Jump to content

Stjernemotorer


Batdilla

Recommended Posts

Postet av Jens_P:

 

Ja, det er nok forskjell på en stjernemotor (hva nå enn det er :smash:) og en motor med stjerne på toppen.

Her er en ekte stjernemotor. Krever god plass under dørken og rikelig lufttilførsel.  :smash:

 

Bilde

Pratt and Whitney R-2800-21 Engine

This type of engine was used in the Republic P-47. Rated at 2,000 horsepower for take-off. Many contractors built engines under license during WWII. This engine was built by Ford Motor Co., Dearborn, MI.

 

USAF Museum Engine Gallery

Link to post

Postet av majali:

 

Hallo, som en liten kurositet kan jeg nevne at på Kjevik flystasjon står det en Franskprodusert stjernemotor som er litt spesiell; akselen ble skrudd fast i flyet og propellen i motorblokka.....

 

Det ble visst litt problemer med avbalansering, forbrenning og overførsel av bensin og strøm når dette begynte å svive rundt i noen tusen omd.... :smash:

 

.......Typisk fransk??? :smash:

Link to post

Postet av Gunga Din:

 

Var det denne som ble brukt i DC 3 flyene mon tro?

Det er ikke akk den, men en liknande stjärnmotor i Dakotan! (se bilder på hjsiden!)

 

 

eftersom jag er medlem i  Dakota Norway måste jag bare rekommendera en tur i Dakotan

ifall ni har vägarna förbi Torp, Jag flög med den i våras, en rundtur Torp-Stavern-Tjöme-

-o runt Tönsberg ett par varv- tilbaks til Torp på ca 300m höjd !!

HELT FANTASTISKT !!!!   :smash:                        snakke om vibrasjoner.............  :smash:

 

http://www.dakotanorway.no

Link to post

Postet av Krapyl:

 

Her streifes det litt innpå ei anna dille.

 

Roy Brown fløy en Sopwith Camel med en 110 HK roterende Le Rhone motor når han skjøt ned den røde baron, Manfred von Richthoven.

 

C-47'en på Torp har to Pratt & Whitney Twin Wasp stjernemotorer. Lager vakker lyd. Har den over huset her hver Onsdag hele sommeren. Så den landet på Torp her om dagen eskortert av en Harvard tror jeg.

 

KNM Hitra ble bygget i USA, og motorene hadde Howard Hughes tenkt å bruke i oppfølgeren til Spruce Goose. Siden dette er et båtforum, så er det bra at det var tenkt at den kunne flyte.

Link to post

Postet av Gunga Din:

 

Her streifes det litt innpå ei anna dille.

 

Roy Brown fløy en Sopwith Camel med en 110 HK roterende Le Rhone motor når han skjøt ned den røde baron, Manfred von Richthoven.

 

C-47'en på Torp har to Pratt & Whitney Twin Wasp stjernemotorer. Lager vakker lyd. Har den over huset her hver Onsdag hele sommeren. Så den landet på Torp her om dagen eskortert av en Harvard tror jeg.

 

KNM Hitra ble bygget i USA, og motorene hadde Howard Hughes tenkt å bruke i oppfølgeren til Spruce Goose. Siden dette er et båtforum, så er det bra at det var tenkt at den kunne flyte.

Sedan du nämner denna GIGANT..........her e hun.....

 

Bilde

On November 2, 1947, Howard Hughes and a small engineering crew fired up the R-4360s for taxi tests and thrilled thousands of on-lookers with an unannounced flight. With Howard Hughes at the controls, the Flying Boat lifted 70 feet off the water, and flew one mile in less than a minute at a top speed of 80 miles per hour before making a perfect landing.

 

http://www.sprucegoose.org

 

Nog med avsporinger för idag............men den her var faktiskt mer på vattnet än i luften! :smash:

Link to post

Postet av Jens_P:

 

Her er en ekte stjernemotor. Krever god plass under dørken og rikelig lufttilførsel.  :smash:

 

Bilde

Pratt and Whitney R-2800-21 Engine

This type of engine was used in the Republic P-47. Rated at 2,000 horsepower for take-off. Many contractors built engines under license during WWII. This engine was built by Ford Motor Co., Dearborn, MI.

