Batdilla Startet 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2003 Flytter over en del innlegg fra Jeg fant, jeg fant! Trenger du det? til en ny tråd - i iveren over å diskutere stjernemotorer glemte en del tydeligvis oppfordringen om å ikke diskutere i nevnte tråd. :nono: Såvidt jeg vet, er det ikke noe enkel måte å flytte et og et innlegg på og beholde opphavsmann til innlegget, så dette blir litt improvisert. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Walter_S Fra Fevennen i dag: Ny båtmotor, Mercedes 621, 55hk, kr 17000, Tlf 95123055 Er det ikke Kotnes som trenger ny dieselmotor, da? ...også stjerne-motor, da gitt! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av jada: ...også stjerne-motor Er ikke disse ofte marinisert av Solè ?? Det har ikke alltid vært like bra Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Lasse: Stjernemotor? Finnes nok ikke så mange båter med stjernemotor. Her er en de få. Denne har tilogmed to stjernemotorer 2 x 16 sylindrete stjernemotorer m/vertikalstående veivaksel type GM-Detroit 16 -184A dieselmotorer på 1250 Ahk. Se http://www.fmu.mil.no/marine/Museet/KNMhitra.htm Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av jada: Stjernemotor?Ja, det er nok forskjell på en stjernemotor (hva nå enn det er ) og en motor med stjerne på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Jens_P: Ja, det er nok forskjell på en stjernemotor (hva nå enn det er ) og en motor med stjerne på toppen. Her er en ekte stjernemotor. Krever god plass under dørken og rikelig lufttilførsel. Pratt and Whitney R-2800-21 Engine This type of engine was used in the Republic P-47. Rated at 2,000 horsepower for take-off. Many contractors built engines under license during WWII. This engine was built by Ford Motor Co., Dearborn, MI. USAF Museum Engine Gallery Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Lasse: Var det denne som ble brukt i DC 3 flyene mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Jens_P: Var det denne som ble brukt i DC 3 flyene mon tro?Det vet jeg ikke, men kan meget vel være. Havnet bare hos US Air Force Museum i jakten på et bilde! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av majali: Hallo, som en liten kurositet kan jeg nevne at på Kjevik flystasjon står det en Franskprodusert stjernemotor som er litt spesiell; akselen ble skrudd fast i flyet og propellen i motorblokka..... Det ble visst litt problemer med avbalansering, forbrenning og overførsel av bensin og strøm når dette begynte å svive rundt i noen tusen omd.... .......Typisk fransk??? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Andreas: Tror ikke det var så uvanlig, ihvertfall hadde jeg hørt dette før. Men hvorfor det ble gjort slik aner jeg ikke - kjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Gunga Din: Var det denne som ble brukt i DC 3 flyene mon tro? Det er ikke akk den, men en liknande stjärnmotor i Dakotan! (se bilder på hjsiden!) eftersom jag er medlem i Dakota Norway måste jag bare rekommendera en tur i Dakotan ifall ni har vägarna förbi Torp, Jag flög med den i våras, en rundtur Torp-Stavern-Tjöme- -o runt Tönsberg ett par varv- tilbaks til Torp på ca 300m höjd !! HELT FANTASTISKT !!!! snakke om vibrasjoner............. http://www.dakotanorway.no Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Krapyl: Her streifes det litt innpå ei anna dille. Roy Brown fløy en Sopwith Camel med en 110 HK roterende Le Rhone motor når han skjøt ned den røde baron, Manfred von Richthoven. C-47'en på Torp har to Pratt & Whitney Twin Wasp stjernemotorer. Lager vakker lyd. Har den over huset her hver Onsdag hele sommeren. Så den landet på Torp her om dagen eskortert av en Harvard tror jeg. KNM Hitra ble bygget i USA, og motorene hadde Howard Hughes tenkt å bruke i oppfølgeren til Spruce Goose. Siden dette er et båtforum, så er det bra at det var tenkt at den kunne flyte. