Jump to content

Stjernemotorer


Batdilla

Recommended Posts

Noen nevnte Sopwith Camel. Flytypen er kreditert som den som skjøt ned flest fly under første verdenskrig, hadde også et stygt rykte på seg for å ta livet av mange flyelever og andre uoppmerksomme. Rotasjonsmotoren (enten det var Le Rhone, Clerget eller noe annet) ga et voldsomt dreiemoment som visstnok gjorde at flyet fløy  i alle andre retninger enn rett frem og var voldsomt lettmanøvrert hvis dette ble utnyttet - men altså livsfarlig for nybegynnere. Nevner til slutt at også Snoopy flyr denne flytypen....

Link to post
Share on other sites

Når dere snakker om MTB'er:

 

En bekjent av meg som var i Sjøheimevernet tidligere fortalte at motoren i MTB'en de brukte bestod av tre veivaksler montert i hvert hjørne av en trekant og at stemplene gikk mot hverandre i felles sylindere.

Høres ut som litt av et monster....

Men dette er tydligvis en annen type motor enn den i Hidra. Noen som har hørt om det jeg beskriver?

Link to post
Share on other sites

Motoren som Ingar refererer til en en Napier Deltic  med 18 sylindre, 36 stempler og 3 veivaksler

Hver veivaksel betjener to sylinderrekker (som i en V12) og der er motgående stempler. Veivene er gearet sammen til en felles utgående aksel. Kompressorladet to-takt diesel, en typisk komplisert motor.

 

Ble brukt av den norske marinen i MTB-båter av Nasty-klassen.

 

Dette er kanskje noe Motordoktoren har spisskompetanse på siden han er marinemann.

 

Nasty er amerikansk, i Norge ble brukt en annen betegnelse.

 

Dersom det er noen i forumet som er dyktige på surfing så ville det vært interessant med mer

facts omkring Hitra motorene GM 16-184A.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er noen i forumet som er dyktige på surfing så ville det vært interessant med mer

facts omkring Hitra motorene GM 16-184A.

Hei,

 

Det har ikke vært mulig å finne noe på nettet om GM 16-184A, men hvis du ser her   http://www.navsource.org   så finner du litt om samtlige amerikanske marinebåter, også KNM Hitra - opprinnelig USS SC-718  http://www.navsource.org/archives/12/150718.htm  

Men motorene står det lite om.

Sendte en mail til Webmasteren der, han svarte umiddelbart og sa at de ikke hadde noen informasjon om motorene og ikke viste han hvor det fantes heller.

 

Det som var litt artig var at jeg informerte ham om KNM Hessa (SC - 683) og KNM Vigra (SC - 1061) som han ikke hadde nevt i indexen. To dager etterpå var de kommet inn i indexen. http://www.navsource.org/archives/12/15idx.htm

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Det har ikke vært mulig å finne noe på nettet om GM 16-184A

Det finnes sikkert en del opplysninger om motorene, men kanskje ikke på nettet? For noen år siden satt jeg å :lol: sammen med kapteinen på Hitra og noen andre marinefolk. Det ble en lengre diskusjon omkring disse motorene, hvordan man ordnet med reservedeler/vedlikehold osv, men hva som ble sagt i diskusjonen har desverre gått i glemmeboka. Jeg fikk intrykk av at disse motorone var noe man hadde jobbet og slitt veldig mye med.

Link to post
Share on other sites

For en del år siden frøs motorblokkene ombord i Hitra i stykker fordi "noen" hadde glemt å tappe av kjølevannet. En av de som er med og driver båten reiste over til USA og - underet over alle undre - han oppdaget en lignende båt på andre siden av havna der han var, sa han, og med deres hjelp fikk han tak i nye blokker. Jeg har nok noen bilder fra maskinrommet (slides), men vet ikke hvor de er. De første 3500 slides jeg tok i Den norske marine, US Navy og Den etiopiske marine var jeg flink til å arkivere systematisk, men så ble boksene bare satt i skap etter at bildene var beglodd nok.

 

Der var artig å se Delticen igjen. Som dere skjønner, så er det fordi de har en form som ligner den greske storbokstaven delta at de har fått sitt navn. Den som ville ombord i en Nasty (tegnet av Jan Linge) i 60-årene, måtte på Deltic-kurs. Kom du ikke inn der, kunne du kanskje komme på Packard-kurs, men det ga jo ikke samme prestisjen.

