Jump to content

Targa på seilbåt

Leading Edge

Recommended Posts

Hadde jolla på slep i år men syntes det ble noe bråkete.

Har sett på en løsning som på bildet under. Er det noen som har noe lignende eller vet om noen som har erfaring med dette? Vil en slik "rigg" kunne tåle en 12 foter med 25HK??

Utrolig praktisk for alt mulig av antenner og solcellepaner etc. Synes det ser lekkert ut også jeg da... :cool:

Skulle vel være mulig å TIG'e denne targaen rett på den originale rekka skulle jeg tro. Måtte jo selge som varmt hvetebrød hvis Lunde fikk produsert noen slike eller??

Noen som har erfaring i "rørleggerbransjen" som tør tippe hva prisen vil komme på for en slik for B42/46C

targa.jpg

Redigert av Leading Edge (see edit history)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Den var ganske spenstig denne targa bøylen... De båter som har dette som standard er jo Hunter sine båter, men de er vinket fremover... Da forsvinner vel muligheten til det du ønsker om daviter.... Hadde sikkert gjort seg bra på 39'en også vil jeg tro

I grunnen virket den ganske stilig også.... men alle våre Bavaria "hatere" her på forumet er nok neppe helt enig :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Well, snap daviter er jo i veien for vinsj og unger som bader + at det ikke ser veldig pent ut og du må ha motoren av og på. Det er et strev hvis den har 25 stk under dekslet.

Vanlig daviter går jo selvsagt men da har du ikke muligheten til å montere alt mulig annet og innfestningen er gjerne konsentrert i et punkt noe som jeg synes blir litt spinkelt (ikke for daviten men for skroget sin del).

I grunnen virket den ganske stilig også.... men alle våre Bavaria "hatere" her på forumet er nok neppe helt enig :lol:

Jeg synes Bavariaen kom til sin fulle rett med en slik targa. Nesten som en skikkelig sports cruiser. Og det er jo slik vi stort sett ser dem også - for motor altså :lol:

Leading Edge - du endret forutsetningene dine litt i siste innlegg. Du skal altså ha en juletrefot som du også kan henge jolla i sammen med bikinier, badebukser, håndklær, radar og annet rask :wink:

Wild guess fra meg - minst 15.000 kroner for en slik anretning. OG sørg for å ha skikkelig mothold i festene på en slik sak. Det blir mye moment på innfestingen med ei hundre kilos jolle dinglende her

OG sørg for å ha skikkelig mothold i festene på en slik sak. Det blir mye moment på innfestingen med ei hundre kilos jolle dinglende her

Du snakke om ett skikkelig bygge. Ingen fare for innfestingen. Har faktisk en Windy hengende bak i

daviteren. :lol:

Synes den så fin ut, Omni har også targa på sine båter. Klart en utfordring å ha jolle på slep bak

seilbåten også. Av og på med motor. Her vil man få ett sted for feste av radar også. Solcelle har

ikke jeg tenkt på med salongen full av batteri.

Snap daviter som skrevet tidligere utelukket pga winch etc.

Skriv mer om pris hvis du fortsetter søket.

Vi sees!

Du snakke om ett skikkelig bygge. Ingen fare for innfestingen. Har faktisk en Windy hengende bak i

daviteren. :lol:

Synes den så fin ut, Omni har også targa på sine båter. Klart en utfordring å ha jolle på slep bak

seilbåten også. Av og på med motor. Her vil man få ett sted for feste av radar også. Solcelle har

ikke jeg tenkt på med salongen full av batteri.

Snap daviter som skrevet tidligere utelukket pga winch etc.

Skriv mer om pris hvis du fortsetter søket.

Er det noen som vet om det er gjort undersøkelser angående potensiell helsefare med å ha radar såpass nært der man vanligvis har hodet sitt ?

Tenkte å kjøpe den targa'n som Sea Sea i Sandvika selger , koster 3.750- trur den passer på min båt . H 120cm x B 180-220cm . Sikkert litt for spinkel til ditt bruk tipper jeg , men klarer ikke å lage den særlig billigere selv . Ilas lager etter maler/tegninger , send en tegning inn vel , så finner du fort ut prisen . Men der er det vel noen helt andre priser tipper jeg .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Radar på targa i seilbåt vil vel ikke være vellykket?

Ville tro at der blir for mye forstyrrelser i form av stag, tau, wire, mast, seil etc.?

Ifølge "eksperter " ( Selvutnevte ? ) har dette ingen betyninng.

Værre er det at man griller deler av kroppen som absolutt ikke burde grilles...

Suzuki

No boat needed..

Er det værre å ha radaren på en slik targa enn å ha den alu.stang på drøye 2m på siden akterut da som er svært vanlig på seilbåter... Det kan vel de selvutnevnte eksperter uttale seg om..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Gjør som meg, klarer meg uten radar..... ikke fordi jeg ønsker det, men lommeboken ønsker det...

Har også reflketert litt over radar montert x antall meter i masten, dette må da medføre relativ stor sideveis bevegelse i bølger og kan neppe være særlig gunsig med tanke på radarbildet... masten kan jo fort bevege seg flere meter i sideretningen og lengdretningen halveis mot toppen.... en bør jo ikke montere gps antennen så høyt av samme årsaker...

det her var intressant.......

har gått o luret på dette hele sommaren......mitt vinterprosjekt........(ett av dem :lol: )

efter att ha snakket med många som har olika "hjemme-patent" på egna targalösningar så er

sidostabliteten veldi viktig, radar+solpanel+vindgenerator+antenner+ ev dinge

lett att det blir några kilon som vill fare sideveis

för att slippe o sette på krysstag med wire......så har man her lagt en inre båge

finns det alternativ till den inre??? vill ikke ha krysstag med wire o vantskruv, bågen skall

vare så åpen som möjligt !

