loffern Startet 11.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2006 Da har jeg endelig fått kjøpt meg ny båt. Det ble en Comfortina 32 som er første seilbåt for min del. Blir utrolig spennende og masse nytt å sette seg inn i. Bare så synd sesongen er på hell. Men det blir jo lettere å komme seg igjennom vinteren når man vet at båtplassen ikke står tom når våren kommer.... Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Gratulerer så mye!!! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Grattis! Snart er vi flertall av seilere på BP. Comfortina 32 er kjent som en meget sympatisk båt. Kjenner et par stykker som har hatt slike. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Gratulerer, med flott båt. Hygglig att antallet med seilbåter på forumet øker. Kom med bilder. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Der har du fått deg en fin og romslig seilbåt. Denne? Tips. Sjekk sammenføyning av rorhalvdelene. Noterer meg en aksellererende overgang til seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 (redigert) Bare så synd sesongen er på hell. Jeg som får nye seil denne uka og gleder meg over nye naboer som dukker opp i vinterhavna. Glemt er sommertrengselen, vintersesongen har jo nettopp startet. Jeg får til og med nye seil denne uka, og de skal slett ikke pakkes bort. Gratulerer med ordentlig båt, forresten. Redigert 11.Oktober.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Gratulerer så mye. C32 er en flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Gratulerer. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Gratulerer med ny seilbåt og velkommen over til seilbåtfolket.... Håper du får mye glede at det lite støeynde båtlivet utover høsten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hallaron Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Føyer meg til gratulentene, og velkommen i selbåtkretsen, du kommer til å nyte det når dieseldyret slås av og stillheten og roen senker seg over båten. Jeg hadde min første seilopplevelse i en Comfortina 32, mener du har fått deg en kanonbra båt. Skulle gjerne hatt en slik selv, men det var dette med $$ da. Nå for tiden er jeg egentlig kisteglad over å ha fått meg ny båt selv, og det til en meget rimelig penge... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
loffern Svart 11.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Stemmer det Mulligan. Ble enige om en grei pris og jeg tror jeg har fått en fin båt for pengene. Har sett mange seilbåter og typer helt siden "Loffern" ble solgt tidlig i sommer og dette var en av de som ga mest verdi iforhold til pris/utstyr. Skal montere selvskjøtende genoavinsjer og kartplotter til våren så blir den litt lettere å hanskes med alene... Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 (redigert) Gratulerer med ny båt! Nå slipper du å stole på disse diesel motorene mer! Hilsen skipskamerat! Redigert 11.Oktober.2006 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Grattis med ny seilbåt Skal vist være en meget god og velseilende båt både til tur og regatta, så den får du nok mye glede av. Nyt resten av sessongen til fulle. God tur! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
"Mathilde" Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Vil også være med i gratulasjonskøen. Lykke til med "ny" seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Jeg var leeeenge i tenkeboksen sist jeg byttet båt, og havnet, som deg, på C32. Det har jeg ikke angret på. Siden jeg stort sett seiler alene, var det viktig for meg at mest mulig av det jeg trengte å betjene er innenfor rekkevidde fra rormannens posisjon. Med litt trening går det som fot i hose å krysse med genoaskjøtet på le winch og lensetakkel på lo winch. Skal man bevege seg på dekk er det viktig med et dekk uten objekter å snuble i. Med både stor bredde og høy kjølprosent er den også stiv og fin. Jeg har erfart at ved 7-8 m/s så skal det reves, ellers blir den litt uregjerlig. I havn har du diger uteplass med løygangen hektet av og rorkulten opp langs akterstaget. Bare perfekt? Ingenlunde. Roret bør ettersees. Det har det med å sprekke. Innfestingen av rekkestøttene er heller ingen heldig konstruksjon, men det lar seg ganske enkelt fikse. Det kunne også vært bedre kvalitet på innerlineren, men på den annen side, i motsetning til båter man ikke lenger diskuterer, så passer innredningen dønn i innerlineren. Ventilasjon av maskinrommet er ikke ofret en eneste tanke. Dersom luka til akterplikten er stengt, så får motoren kun luft gjennom eventuelle sprekker og utettheter her og der. Men det gjelder når sant skal sies de fleste seilbåter. Bortsett fra den lille treplata som holder dørken i akterplikt, så er den en 100% glassfiberkonstruksjon. Det er ikke brukt innstøpt ved noe sted, noe som borger for at de eldes lite. Og, før du går løs på innredningen, så vidt jeg har klart å bringe på det rene, så er de fleste av disse hverken lakket eller oljet. De er vokset. Jeg har sett ett eks. hvor eieren gikk løs på den med olje, og det ble mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Mulligan C32 er vel temmelig likt rigget som Omega 34. Og jeg antar lignende egenskaper. Når jeg leste innlegget har jeg bar e litt spm. til hva normal seilføring du har? Gidder du bruke lensetakler når du seiler alene? Vil tro de færreste C32 har lensetakler i det hele tatt. Med Genoa, mener du Genoa 1, eller mindre Genoaer. Ved å reve ved 7-8 m/s, hva slags forseil seiler du med da? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Storseil og genoa 2. Ja. Genoa 2. Genoa 2. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 14.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2006 Litt forsinket må jeg også gratulere. Jeg har samme type, er stort sett meget fornøyd. Båten har en kombinasjon av romslighet og seilegenskaper(særlig høyde mot vinden) som absolutt ikke var vanlig på tidlig 80-tallet. Som Mulligan skriver så er vel den største svakheten rorbladet, det er limt i 2 biter og har det med å sprekke opp litt i sammenføyningen etterhvert. Dette fører også til inntrengning av vann. Tørk det godt, og deretter legger du noen glassfiberremser over skjøten. Båten er meget stødig i sjøen, men som ny med båten bør du være observant på at den har mye seilføring. Derfor skal den reves tidlig. Har du en fokk, så begynn gjerne kun med den. Jeg seilte siste tur med kun fokk på torsdags kvelden, nydelig kryssing i 6-7 m/s. Tror neppe jeg hadde seilt fortere med genoa. Lykke til! Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Med litt trening går det som fot i hose å krysse med genoaskjøtet på le winch og lensetakkel på lo winch. Og, før du går løs på innredningen, så vidt jeg har klart å bringe på det rene, så er de fleste av disse hverken lakket eller oljet. De er vokset. Jeg har sett ett eks. hvor eieren gikk løs på den med olje, og det ble mørkt. Gidder du bruke lensetakler når du seiler alene? Vil tro de færreste C32 har lensetakler i det hele tatt. Angående lensetaklene; jeg kjøpte nye for 2 år siden og i dag plukket jeg de av. For godt tror jeg..? Argumentet falt på en måte når jeg var mannskap for Rasmus Rønneberg i maken båt under Hollenderseilasen. Han har ingen lensetakler og seiler høyest av alle Comfortina`er på kryssen!(iallefall av alle på Østlandet) Men overvantene hans er meget hardt satt, dobbelt av hva mine har vært. At Mulligan oppfatter betydningen av disse annerledes kan kanskje være fordi han har Isomat rigg, litt senere hadde alle Comfortina`er Selden rigg. At de kanskje kan stoppe litt mastepumping i sjø og mye vind med spinnaker er mulig. Men håndtering av lensetakler og spinnakerjibbing under tøffe forhold...ikke noe for meg tror jeg. Når det gjelder vokset teak i innredning som Mulligan nevner, har jeg oljet min med Owatrol teakolje, ble ikke mørkere det iallefall. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.