 

Motorene ble tatt ut av båten når de skulle overhales. Man laget et passende hull i dekket og løftet vidunderet ut. Det ble sagt at effekten var 3600 hk, men jeg vet ikke om det er korrekt.

Link to post
Share on other sites

Takker så hjertelig til Lasse for linken til de amerikanske marinefartøyene! Her åpnet det seg en ny verden for meg - og derved en gammel også. Jeg fant søsterskip til vårt skoleskip KNM Haakon VII, nemlig USS Orca (Small Seaplane Tender) - som ble HMS Ethiopia i januar 1962. Jeg var med og tok henne fra San Fransisco via Pearl Harbour, Japan, Hong Kong, Subic Bay, Singapore, Ceylon og Aden, hvor vi plukket opp prinsen slik at han kunne være med de siste nautiske mil over Rødehavet og til Massawa. Jeg ble ombord der i to år og opplevde å besøke Norge med henne i 1963.

 

Skipet hadde fire Fairbank Morse motorer. Motgående stempler og overliggende veivaksel. (Ved stempelsjau ble begge stemplene tatt ut gjennom nedre veivrom.....). Dessuten hadde vi en 40 fot båt vi kunne svinge ut med bommen og ta oss noen turer samt en mindre hvalbåt.

 

Og jeg fant Tyr og Gor (Sustain og Strive) - mineleggere jeg tjenestegjorde på.

 

Og hva har dette med stjernemotorer å gjøre???????

Link to post
Share on other sites

Hitra-motoren GM 16-184A ser ut til også å benevnes som GM Pancake Diesel

 

Har ikke funnet noe særlig matnyttig på nettet bortsett fra at den skal være omtalt i denne boka:   http://www.marineengine.com/books/g2.html

 

Pancake synest å være det som vi kaller for boksermotor.

 

Kanskje jeg får investere i nevnte bok for å tilfredstille min nyskjerrighet.

Link to post
Share on other sites

Ikke stjernemotor, men for dem som har litt spesielle interesser kan jeg anbefale et besøk ombord på minesveiperen KNM Alta http://www.knmalta.org/

 

Båten har fast kaiplass ved Akershus Festing i Oslo

 

Jeg vet ikke hvor mye av innmaten de viser fram til vanlig, men kan opplyse om at her er det mye morro å se for en som får tilgang til de indre gemakker. Tror også at Lars H ville funnet mye av interesse der ombord. Båten er stappfull av gammel avansert elektronikk fra 50 og 60 årene.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Og hva har dette med stjernemotorer å gjøre???????

Og hva har stjernemotor med båt å gjøre? Etter å ha misforstått "stjernemotor" med hensikt,  :cheers: så er dette dratt pent inn igjen til maritim historie. Hvilket beviser at båt er mye mer enn plastpest, råte og rykende dieselmotorerl. Koste meg i går kveld med å lese om Deltic's konstruksjon. Brått ble en firesylindret diesel en enkel konstruksjon.

 

Var om bord i KNM Alta i fjor sommer, og det var mye moro å se. Bl.a. er maskinene i rustfritt og alle beslag i bronse. (En skraphandlers drøm i følge en av manskapet!) Utstyret er vedlikholdt så båten faktisk kan gå rett inn i aktiv tjeneste igjen. Vel verdt et besøk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det hadde seg sånn at KNM Hitra (eks USS SC-718) som ble bygd i USA hadde stjernemotor, det var derfor jeg la inn linken til denne amerikanske marinebåtsiden

 

KAT

Jeg oppfattet det, men ble litt selvironisk, for det jeg skrev sist nå har lite med stjernemotorer å gjøre, men en del med eldre motorer og marinefartøy å gjøre.

 

Nå kommer jeg nok til å lete etter info om motorene ombord i KNM Hitra en stund.

Link to post
Share on other sites

Motordoktoren!

 

http://www.sdrm.org/roster/diesel/fm/

 

http://members.shaw.ca/diesel-duck/machine...banks_morse.htm

 

Kan det tenkes at overnevnte linker er den Fairbanks Morse motoren som du kjenner fra US Navy?

 

Ganske heftige saker. Den som er nevnt i siste link har 725 liter smøreolje og 12 oljefilter, men

så skiftes det vel ikke olje i tide og utide heller. Har fått det inntrykk at oljen på slike motorer jevnlig analyseres og først skiftes når analyseresultatet tilsier at det er nødvendig.