 

USAF Museum Engine Gallery

Dette får meg inn på tanker jeg lenge har fundert over: det må da bli fryktelig trangt på den veiva?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Det refereres til marinefartøyet Hitra og at denne er utstyrt med stjernemotorer. hvorvidt ja eller nei er nok et definisjonsspørsmål.

 

Jeg var ombord i nevnte båt for trolig en 15 år siden og noen stjernemotor av flytypen var det i alle fall ikke.

 

Motorene var GM Detroit to-takt diesler med vertikal veivaksel. Den hadde fire sylinderrekker med fire sylindre i hver plassert i X-form rundt en felles veivaksel. Motorene var selvsagt vannkjølt.

 

De som vil høre litt heavy radialmotor lyd kan teste følgende link:

 

http://angelfire.lycos.com/mi3/tomboshadow...ts_Start_Up.mp3

 

Det er oppstart av et Thunderbolt jagerfly fra hine hårde dager.

Link to post

Postet av Gunga Din:

 

 

Det er ikke akk den, men en liknande stjärnmotor i Dakotan! (se bilder på hjsiden!)

 

 

eftersom jag er medlem i  Dakota Norway måste jag bare rekommendera en tur i Dakotan

ifall ni har vägarna förbi Torp, Jag flög med den i våras, en rundtur Torp-Stavern-Tjöme-

-o runt Tönsberg ett par varv- tilbaks til Torp på ca 300m höjd !!

HELT FANTASTISKT !!!!   :smash:                        snakke om vibrasjoner.............  :smash:

 

http://www.dakotanorway.no

Hei

 

Da er vi to dakota fans her. Lenge siden jeg fløy med den, men det var på den tiden den var i drift. Ble brukt for å fly folk over nordsjøen. Vi var to gutter som var så heldige å få haik med dakotaen fra Fornebu til Sola. Flyet var tomt for passasjerer, og vi fikk sitte i cockpit. Første og enste gang jeg har fått haik med et fly  :smash: Vi hadde ordnet oss plass på dakotaen hjemover også, men desverre måtte flyet endre planene. Da ble det landeveien og tommeltotten hjem igjen, og det var j... kaldt for dette var midt på vinteren, og vi var dårlig kledd.

 

En tur man aldri glemmer

Link to post

Postet av Walter_S

:wink: Er det ikke Kotnes som trenger ny dieselmotor, da? :yesnod: ...også stjerne-motor, da gitt! :wink:

Hei!  :seeya:

 

:nonod: Her er det bare ned med buksene og komme med et politikersvar: "Det er bare å beklage ....." - slik kan det gå når man uttrykker seg klønete og upresist! - mente (som sikkert de fleste har skjønt) selvfølgelig  MERCEDES-STJERNA  :yesnod: ! ...med hentydning til grombilene - ikke alltid like enkelt å score et poeng her!  :blush:

Skal jeg se noe positivt i det, så har vi nå satt i gang en artig diskusjon om flymotorer, og dermed konstatert at baatplassen.no har en meget habil og allsidig medlemsmasse som kan mer enn bare båt!  :wink:

.....og jeg har lært hva en stjernemotor er........ :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Det refereres til marinefartøyet Hitra og at denne er utstyrt med stjernemotorer. hvorvidt ja eller nei er nok et definisjonsspørsmål.

 

Jeg var ombord i nevnte båt for trolig en 15 år siden og noen stjernemotor av flytypen var det i alle fall ikke.

 

Motorene var GM Detroit to-takt diesler med vertikal veivaksel. Den hadde fire sylinderrekker med fire sylindre i hver plassert i X-form rundt en felles veivaksel. Motorene var selvsagt vannkjølt.