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Gunga Din: Her streifes det litt innpå ei anna dille. Roy Brown fløy en Sopwith Camel med en 110 HK roterende Le Rhone motor når han skjøt ned den røde baron, Manfred von Richthoven. C-47'en på Torp har to Pratt & Whitney Twin Wasp stjernemotorer. Lager vakker lyd. Har den over huset her hver Onsdag hele sommeren. Så den landet på Torp her om dagen eskortert av en Harvard tror jeg. KNM Hitra ble bygget i USA, og motorene hadde Howard Hughes tenkt å bruke i oppfølgeren til Spruce Goose. Siden dette er et båtforum, så er det bra at det var tenkt at den kunne flyte. Sedan du nämner denna GIGANT..........her e hun..... On November 2, 1947, Howard Hughes and a small engineering crew fired up the R-4360s for taxi tests and thrilled thousands of on-lookers with an unannounced flight. With Howard Hughes at the controls, the Flying Boat lifted 70 feet off the water, and flew one mile in less than a minute at a top speed of 80 miles per hour before making a perfect landing. http://www.sprucegoose.org Nog med avsporinger för idag............men den her var faktiskt mer på vattnet än i luften! Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Jens_P: Her er en ekte stjernemotor. Krever god plass under dørken og rikelig lufttilførsel. Pratt and Whitney R-2800-21 Engine This type of engine was used in the Republic P-47. Rated at 2,000 horsepower for take-off. Many contractors built engines under license during WWII. This engine was built by Ford Motor Co., Dearborn, MI. USAF Museum Engine Gallery Dette får meg inn på tanker jeg lenge har fundert over: det må da bli fryktelig trangt på den veiva? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
TMe Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det refereres til marinefartøyet Hitra og at denne er utstyrt med stjernemotorer. hvorvidt ja eller nei er nok et definisjonsspørsmål. Jeg var ombord i nevnte båt for trolig en 15 år siden og noen stjernemotor av flytypen var det i alle fall ikke. Motorene var GM Detroit to-takt diesler med vertikal veivaksel. Den hadde fire sylinderrekker med fire sylindre i hver plassert i X-form rundt en felles veivaksel. Motorene var selvsagt vannkjølt. De som vil høre litt heavy radialmotor lyd kan teste følgende link: http://angelfire.lycos.com/mi3/tomboshadow...ts_Start_Up.mp3 Det er oppstart av et Thunderbolt jagerfly fra hine hårde dager. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Gunga Din: Det er ikke akk den, men en liknande stjärnmotor i Dakotan! (se bilder på hjsiden!) eftersom jag er medlem i Dakota Norway måste jag bare rekommendera en tur i Dakotan ifall ni har vägarna förbi Torp, Jag flög med den i våras, en rundtur Torp-Stavern-Tjöme- -o runt Tönsberg ett par varv- tilbaks til Torp på ca 300m höjd !! HELT FANTASTISKT !!!! snakke om vibrasjoner............. http://www.dakotanorway.no Hei Da er vi to dakota fans her. Lenge siden jeg fløy med den, men det var på den tiden den var i drift. Ble brukt for å fly folk over nordsjøen. Vi var to gutter som var så heldige å få haik med dakotaen fra Fornebu til Sola. Flyet var tomt for passasjerer, og vi fikk sitte i cockpit. Første og enste gang jeg har fått haik med et fly Vi hadde ordnet oss plass på dakotaen hjemover også, men desverre måtte flyet endre planene. Da ble det landeveien og tommeltotten hjem igjen, og det var j... kaldt for dette var midt på vinteren, og vi var dårlig kledd. En tur man aldri glemmer Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Walter_S Er det ikke Kotnes som trenger ny dieselmotor, da? ...også stjerne-motor, da gitt! Tror nok at kotnes Kjøper ny vetus motor men takk for omtanken. Skal spandere en LILLE EN når vi møtes i mjøsa til sommeren. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Walter_S Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Postet av Walter_S Er det ikke Kotnes som trenger ny dieselmotor, da? ...også stjerne-motor, da gitt! Hei! Her er det bare ned med buksene og komme med et politikersvar: "Det er bare å beklage ....." - slik kan det gå når man uttrykker seg klønete og upresist! - mente (som sikkert de fleste har skjønt) selvfølgelig MERCEDES-STJERNA ! ...med hentydning til grombilene - ikke alltid like enkelt å score et poeng her! Skal jeg se noe positivt i det, så har vi nå satt i gang en artig diskusjon om flymotorer, og dermed konstatert at baatplassen.no har en meget habil og allsidig medlemsmasse som kan mer enn bare båt! .....og jeg har lært hva en stjernemotor er........