stsoleil Startet 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2003 Mine gear, MPM/ZF IRM 220A krever, ifølge instruksjonsboken SAE 30 (Singlegrade) olje - Noen spørsmål::: - Lotus nevner at å fylle de fullle og la det stå slik over vineteren for så å tappe av overskytende for å forhindre korrosjon. - Høres veldig fornuftig ut. Kommer til å gjøre det samme. - Fabrikanten anbefaler ren singlegrade SAE 30 - hvor får man ren singlegrade idag?? (Har liten lyst til å benytte W10/30 e.l. ettersom jeg mener denne vil få en annen flytegenskap enn en ren singlegrade SAE 30...???) - Oljevolum = 3 liter. Dersom jeg skal fylle gearene helt og la det stå over vinteren; noen som vet total liter (ikke bare de 3 som skal være arbeidslitre) som går på et slikt gear?? Takknemlig for svar m v h St Soleil Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det var ikke lett å finne noe info på dette.. men sjekk linken http://www.mermaid-marine.co.uk/html/g_box...___s_drives.htm Hilsen John Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Lotus Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 Det med å fylle opp med olje, er sikkert lurt også på kongir, men om det er nødvendig er jeg ikke sikker på. På lamellgir er det derimot helt nødvendig. For ZF-giret mitt presiseres det i instruksjonsboken hvor viktig dette er. På mitt gamle kongir som skulle ha 10-40 olje, var det ikke nevnt med et ord. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2003 - Fabrikanten anbefaler ren singlegrade SAE 30 - hvor får man ren singlegrade idag?? (Har liten lyst til å benytte W10/30 e.l. ettersom jeg mener denne vil få en annen flytegenskap enn en ren singlegrade SAE 30...???) Jeg tror nok at de fleste oljeselskapene har single grad SAE 30 olje. Selv har jeg f.eks brukt Statoils Dieselway 30 i mange år både på motoren ombord i Poseidon og på gearet på min veteranrover - som faktisk også skal ha motorolje. Ifølge en oljeguru hos Statoil er multigradeolje, som f.eks 10/30 en 10-olje som er tilsatt et temperaturavhengig "tykningsmiddel". Dette "tykningsmiddelet" knuses ved hard mekanisk belastning slik som f.eks i tannhjulsgear. Resultatet er at oljen går tilbake til å bli en 10-olje, slik som den opprinnelig var - og det kan bli litt tynt i mange tilfeller..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.