Jump to content

Startproblemer mercruiser 7.3l

maxim26

Recommended Posts

Har fått problemer med startingen på min mercruiser D-tronic 7.3 l 98 mod, skiftet gløde rele i sommer, virker som det kan være det samme no igjen,men syntes det er litt rart det skal ryke på så kort tid, da båten har vært lite brukt.For å få gang på den må eg holde på i mange minutter og hele båten er dekket i hvit eksos, lukter diesel lang vei. er vel ikke akkurat rart det. Har noen noe tips om hva det kan være, så hadde eg satt pris på det.Har prøvd å få fatt i en bok på denne motoren, uten å lykkes,prøvde eurofritid i Bergen,men de hadde ikke til denne typen.Noe andre?

Skift glødeplugger.

Min 7,3 i forrige båt ble en anelse tregstartet på slutten av sommeren. Brukte opp til 2-3-4 "kinn" for å starte, og den røk en del, noe den ikke hadde gjort før.

Byttte alle glødepluggene og vips tilbake til start på første nøkket. Etter måling viste det seg at 4 av glødepluggene var totalt gåene.

Joda310

tidliger 7,3 eier

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Dersom du bruker et multimeter som måler motstand (Ohm), måler du mellom pluss på gødepluggen og jord (feks i blokka). Avhengig av effekt på glødeplugg skal du måle noe sånt som 0,5 Ohm.

Dersom den er deffekt vil du normalt få utslag uendelig motstand, dvs brudd.

Tillegg: Husk at du da må koble i fra pluss kabel inn på glødepluggen før du måler ohm gjennom denne. Ellers vil du få feil måling.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ta ut en og en glødeplugg. Sett strøm på de (pass deg, de blir jæv** varme). De skal lyse hvitt, absolutt ikke gult/oransje. Husk at tempen i sylinderen skal opp i 1500 grader F :-)

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Relèet kan du sjekke med en multimeter eller lampe, ja.

Men ang. pluggene er det sinnrikere med en vanlig tangamperemeter.

Spør forhandleren hvor mange A en plugg skal trekke og så tar du dette gange sylindre.

På samme måten kan du sjekke (fra bak framover) om resultatet stemmer for hver plugg (må regnes til de andre som ligger nå bakover mens målingen).

Obs: hvis pluggerne er delvis slit allerede kan det vises en litt annen resultat, men dette skulle

ikke være alt for langt borte av grunnverdiene uansett.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ta ut en og en glødeplugg. Sett strøm på de (pass deg, de blir jæv** varme). De skal lyse hvitt, absolutt ikke gult/oransje. Husk at tempen i sylinderen skal opp i 1500 grader F :-)

Joda310

Det er bare tull og ta den ut for og sjekke om den virker .

Framgangsmåten er beskrevet ved flere innleg her , man kan ome ut verdien på alle pluggene noe som også er framgangsmåten på verksteder nå de utfører slike jobbber.

Det er bare tull og ta den ut for og sjekke om den virker .

Det er nok feil :-) Fungerer veldig fint faktisk

De skal måle nær 0 ohm fordi de fleste ohmmeter ikke takler å måle riktig motstander nede i 1-0 ohm omeråde

Ved 10 Volt (du har alltid spenningsfall fra batteriet,gjennom evt hovedbryter og frem til glødepluggene med de strømstyrkene det her snakkes om) og en motstand på 1 ohm får du 100 watt og det er ikke nok til å gløde slik det skal. De bør opp på 150 watt (0,66 ohm) og da klarer de fleste ohmmetere ikke å måle nøye nok.

Med tanke på at glødereleet på disse Mercruiser motorene også måler initiell motstand på glødepluggene før gløding for å sjekke tempen på blokka (klassisk PTC), så har det mye å si med litt avvik. I tillegg til at glødepluggene kan være dårlige blir temperatur målingen feil og glødingen for kort. Glødereleet er en liten klædd med elektronikk i bakkelitt som gjør målingen.

btw: Dette er måten min Mercruiser mekaniker sjekker glødeplugger på.

Mekonomen har glødeplugger til denne blokka. Husker ikke nummeret dessverre, ta med en gammel.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Nå var det vel snakk om hvordan man på enklest mulig måte man finner ut om pluggen er def .