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Motordoktoren Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det refereres til marinefartøyet Hitra og at denne er utstyrt med stjernemotorer. hvorvidt ja eller nei er nok et definisjonsspørsmål. Jeg var ombord i nevnte båt for trolig en 15 år siden og noen stjernemotor av flytypen var det i alle fall ikke. Motorene var GM Detroit to-takt diesler med vertikal veivaksel. Den hadde fire sylinderrekker med fire sylindre i hver plassert i X-form rundt en felles veivaksel. Motorene var selvsagt vannkjølt. Jeg har også vært ombord i "Hitra". Båten hadde to søsterskip, og alle tre skipene gikk i Shetlandsfarten. De to motorene ombord er "overskuddsmotorer" fra Howard Hughes. Han fikk produsert flere enn de han trengte til flyet, for planen var å bygge flere slike sjøfly, men de kom jo aldri skikkelig opp. Derved ble det ledige motorer. Med fire sylinderrekker fordelt i x-form rundt veivakselen er motoren kanskje ikke det man mener med stjernemotorer. For noen år siden frøs blokka på den ene motoren i stykker, men de klarte å få nye blokk fra en båt i USA. Det finnes nemlig enda noen eksemplarer av disse motorene i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Hallo, som en liten kurositet kan jeg nevne at på Kjevik flystasjon står det en Franskprodusert stjernemotor som er litt spesiell; akselen ble skrudd fast i flyet og propellen i motorblokka..... Det ble visst litt problemer med avbalansering, forbrenning og overførsel av bensin og strøm når dette begynte å svive rundt i noen tusen omd.... Det var ikke eneste problemet, gyroeffekten med så stor masse i høyt turtall gjorde flyet vanskelig å svinge med, ville helst rett fram........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Espen Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Det refereres til marinefartøyet Hitra og at denne er utstyrt med stjernemotorer. hvorvidt ja eller nei er nok et definisjonsspørsmål. Jeg var ombord i nevnte båt for trolig en 15 år siden og noen stjernemotor av flytypen var det i alle fall ikke. Motorene var GM Detroit to-takt diesler med vertikal veivaksel. Den hadde fire sylinderrekker med fire sylindre i hver plassert i X-form rundt en felles veivaksel. Motorene var selvsagt vannkjølt. De som vil høre litt heavy radialmotor lyd kan teste følgende link: http://angelfire.lycos.com/mi3/tomboshadow...ts_Start_Up.mp3 Det er oppstart av et Thunderbolt jagerfly fra hine hårde dager. Stilig med slike lyder.. Kunne meget godt tenke meg lyden fra en 50hk rubb... Noen som vet om? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Stilig med slike lyder.. Kunne meget godt tenke meg lyden fra en 50hk rubb... Noen som vet om? Hei!Ikke 50 hk Rubb - men [sabb 10 hk Disellyd.wav] (eller var det Sleipner?) er ganske koselig å høre på! kan sende den til deg, hvis du vil. Er bare på 12 kb Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Prøv linken til kutteren Berserk. http://home.c2i.net/tujensen/semidis.htm Ikke Rubb, men Brunvoll. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2003 Det er neppe riktig at Howard Huges kjempefly The Spruce Goose var utstyrt med samme motorer som Hitra. Går man innpå hjemmesida til "gåsa" ser man at den var utstyrt med 8stk Pratt & Whitney R-4360 på 3000 Hp hver. http://www.enginehistory.org/lsfm.htm På denne linken kan man se flotte cut-away bilder av R-4360. 28 cylindre i 4 rekker. Rimelig komplisert sak. Ingen tvil om at man kunne sine saker for over 50 år tilbake. Her er selvsagt kompressormating, men ettersom denne motoren er en såkalt turbo compound har den også flere eksosdrevne turbiner som kjører effekten tilbake til veivakselen via hydrauliske koblinger. Dette øker ytelsen betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 Jeg har sett på fotografiene av motorene til Spruce Goose, TMe, og det stemmer nok at disse ikke er av samme type som de ombord i KNM Hitra. Som jeg ser av tråden til Batdilla, hadde Hughes planer om å bruke samme motortype som de ombord i Hitra til oppfølgeren i Spruce Goose. Selv om omviseren ombord i Hitra tok feil med hensyn til motorene der, så hadde han vel rett i at Hitra og de to søsterskipene ble brukt av Shetlandsgjengen? Og i så tilfelle var motorene der ombord bygget før Spruce Goose tok av i 1947. (Jeg ville førøvrig ikke ha utført stempelsjauen på motorene ombord i Hitra. Å føre fire stempler med stempelringene på samtidig inn i en felles blokk er antagelig ikke noen enkel sak). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.