Jump to content

Gearolje - MPM/ZF Gear

stsoleil

Recommended Posts

Mine gear, MPM/ZF IRM 220A krever, ifølge instruksjonsboken

SAE 30 (Singlegrade) olje - Noen spørsmål:::

- Lotus nevner at å fylle de fullle og la det stå slik over vineteren for så

å tappe av overskytende for å forhindre korrosjon. - Høres veldig fornuftig ut. Kommer til

å gjøre det samme.

- Fabrikanten anbefaler ren singlegrade SAE 30 - hvor får man ren singlegrade idag??

(Har liten lyst til å benytte W10/30 e.l. ettersom jeg mener denne vil få en annen

flytegenskap enn en ren singlegrade SAE 30...???)

- Oljevolum = 3 liter. Dersom jeg skal fylle gearene helt og la det stå over vinteren; noen

som vet total liter (ikke bare de 3 som skal være arbeidslitre) som går på et slikt gear??

Takknemlig for svar

m v h

St Soleil

Det med å fylle opp med olje, er sikkert lurt også på kongir, men om det er nødvendig er jeg ikke sikker på. På lamellgir er det derimot helt nødvendig. For ZF-giret mitt presiseres det i instruksjonsboken hvor viktig dette er.  På mitt gamle kongir som skulle ha 10-40 olje, var det ikke nevnt med et ord.

Lotus

- Fabrikanten anbefaler ren singlegrade SAE 30 - hvor får man ren singlegrade idag??

(Har liten lyst til å benytte W10/30 e.l. ettersom jeg mener denne vil få en annen

flytegenskap enn en ren singlegrade SAE 30...???)

Jeg tror nok at de fleste oljeselskapene har single grad SAE 30 olje. Selv har jeg f.eks brukt Statoils Dieselway 30 i mange år både på motoren ombord i Poseidon og på gearet på min veteranrover  -  som faktisk også skal ha motorolje.

Ifølge en oljeguru hos Statoil er multigradeolje, som f.eks 10/30 en 10-olje som er tilsatt et temperaturavhengig "tykningsmiddel". Dette "tykningsmiddelet" knuses ved hard mekanisk belastning slik som f.eks i tannhjulsgear. Resultatet er at oljen går tilbake til å bli en 10-olje, slik som den opprinnelig var  -  og det kan bli litt tynt i mange tilfeller.....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...