veivaksel betjener to sylinderrekker (som i en V12) og der er motgående stempler. Veivene er gearet sammen til en felles utgående aksel. Kompressorladet to-takt diesel, en typisk komplisert motor. Ble brukt av den norske marinen i MTB-båter av Nasty-klassen. Dette er kanskje noe Motordoktoren har spisskompetanse på siden han er marinemann. Nasty er amerikansk, i Norge ble brukt en annen betegnelse. Dersom det er noen i forumet som er dyktige på surfing så ville det vært interessant med mer facts omkring Hitra motorene GM 16-184A. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Her er mye stoff om både Nasty og Napier Deltic http://www.ptfnasty.com/index.html Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Dersom det er noen i forumet som er dyktige på surfing så ville det vært interessant med mer facts omkring Hitra motorene GM 16-184A. Hei, Det har ikke vært mulig å finne noe på nettet om GM 16-184A, men hvis du ser her http://www.navsource.org så finner du litt om samtlige amerikanske marinebåter, også KNM Hitra - opprinnelig USS SC-718 http://www.navsource.org/archives/12/150718.htm Men motorene står det lite om. Sendte en mail til Webmasteren der, han svarte umiddelbart og sa at de ikke hadde noen informasjon om motorene og ikke viste han hvor det fantes heller. Det som var litt artig var at jeg informerte ham om KNM Hessa (SC - 683) og KNM Vigra (SC - 1061) som han ikke hadde nevt i indexen. To dager etterpå var de kommet inn i indexen. http://www.navsource.org/archives/12/15idx.htm KAT Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Motoren som Ingar refererer til en en Napier Deltic med 18 sylindre, 36 stempler og 3 veivakslerTakk TMe! Her er et bilder av den... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Det har ikke vært mulig å finne noe på nettet om GM 16-184A Det finnes sikkert en del opplysninger om motorene, men kanskje ikke på nettet? For noen år siden satt jeg å sammen med kapteinen på Hitra og noen andre marinefolk. Det ble en lengre diskusjon omkring disse motorene, hvordan man ordnet med reservedeler/vedlikehold osv, men hva som ble sagt i diskusjonen har desverre gått i glemmeboka. Jeg fikk intrykk av at disse motorone var noe man hadde jobbet og slitt veldig mye med. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 For en del år siden frøs motorblokkene ombord i Hitra i stykker fordi "noen" hadde glemt å tappe av kjølevannet. En av de som er med og driver båten reiste over til USA og - underet over alle undre - han oppdaget en lignende båt på andre siden av havna der han var, sa han, og med deres hjelp fikk han tak i nye blokker. Jeg har nok noen bilder fra maskinrommet (slides), men vet ikke hvor de er. De første 3500 slides jeg tok i Den norske marine, US Navy og Den etiopiske marine var jeg flink til å arkivere systematisk, men så ble boksene bare satt i skap etter at bildene var beglodd nok. Der var artig å se Delticen igjen. Som dere skjønner, så er det fordi de har en form som ligner den greske storbokstaven delta at de har fått sitt navn. Den som ville ombord i en Nasty (tegnet av Jan Linge) i 60-årene, måtte på Deltic-kurs. Kom du ikke inn der, kunne du kanskje komme på Packard-kurs, men det ga jo ikke samme prestisjen. Motorene ble tatt ut av båten når de skulle overhales. Man laget et passende hull i dekket og løftet vidunderet ut. Det ble sagt at effekten var 3600 hk, men jeg vet ikke om det er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Takker så hjertelig til Lasse for linken til de amerikanske marinefartøyene! Her åpnet det seg en ny verden for meg - og derved en gammel også. Jeg fant søsterskip til vårt skoleskip KNM Haakon VII, nemlig USS Orca (Small Seaplane Tender) - som ble HMS Ethiopia i januar 1962. Jeg var med og tok henne fra San Fransisco via Pearl Harbour, Japan, Hong Kong, Subic Bay, Singapore, Ceylon og Aden, hvor vi plukket opp prinsen slik at han kunne være med de siste nautiske mil over Rødehavet og til Massawa. Jeg ble ombord der i to år og opplevde å besøke Norge med henne i 1963. Skipet hadde fire Fairbank Morse motorer. Motgående stempler og overliggende veivaksel. (Ved stempelsjau ble begge stemplene tatt ut gjennom nedre veivrom.....). Dessuten hadde vi en 40 fot båt vi kunne svinge ut med bommen og ta oss noen turer samt en mindre hvalbåt. Og jeg fant Tyr og Gor (Sustain og Strive) - mineleggere jeg tjenestegjorde på. Og hva har dette med stjernemotorer å gjøre??????? Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Og hva har dette med stjernemotorer å gjøre??????? Det hadde seg sånn at KNM Hitra (eks USS SC-718) som ble bygd i USA hadde stjernemotor, det var derfor jeg la inn linken til denne amerikanske marinebåtsiden KAT Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Hitra-motoren GM 16-184A ser ut til også å benevnes som GM Pancake Diesel Har ikke funnet noe særlig matnyttig på nettet bortsett fra at den skal være omtalt i denne boka: http://www.marineengine.com/books/g2.html Pancake synest å være det som vi kaller for boksermotor. Kanskje jeg får investere i nevnte bok for å tilfredstille min nyskjerrighet. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Ikke stjernemotor, men for dem som har litt spesielle interesser kan jeg anbefale et besøk ombord på minesveiperen KNM Alta http://www.knmalta.org/ Båten har fast kaiplass ved Akershus Festing i Oslo Jeg vet ikke hvor mye av innmaten de viser fram til vanlig, men kan opplyse om at her er det mye morro å se for en som får tilgang til de indre gemakker. Tror også at Lars H ville funnet mye av interesse der ombord. Båten er stappfull av gammel avansert elektronikk fra 50 og 60 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Og hva har dette med stjernemotorer å gjøre???????Og hva har stjernemotor med båt å gjøre? Etter å ha misforstått "stjernemotor" med hensikt, så er dette dratt pent inn igjen til maritim historie. Hvilket beviser at båt er mye mer enn plastpest, råte og rykende dieselmotorerl. Koste meg i går kveld med å lese om Deltic's konstruksjon. Brått ble en firesylindret diesel en enkel konstruksjon. Var om bord i KNM Alta i fjor sommer, og det var mye moro å se. Bl.a. er maskinene i rustfritt og alle beslag i bronse. (En skraphandlers drøm i følge en av manskapet!) Utstyret er vedlikholdt så båten faktisk kan gå rett inn i aktiv tjeneste igjen. Vel verdt et besøk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Motordoktoren Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Det hadde seg sånn at KNM Hitra (eks USS SC-718) som ble bygd i USA hadde stjernemotor, det var derfor jeg la inn linken til denne amerikanske marinebåtsiden KAT Jeg oppfattet det, men ble litt selvironisk, for det jeg skrev sist nå har lite med stjernemotorer å gjøre, men en del med eldre motorer og marinefartøy å gjøre. Nå kommer jeg nok til å lete etter info om motorene ombord i KNM Hitra en stund. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Motordoktoren! http://www.sdrm.org/roster/diesel/fm/ http://members.shaw.ca/diesel-duck/machine...banks_morse.htm Kan det tenkes at overnevnte linker er den Fairbanks Morse motoren som du kjenner fra US Navy? Ganske heftige saker. Den som er nevnt i siste link har 725 liter smøreolje og 12 oljefilter, men så skiftes det vel ikke olje i tide og utide heller. Har fått det inntrykk at oljen på slike motorer jevnlig analyseres og først skiftes når analyseresultatet tilsier at det er nødvendig. Motordoktoren har kanskje også en erfaringsverdi for hvor mange driftstimer man kan få av oljen på et stort skipsmaskineri. Kanskje du gjennom dine tidligere marinekollegaer kan skaffe frem noe opplysninger om Hitra motorene også? Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Jo da, dette er "min" Fairbanks Morse. Jeg har levd med fire slike i to år. Vi hadde dem både ombord i KNM "Haakon VII" eks. USS Gardiners Bay og i HMS "Ethiopia", eks. USS Orca. Hjelpemotorene var GM med Roots blåsere. Begge motortypene er altså totaktmotorer. I den ene linken er det et par små feil. Motorene har 8 1/8" sylinderdiameter - ikke 8", og 1400 kPa er 14 bar og det er ca. 100 psi - ikke 200 psi som artikkelen sier. Forøvrig er det en meget god beskrivelse av motoren. Legg merke til forskyvningen i tid (veivvinkel) for når øvre og nedre stempel er i sine topposisjoner (øvre dødpunkt)! Dette er med og øker fyllingsgraden i motoren. Jeg har undervist dusinvis av etiopere og eritreere i hvordan motoren virker og hvordan den overhales. Hvis du ikke vet hvordan, får du ikke ut øvre stempel! En av de amerikanske gastene ville ta det ut oppover da vi lå i San Francisco og skulle overta båten. Han måtte gi seg, og jeg fikk stjerne i margen, for jeg ville ta det ut gjennom nedre veivluke. Jeg er forøvrig den yngste CPO som har vært i US Navy - var bare 21 år da jeg kom dit. Normalt er en CPO ca. 30 år eller mer. De fleste trodde jeg var juniorløytnant, for jeg hadde norske distinksjoner før jeg fikk de etiopiske, og det førte til mye rart. De andre sakene du nevner må jeg kommentere senere. Jeg har jobbet noe mer enn den vanlige 12 timersdagen i den senere tid, og slik blir det ennå en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Lysholm Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 LITT sein svar men nye linker for de som måtte være intr: http://www.navsource.org/archives/12/1215045322.jpg http://www.navsource.org/archives/12/1215045321.jpg Sitér dette innlegget Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490 Link to post
Kenneth 81 Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Nasty er amerikansk, i Norge ble brukt en annen betegnelse Nasty-klassen er en amerikanskprodusert versjon av Tjeld-klassen som er bygd på Båtservice Verft AS i Mandal og tegnet av selveste Linge. :) http://no.wikipedia.org/wiki/Tjeld-klassen Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bartesam Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Napier Deltic 18TK er gromme motorer. Tjeld klassen torpedobåter parkerte det meste av marinefartøyer den gangen, og de hadde gjort det godt den dag i dag. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Siden tråden er sporet av igjen. Her er mye om Deltic med manual og Prototypen Nasty / Tjeld Ser at det ble byget 50 stykker, finner bare46 hvor de siste 4? En skal ha kontroll når alle drevene ble montert. Siden tråden er sporet av igjen. Her er mye om Deltic med manual og Prototypen Nasty / Tjeld Ser at det ble byget 50 stykker, finner bare 46 hvor de siste 4? Kult byggeset av PTF utgaven i en av linkene http://www.ussparkcounty.com/ptf.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic http://www.ussparkcounty.com/ptf.htm Båter som er bygd. http://en.wikipedia.org/wiki/Tjeld_class_patrol_boat Derltic Motor manual http://www.ussparkcounty.com/ptfdeltic.htm PTF-26was clocked at 51 knots de må ha hvert MYE lettere enn de norske som greide 30+ http://www.hnsa.org/ships/ptf26.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 (redigert) Nasty-klassen er en amerikanskprodusert versjon av Tjeld-klassen som er bygd på Båtservice Verft AS i Mandal og tegnet av selveste Linge. :) Eller.... Jan Herman Linge Ingeniør i Båtservice Verft A/S (A/S Westermoen Båtbyggeri og Mek. Verksted) i Mandal i 1949-1956. I denne tiden konstruerte han motortorpedobåten «Nasty» som er grunnlaget for Tjeld-klassen. Disse båtene var i kontinuerlig produksjon fra høsten 1957 (prototypen «Nasty») til omkring 1970. Båttypen ble også eksportert til Tyskland, Hellas, Tyrkia og USA. Totalt ble det bygget 42 båter i denne klassen i Norge. Dessuten ble 6 ble bygd i USA. Grunnen tilat vi solgte 2 til Tyskland var at vi solgte 6 til Hellas og av politiskegrunner kunne vi ikke selge til Tyrkia, men Tyskland kunne videreselge til Tyrkia. Redigert 30.Desember.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.