Jump to content

Korrosjons (rust) behandling over vannlinjen

roaldbj

Recommended Posts

Mange tråder i forumet er knyttet til korrosjonsproblematikk i motor og i skroggjennomføringer under vannlinjen.

Dette er selvfølgelig sentrale tema.

Interessante tema om rust er bl.a. omtalt i http://no.wikipedia.org/wiki/Korrosjon

Et mindre sentralt tema, og mer av estetisk karakter, er behandling av rust over vannlinjen.

Mange båter har syrefaste beslag hvor verktøyet som er benyttet ved feste av syrefaste skruer gjerne har avsatt jern-partikler som begynner å ruste og gi rustfarge på skrog, beslag og skruer.

Jeg har observert rustdannelse på syrefaste skruer på mange helt nye båter og "tror" ikke at dette skyldes mangelfull kvalitet på eksempelvis syrefaste skruer, men derimot uheldig bruk av verktøy ved skruefeste.

Ønsker å få synspunkter for hvordan denne rusten kan håndteres videre.

Ett tema er hvordan man fjerne rusten:

Jeg bruker hovedsakelig autosol som gir blankere overflate til mer man pusser (enten med hånd eller maskin)

Jeg har også forsøkt saltsyre - og dette har gitt forbløffende virkning. Har vært nøye med masse ferskvannssykkling i etterkant, men er usikker på bivirkningene. Vet ikke hvilke negative effekter det har å pensle skruehoder med saltsyre og deretter vaske med ferskvann.

Ett annet tema er å forebygge rustdannelsen:

Har selv mange helt nye syrefaste skruer med rustdannelse.

Er forebyggingen å skifte disse skruene, eller er det tilfredsstillende å polere dem i polermaskin?

Men som sagt:

dette er et estetisk tema, og ikke et tema sentralt for sikkerheten til sjøss.....

Estetikk er IKKE uviktig!

Det behøver ikke være rester av jernpartikler fra verktøy el. for at rustfritt stål (også syrefast) skal få rustfarge. Det er ofte snakk om tildekningskorrosjon, dvs. at stålet ikke får dannet rusthindrenede oksyd, for eksempel i spalten under skruehoder. Jeg tror dette er noe vi må leve med og polere fra tid til annen. Polering vil som regel også hjelpe mot ny rustdannelse.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Både det ene og det andre er riktig.

En del syrer løser rust. Oksalsyre går for å være best. Blant annet inneholder Hempel Gelcoatcleaner dette stoffet. Saltsyre og salpetersyre går også. Forskjellige 'beiseprodukter' (pickling på nynorsk) fikser også rust, men slike produkter er vel nokså dyre.

I og med at mine skruer, og dem er det ikke mange av, ikke ruster leder meg til den teorien at mye av de skruen jeg ser på nyere båter ikke er A4 (tilsv. AISI 316), men A2 (sånn omtrent AISI 301 (kjøkkenbenkstål)). Til vanlig ruster AISI 316 ikke mye under de forholdene vi har over vannlinjen.

Jeg vet egentlig ikke hvordan man skal stoppe rustingen, uten å bytte skruer til et materiale som er godt nok. En av betingelsene for å hindre rust, er å fjerne fuktighet. Mulig at det kunne være en ide på spraye med et eller annet en tørr dag, vokse etc....

Riggwirene mine går ned i skruterminaler. Jeg har misstanke om at imbisilen som kuttet wirene benyttet kutteskive inneholdende siliciumkarbider. Dette er rustdannende. År om annet vasker jeg wirene med oksalsyre, og rusten blir mindre og mindre.

Ett annet tema er å forebygge rustdannelsen:

På litt større gjenstander kan det kanskje være en fordel å stryke på Owatrol Olje ("maskinolje"). Mine syrefaste beslag samt messingdoradeventiler fikk en omgang med denne oljen i forkant av sesongen. Etter mitt syn fullstendig vellyket og godt beskyttende. Jeg har ikke måttet pusse noe på detaljene i løpet av sesongen.

Nå er det slik at du vil se det legger seg en liten hinne på gjenstanden når du tar på oljen. Jeg synes ikke den er sjenerende. Forsøk på et lite felt. Jeg hører at enkelte til og med bruker denne på biler, for at bilen ikke skal ruste.

Jeg har selv fått anbefalinger på denne oljen her på forumet tidligere, så her er en del brukere av denne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...