 

Motordoktoren har kanskje også en erfaringsverdi for hvor mange driftstimer man kan få av oljen på et stort skipsmaskineri.

 

Kanskje du gjennom dine tidligere marinekollegaer kan skaffe frem noe opplysninger om Hitra motorene også?

Link to post
Share on other sites

Jo da, dette er "min" Fairbanks Morse. Jeg har levd med fire slike i to år. Vi hadde dem både ombord i KNM "Haakon VII" eks. USS Gardiners Bay og i HMS "Ethiopia", eks. USS Orca. Hjelpemotorene var GM med Roots blåsere. Begge motortypene er altså totaktmotorer.

 

I den ene linken er det et par små feil. Motorene har 8 1/8" sylinderdiameter - ikke 8", og 1400 kPa er 14 bar og det er ca. 100 psi - ikke 200 psi som artikkelen sier. Forøvrig er det en meget god beskrivelse av motoren. Legg merke til forskyvningen i tid (veivvinkel) for når øvre og nedre stempel er i sine topposisjoner (øvre dødpunkt)! Dette er med og øker fyllingsgraden i motoren. Jeg har undervist dusinvis av etiopere og eritreere i hvordan motoren virker og hvordan den overhales. Hvis du ikke vet hvordan, får du ikke ut øvre stempel! En av de amerikanske gastene ville ta det ut oppover da vi lå i San Francisco og skulle overta båten. Han måtte gi seg, og jeg fikk stjerne i margen, for jeg ville ta det ut gjennom nedre veivluke.  

 

Jeg er forøvrig den yngste CPO som har vært i US Navy - var bare 21 år da jeg kom dit. Normalt er en CPO ca. 30 år eller mer. De fleste trodde jeg var juniorløytnant, for jeg hadde norske distinksjoner før jeg fikk de etiopiske, og det førte til mye rart.

 

De andre sakene du nevner må jeg kommentere senere. Jeg har jobbet noe mer enn den vanlige 12 timersdagen i den senere tid, og slik blir det ennå en stund.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490

Link to post
Share on other sites

Nasty er amerikansk, i Norge ble brukt en annen betegnelse

 

Nasty-klassen er en amerikanskprodusert versjon av Tjeld-klassen som er bygd på Båtservice Verft AS i Mandal og tegnet av selveste Linge. :)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Tjeld-klassen

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Siden tråden er sporet av igjen. Her er mye om Deltic med manual og Prototypen Nasty / Tjeld Ser at det ble byget 50 stykker, finner bare46 hvor de siste 4? En skal ha kontroll når alle drevene ble montert.

 

deltic_drev.jpg

 

 

deltic_drev_1.jpg

 

 

 

Siden tråden er sporet av igjen. Her er mye om Deltic med manual og Prototypen Nasty / Tjeld Ser at det ble byget 50 stykker, finner bare 46 hvor de siste 4?

 

Kult byggeset av PTF utgaven i en av linkene

 

http://www.ussparkcounty.com/ptf.htm

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic

 

http://www.ussparkcounty.com/ptf.htm

 

Båter som er bygd.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tjeld_class_patrol_boat

 

Derltic Motor manual

 

http://www.ussparkcounty.com/ptfdeltic.htm

 

PTF-26was clocked at 51 knots de må ha hvert MYE lettere enn de norske som greide 30+

 

http://www.hnsa.org/ships/ptf26.htm

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nasty-klassen er en amerikanskprodusert versjon av Tjeld-klassen som er bygd på Båtservice Verft AS i Mandal og tegnet av selveste Linge. :)

 

 

Eller.... Jan Herman Linge Ingeniør i Båtservice Verft A/S (A/S Westermoen Båtbyggeri og Mek. Verksted) i Mandal i 1949-1956. I denne tiden konstruerte han motortorpedobåten «Nasty» som er grunnlaget for Tjeld-klassen. Disse båtene var i kontinuerlig produksjon fra høsten 1957 (prototypen «Nasty») til omkring 1970. Båttypen ble også eksportert til Tyskland, Hellas, Tyrkia og USA. Totalt ble det bygget 42 båter i denne klassen i Norge. Dessuten ble 6 ble bygd i USA.

 

Grunnen tilat vi solgte 2 til Tyskland var at vi solgte 6 til Hellas og av politiskegrunner kunne vi ikke selge til Tyrkia, men Tyskland kunne videreselge til Tyrkia.

 

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...