Jump to content

Er det samme straff for 15hk og 25hk hvis man er mindreårig?

cyber 370

Recommended Posts

Nøyaktig samme straff for deg om du blir tatt.. Ingen straff i det hele tatt.

For foreldrene dine derimot kan det bli ganske dyrt, men er vel samme om det er 15 eller 25hk da og tror jeg.

Husk også at motoreffekt er kun en av begrensningene, er også lengde, og hastighetsbegrensninger for unger under 16.

Svir sikkert mer med en 25 hk når øvrigheten konfiskerer fartøy og motor.

Straffen er nok den samme for liten eller stor motor, kr 500 til deg og 1500 til dine foresatte samt inndraging av farkost for en kortere eller lengre periode. Vet ikke om straffen er lik over hele landet, men eksemplet mitt stammer fra Rogaland og er absolutt reelt - ikke selvopplevd.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Svir sikkert mer med en 25 hk når øvrigheten konfiskerer fartøy og motor.

Straffen er nok den samme for liten eller stor motor, kr 500 til deg og 1500 til dine foresatte samt inndraging av farkost for en kortere eller lengre periode. Vet ikke om straffen er lik over hele landet, men eksemplet mitt stammer fra Rogaland og er absolutt reelt - ikke selvopplevd.

quote.gif

Hvilken paragraf tillater beslag av båt og motor?

Og hvilken paragraf tillater bøtelegging av personer under 15år?

Jeg fikk da opptil flere bøter i 14 15 årsalderen for å kjøre over 5 knop i sundet for mange år siden. Bøtene var så vidt jeg husker på 150 til 300 kroner!!

Mulig de differensierer størrelsen på bøtene når det gjelder fart, men om det er en 25 hk eller en 15 hk, er nok boten den samme! Uten at jeg er skråsikker på det!

Boten fastsettes ut fra alvorligheten, minst kr 1500 på dine foreldre.

Stor motor, stor fart, brudd på sjøveisregler kan medføre større utgifter....

Men dette blir uvesentlig, det du og dine foreldre bør tenke på er konsekvensene dersom du skulle skade deg selv eller andre....

Jeg synes ikke du skal kjøre med hverken 15 eller 25 på Cyber'en før du fyller 16. Jeg synes du skal holde deg til lover og regler.

Hvis du vil kjøre fort, så synes jeg du skal ta kontakt med nærmeste klubb. Da kan du kjøre så fort du klarer på bane inntil 250 cc fra fylte 13 år. Etter å levert erklæring fra foreldre, legeattest og etter at du har løst lisens. I klubbene får du råd, veiledning og opplæring i lover, regler og sikkerhetsbestemmelser.

Jeg synes ikke du skal kjøre med hverken 15 eller 25 på Cyber'en før du fyller 16. Jeg synes du skal holde deg til lover og regler.
Har så lyst å være enig og si "Tiltredes !", men det var det man helst ikke skulle gjøre? Å slenge inn "Tiltredes". Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

boten kommer helt ann på hvor du bor, en venn i kragerø fikk 10.000 for en ting du ville fått 1500 for i søgne...

å kjøre med mer enn 15 hk er egentlig ingen vits på en sånn båt, sats på turbopropell...

utover det er jeg enig med at du ikke burde bryte loven, og ihvertfall ikke hvis dette er din første båt,dette er båter som er veldig lette og driver lett, så egentlig er det feil båt for en som ikke har hatt båt så lenge,antar bare at du er ganske fersk siden du er 14 år...

Bjerkøy-sundet.

Fikk en gang et utimatum fra Polti`. Bot eller vask av båten hans, (vi var 2 stykker). Valgte å vaske båten vi!

Fikk forresten også bot i en tre-pram med 3 hk. pga manglene registrerings nummer! Det var da båtene måtte registreres hos politiet.

He he. Det minner meg litt om da vi satte fyr på Belgås skauen på Bugården. Full pedal med brannvesenet og ulebil. Til sist kom gamle Martinsen i sort boble med Poiliti skilt på taket og kikket med alvorlig blikk på de 3 indianerene som hadde mistet kontroll over leirbålet sitt. Med myndig røst ble vi beordret inn på kammeret med mødre. Der satt vi grav alvorlig og fikk en forelesning av Martinsen etterfulgt av at han dro fram Svarteboka fra innerlomma hvor han sirlig noterte navn,adresse ofg forselse. Nesten så en trodde den siste time var nær ! Etter sigende stod vi nå i Svarteboka til nesten evig tid! En skjebne værre en døden.

Det var med stor lettelse vi gikk ut med bøyd nakke for vi hadde ungått Bastø med nød og neppe trodde vi :lol: Gamle Martinsen kurerte etthvet snev av pyroman i oss ganske effektivt. Også fikk han seg nok en god glis da vi gikk døra.

Det var dengangen polti var polti.

Når lensmann Sjøblom kom ned på brygga i Sandøsund og sa med tordenrøst: Nå ere nok guttær :nono:

Da slutta bankinga av badegjester tvert. :blush:

Ellers vil jeg si til trådstarter at han burde konsentrere seg om hva som er lovlig ifht. alderen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...