S/Y Gunga Din

för att slippe o sette på krysstag med wire......så har man her lagt en inre båge

finns det alternativ till den inre??? vill ikke ha krysstag med wire o vantskruv, bågen skall

vare så åpen som möjligt !

Jeg har en enkel "goalpost" ("fotballmål") targa på hekken. Ikke noe fancy greier, den ble sveiset sammen rett før vi satte over atlanteren av en sveiser med dårlig tid. Dermed har den ingen fancy bøyde rør, bare sveiste hjørner. Mark 1 av den hadde heller ingen forsterkninger for sideveis bevegelse. Etter 9 måneders vugging i medvind over havet (godt hjulpet av den dynamiske lasten fra en snurrende vindgenerator) løsnet sveisen mellom den vannrette delen og de to loddrette. Da ble det montert 45° avstivninger øverst i hvert hjørne. De står ca 25 cm ned fra hjørnet, og 45° oppover til den vannrette stangen. En tilsvarende avstivning står fra pushpiten og opp til den loddrette stangen. De loddette delene fortsetter opp forbi den vannrette. På toppen av den ene har jeg vindgenerator, og på den andre diverse antenner. På den vannrette delen ligger det et solcellepanel. Det er mulig du får et inntrykk av designen ut fra dette bildet (det som ser ut som et stag tvers gjennom targaen, er akterstaget)

targa30.jpg

Konstruksjonen er festet direkte i dekk. Festing i pushpit introduserer bare flere potensielle knekkanvisninger, og deler som beveger seg i forhold til hverandre. Spesielt hvis den skal vinkles akterover og brukes som davit for jolla, ville jeg festet den direkte i dekk. Pushpiten er ikke laget for slike belastninger.

Jeg har ingen problemer med å bevege meg gjennom targaen. SÅ lenge den er høy nok, er avstivningene ikke i veien for hodet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Helt enig Lars_Herman, Ovni er en flott praktisk båt, med blant annet targaen med innbygget

daviter, mulighet for feste av anntenner radarmast osv.

Ser det har kommet flere på sjøen i sommer. Praktisk senkekjøl/ror

Men varianten din holder den også, så lenge ikke "dingy" skal henge i den.

Vi sees!

Et viktig moment ved egenproduksjon av targa. Tenk på at det skal være mulig å tre kabler inni rørene. Da blir det plundrete med alt for mange knekker og vinkler. Hvis man benytter eksisterende push-pit som base må kablene tres i friluft det første stykket. Det betyr at de blir svært utsatt for slitasje og brudd. Det mest elegante er antagelig å tre de inn i bunnen av dekksfestet. Da synes den ikke i det hele tatt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Sender et par bilder til av denne targabåten slik at de som er interressert kan få et litt bedre inntrrykk. Kom over båten i Sydney og har derfor ikke hatt mulighet til å få en pris eller opplysninger om hvor den er laget/kjøpt. Hadde jo vært litt lettere om båten traffikerte Norske farvann....

Den hjemmelagde løsningen med fotballmål blir nok litt "off target" for meg mens Sebaldus løsningen på 4000 hørtes jo overkommelig ut men det er nok som han sier en noe enklere løsning. Bitteliten antyder 15000 og det er jo heller i tilfelle ikke avskrekkende når du tenker på at et par vanlige ILAS davitere koster ca.17000 (trur eg) og de vil vel ikke akkurat kunne få kredit for å pynte opp båten slik som denne.

hoest_043.jpg

hoest_047.jpg

Legg også merke til "bestemors setet" på pushpiten. Finnes det noen bedre plass å sitte? Og for ikke å glemme gassgrillen som går rett på hovedgassflasken. Slike er jo bare fantastisk praktiske og et "must" spør du meg. Har prøvd å finne disse i Norge men vet ikke om noen som selger dem.....

I Australia har "annenhver" båt en slik grill. Her burde seatronic eller Maritim kjenne sin besøkelsestid og starte import av disse. Kan ikke skjønne annet enn at det ville selge som....... varme rundstykker dagbladet og VG fra jolle om sommeren..........

Skal komme tilbake med en eventuell fremdrift på dette prosjektet etterhvert. Det går jo an å sende noen bilder til Svennevig i Homborund f.eks. og få et omtrentlig prisanslag.

Hej Leading Edge

her har du en båtgrill

http://www.messehallen.no/pages/batgrill.html

den finns oxo med slanganslutning till huvudflasken, men det ser ikke ut som Lilleström firman för den......

http://www.fogas.se

säljer samma som Lilleström med pulpitfeste

her er en annen, kansje samme som på din bild, o dom har oxo pulpitfeste

http://www.fire-magic.no/napoleon-freestyle.htm

Freestyle_FoodSmall.jpg

S/Y Gunga Din

Den siste der så jo absolutt brukandes ut ja. Spørs om ikke vi må ta en nøyere titt på den etterhvert. Den første ser vel mer ut som en "leksak" eller så dær om jag tørs seje (Svensk var vel aldri min sterke side.... :flag_sw: )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...