Nå finnes det mange steder feilen kan ligge men starter man med en rask sjekk av pluggene med prøvelampe også ohmmeter så er man langt på vei i feilsøkingen :smiley:

Hvis man setter i gang med og skru ut pluggene å man ikke kjenner alderen på dem så kjøp nye, mener nå jeg da .

Brukte prøvelampe eg da. Kanskje eg var heldig bare?? 1 ledning fra batt + til ei lyspere. Og fra lyspera til glødeplugg. TEstet en og en. Der eg fekk svakt lys var pluggen dårlig/gåen..

Sterkt lys alt bra.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

God morgen, Wellcraft.

Dette er bare en sjekk på "grøv måte".

Glødepluggere kan blir skadet overalt ( fra isolatoren, over halsen, ned til spissen)

Det betyr at pluggerne kan være skadet uansett (f.eks. kortsluttning på halv lengde).

I så fall lyser pæren din også.

Selv ved sjekk med en Amperetang (som er tryggest for min skyld siden jeg har gjort det flere hundre ganger selv) er det ikke 100% sikkert at en glødeplugg er o.k.

Gjennomsnittlige verdier er forresten ca. 8 til 15A per plugg hos vanlige glødesystemer, men 14 til 22A hos hurtigglødesystemer.

Stemmer målingen halvveis overens så er man et trinn vidre.

Men finnes det f.eks. kortslutningen på mitten av pluggen, så kan den både gløde og varme,

ja og vise at det flytter strøm i nevnt styrke.

Men likevel varmer pluggen ikke tilstrekkelig nok = ikke noe start eller dårlig start / dårlig løp.

Konklusjon:

- måling med lampe, Ohmmeter, Voltmeter er en bra begynn til å ekskludere feil på ledere til pluggerne.

- måling med Amperemeter vises tydelig mer om last og glødeforløp

- men den eneste veien til å se ompluggerne ha gått er å ta disse ut for sjekk på benken,

slik at man kan sjekke om den også gløder DER den skal.

Husk også:

glødepluggere virker ikke bare ved start av en dieselmotor, men også etterhvert (uten strømtilførsel).

Men hvis disse f.eks. mangler deler allerede, så er forbrenningsforløpet også dårligere allerede

og påvirker mye av "løpekulturen" av motoren.

I så fall kan motoren løpe ugjevnt, hardere, forbruker mer diesel m.m.

Dette er ting som man ofte ikke kjenner til med en gang, fordi "dyrene" løper jo hardere enn "naboens bensinturbine" likevel.

Men over lengre tid kan det også bli skadelig (mekanisk, starter, batteri m.m.)

Og hvis man har tatt pluggene ut allerede, så er jeg enig med det som Power sa:

bytt disse bare, senest hvis man ikke vet hvor gamle pluggerne er.

Så dyrt er det vanligvis ikke, men stemmer rolig. ....og de fleste får en overraskelse også etterhvert og uttaler noe som

"Obs, litt..t..t annerledes løper motoren jo, må jeg si" :smiley:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei til deg og Joerg Becker.

Joa, er enig med deg i at det er grov metode eg beskriver. Men.. Om der er en og to som ikke lyser så er jo det et billig sjekk pungt.. Eg skifter ikke 1 plugg med 1 ny.. Ryker 1 er resten hakk i hel. Skift alle 8. Ha dei gamle i skuffen for reserve om en skulle bli i vande for en plugg og to.

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Glødepluggen skal forøvrig begynne å lyse på tuppen. Hvis den begynner å gløde midt på er den på vei til de evige jaktmarker.

Joda310

Ikke bare på vei til, i så fall er de "ferdig".

Jørg

• 4 måneder senere...

Hei igjen.

Glemte å svare på denne igjen. Feilen lå i rele, nok engang, viser seg at den for konstant strøm på rele, som igjen har gjort at det har røket. Feilen ligger i styringsboksen,men den er ikke akkurat billig, så alternativet var å skaffe et rele med innebygget tidsbryter på. Den bryter strømmen etter ca 10 sek, men etter gløder når den trenger det. Ellers takk for tipsene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...