Jeg har også vært ombord i "Hitra". Båten hadde to søsterskip, og alle tre skipene gikk i Shetlandsfarten. De to motorene ombord er "overskuddsmotorer" fra Howard Hughes. Han fikk produsert flere enn de han trengte til flyet, for planen var å bygge flere slike sjøfly, men de kom jo aldri skikkelig opp. Derved ble det ledige motorer. Med fire sylinderrekker fordelt i x-form rundt veivakselen er motoren kanskje ikke det man mener med stjernemotorer.

 

For noen år siden frøs blokka på den ene motoren i stykker, men de klarte å få nye blokk fra en båt i USA. Det finnes nemlig enda noen eksemplarer av disse motorene i bruk.

Link to post

Hallo, som en liten kurositet kan jeg nevne at på Kjevik flystasjon står det en Franskprodusert stjernemotor som er litt spesiell; akselen ble skrudd fast i flyet og propellen i motorblokka.....

 

Det ble visst litt problemer med avbalansering, forbrenning og overførsel av bensin og strøm når dette begynte å svive rundt i noen tusen omd....

Det var ikke eneste problemet, gyroeffekten med så stor masse i høyt turtall gjorde flyet vanskelig å svinge med, ville helst rett fram........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Det refereres til marinefartøyet Hitra og at denne er utstyrt med stjernemotorer. hvorvidt ja eller nei er nok et definisjonsspørsmål.

 

Jeg var ombord i nevnte båt for trolig en 15 år siden og noen stjernemotor av flytypen var det i alle fall ikke.

 

Motorene var GM Detroit to-takt diesler med vertikal veivaksel. Den hadde fire sylinderrekker med fire sylindre i hver plassert i X-form rundt en felles veivaksel. Motorene var selvsagt vannkjølt.

 

De som vil høre litt heavy radialmotor lyd kan teste følgende link:

 

http://angelfire.lycos.com/mi3/tomboshadow...ts_Start_Up.mp3

 

Det er oppstart av et Thunderbolt jagerfly fra hine hårde dager.

 

Stilig med slike lyder..

Kunne meget godt tenke meg lyden fra en 50hk rubb... Noen som vet om?

Link to post

Stilig med slike lyder..

Kunne meget godt tenke meg lyden fra en 50hk rubb... Noen som vet om?

Hei!

Ikke 50 hk Rubb - men [sabb 10 hk Disellyd.wav]  (eller var det Sleipner?) er ganske koselig å høre på!

kan sende den til deg, hvis du vil. Er bare på 12 kb

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Det er neppe riktig at Howard Huges kjempefly The Spruce Goose var utstyrt med samme motorer som Hitra.

 

Går man innpå hjemmesida til "gåsa" ser man at den var utstyrt med 8stk Pratt & Whitney R-4360 på 3000 Hp hver.

 

http://www.enginehistory.org/lsfm.htm

 

På denne linken kan man se flotte cut-away bilder av R-4360. 28 cylindre i 4 rekker. Rimelig komplisert sak. Ingen tvil om at man kunne sine saker for over 50 år tilbake.

 

Her er selvsagt kompressormating, men ettersom denne motoren er en såkalt turbo compound

har den også flere eksosdrevne turbiner som kjører effekten tilbake til veivakselen via hydrauliske koblinger. Dette øker ytelsen betydelig.

Link to post

Jeg har sett på fotografiene av motorene til Spruce Goose, TMe, og det stemmer nok at disse ikke er av samme type som de ombord i KNM Hitra. Som jeg ser av tråden til Batdilla, hadde Hughes planer om å bruke samme motortype som de ombord i Hitra til oppfølgeren i Spruce Goose.  Selv om omviseren ombord i Hitra tok feil med hensyn til motorene der, så hadde han vel rett i at Hitra og de to søsterskipene ble brukt av Shetlandsgjengen? Og i så tilfelle var motorene der ombord bygget før Spruce Goose tok av i 1947. (Jeg ville førøvrig ikke ha utført stempelsjauen på motorene ombord i Hitra. Å føre fire stempler med stempelringene på samtidig inn i en felles blokk er antagelig ikke noen enkel sak).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...