Jump to content

Haster: Dieselmotor Mercedes 180 - 1975

Walter_S

Recommended Posts

Hei folkens!

Trenger litt rask informasjon angående en Mercedes 180 diesel. Fant en båt som har denne motoren ombord - vet ingenting om motoren (har ikke snakket med eieren enda) - hva slags motor er dette?

Regner med at det er (antageligsvis) en marinisert bilmotor???? :yesnod:

kan noen hjelpe meg asap!!? Please!!!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Walter

Jeg vet ikke hvor meget jeg kan hjelpe deg i farten, men hvis det skulle være en 180-diesel fra 1975 så synes jeg at det spriker litt.....

I siste halvdel av 1950-tallet kom en hel rekke Mercedesdiesel som drosjer og de hadde betegnelsen 180D. De var 4-cyl og hadde vel en effekt på ca 40-50 HK. Så sent som 1975, da kjørte Mercedes selv med større dieselmotorer i personbilene, men det kan jo allikevel være at noen av småmotorene gikk i mindre lastebiler og varebiler.

Uansett, så var dette svært populære motorer å marinisere til båtbruk. De har nok stort sett vært holdt for å være enkle og robuste, om enn noen støyende....

Men hvis du er borti en som er "hjemmemarinisert", så bør du kanskje sjekke litt ekstra histen og pisten. Det bør iallefall kunne brukes til å prute ned prisen. :yesnod:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

.........Men hvis du er borti en som er "hjemmemarinisert", så bør du kanskje sjekke litt ekstra histen og pisten. Det bør iallefall kunne brukes til å prute ned prisen. :yesnod:

Hei Poseidon!

Takker for hurtig svar!

Det med årstallet er bare en antagelse fra min side. Motoren står i en 26' sjark fra 1975 - det står ikke noe om årstallet på motoren som sådan - bare tenkte siden båten er fra dette året, måtte antageligvis motoren være fra samme år. Men det kan jo være en eldre motor som har blitt satt i båten på et eller annet tidspunkt.

Har bare lest annonsen i kveld, ikke snakket med eieren ennå. Ville bare orientere meg ang. motoren som sådan, før jeg ringer eieren i morgen tidlig.

:yesnod:

Prisen er det ingentig å utsette på - belive you me!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei igjen Walter,

For meg klinger det nokså naturlig at man i 1975 satte inn en marinisert "drosjediesel" fra ca 1960 i båten, så det kan nok passe godt med den typen motor som jeg hadde i tankene....

Men det er tross alt en motor som nærmer seg 50 år, med flere vitale deler av aluminium   -   så jeg ville nok iallefall sikret meg at den har ferskvannskjøling :yesnod:

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...