Jump to content

Varme i motorrom om vinteren ?

Tine IV

Recommended Posts

Har altid hatt ovn med frostvakt ( 250w ) i kjeller'n på Sandviken , det har aldrig vært så kaldt nede i der at den har slått seg på så lurer litt nå .Hva med nybåten , holder det evt med samme ovn nedi der da det motorrommet er mega stort i forhold ? Eller hva gjør jeg med den saken ,hva gjør dere som har stort motorrom og bruker båten i vinter ? Folk som bor i båtane har ikkeno varmovn nedi der , men har jo varme eller's i båten . Det har jo jeg også men , koster jo ikke all verden å kjøpe en og montere opp . Men hvor stor bør den være evt da ?

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Forrige vår hadde vi vinterlige tendenser her i Rogaland med temperaturer ned mot -13-14 grader. Jeg foretok målinger både ute og inne i motorrommet. Var aldri under 0 C på noe tidspunkt. Målte med eletronisk temp. måler med minne for min/maks. temp. Sjøvann fryser på ca. -1.9 C. Dette bekrefter det gamlingene sa hjemme om at motorer på båter som ligger på vannet fryser ikke, så lenge det er fritt vann under båten.

Dette var med skøyter. Det er dog litt forskjell på en moderne båt med store luftinntak i sidene. Har du ikke en ekstra kasse rundt motoren i motorrommet, bør du tette lufinntakene i skrogsidene når tempen beveger seg ned mot -10. Detter er enda viktigere dersom isen har lagt seg rundt båten og isolerer bort den varme sjøluften.

Er i grunnen mer redd for at toalettsystemet skal fryse i stykker enn motoren.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Målte med eletronisk temp. måler med minne for min/maks. temp.

Det samme gjorde jeg. Det var aldri under 5 grader i Det Aller Helligste. Jeg lukket ikke luftinntakene, men hadde da også Eber'en gående ganske lenge. Lun og tørr båt hele vinteren. Bedre kan det ikke bli, ikke på den årstiden i alle fall...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Målte med eletronisk temp. måler med minne for min/maks. temp.

Dette har jeg også gjort de siste tre-fire årene. Termometeret står fast oppkoplet, med uteføleren stripset fast i motorrommet. Det laveste jeg har målt til nå er i underkant av to pluss, og da var det rundt femten minus utenfor. Og da har jeg ikke antydning til varme ombord!

Begynte med dette på den forrige båten, da den var saltvannskjølt. Jeg la først opp et opplegg for å kjøre gjennom med frostvæske etter bruk. Men med mange fisketurer på vinteren ble de et stort forbruk av frostvæske etter hvert. Så derfor termometeret, og mye frostvæske spart. Og når jeg skiftet båt, ble nytt termometer montert i denne også. Kjekt å ha oversikten... Også på sommeren faktisk, greit å følge med på tempen nedi der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Til spørsmål om frostvæske i kjølesystemet - innlegg #5:

Med mindre båten brukes gjennom vinteren er det viktig å kjøre gjennom frostvæske. Grunnen er ikke først å hindre frysing når den ligger i sjøen, men å hindre rustdannelse inne i kjølesystemet. Frostvæsken virker anti-korroderende.

Jeg her ligget i isen siden, tja, omtrent 20 år. Har aldri hatt frostkader. Vanligvis har jeg hatt en vifteovn med termostaten skrudd på det laveste ombord. Hulda har en 250 W panelovn montert i motorrommet, termostaten på det laveste. Motorrommet holder seg tørt og fint. Temperaturen under vinteren ligger på 10 grader 'der inne'. Son, som resten av Oslofjorden, er vel et av de mer sjøkalde plassene i landet.

Har jo samme erfaringa som dere jeg , det er aldrig så kaldt i kjeller'n at ovnen slår seg på ( 5+). Så kansje skal bare følge med og heller sette ned en slik oljeovn vis det skulle bli sprengkulde , hadde jo noen uker og litt til med kulde rundt -15 sist vinter og aldrig ned på 0 i kjeller'n . På Sandviken tetta jeg luftinntaka og hadde en flaske med vann hengenes der som viste evt vis det frøys nedi der .

Trur jeg glømmer den ovnen så lenge , som sagt skulle det bli over -15 over lengere tid så kan jeg sette ned en av di oljeovnene jeg har ombord .

Vi satser på en mild å fin vinter med lite snø og mange knall turer på fjorden . Takk for svar

Tine II

Har en 300 W frostvakt i motorrom. Sist vinter som var heller kjølig tror jeg ikke temperaturen i kjelleren var under 5 +. Ovnen er plassert like ved sjøvannsfilteret. Stenger alle sjøvannsinntak når jeg går i fra båten ( viktig at en sjekker med sitt forsikringsselskap hvilke regler som gjelder for bruk av båt om vinteren ). Bruker også å flushe toalett med frostvæske, tømme vanntank på den kaldeste årstid ( januar, februar ). Vet ikke om det er helt nødvendig, men .....

Som sagt sist vinter var ganske streng her på Østlandet. Opplevde ingen problemer. Tror det skal streng kulde til over lang tid før noe skjer. Men selvfølgelig er det viktig og følge opp båt på daglig basis ved streng kulde og snøfall. Har thermometer både i motorrom og midtsalong. Også en 200 W frostvakt i midtsalong. Båt holder seg tørr og fin. Har også god erfaring med luftavfuktere ( baller ). I vinterhalvåret har jeg tre stk ombord. En i motorrom og 2 stk henholdsvis i midtsalong og forkabin. De samler faktisk opp en del vann.

Svaret er ja, systemene innebærer bruk av luft eller vannvarmer, drevet av ekselpelvis diesel.

Det er etter hvert utviklet forskjellige systemer for fjernstyring av dieselvarmere, men jeg kjenner ikke de spesifikke detaljene for hvorledes dette gjøres.

Dilemmaet er kanskje at disse systemene igjen krever batteristrøm - som innebærer at batteriene må vedlikeholdslades.

det kan være lurt å holde temperaturen på plusssiden i motorommet, uten varme ser det ut som temperaturen i motorrommet legger seg ca 5 grader over utetemperatur når det er minusgrader og tynn is på vannet. Iallefall hos meg.

jeg kan derfor regne med å få 3 til 5 kuldegrader uten varme, nok til at sjøvannsfilteret blir tilstoppet av issørpe. Frostvakta holder tempen på plussiden.

Gygra har et varmeelement på 75 watt montert i kjelleren ( typen som e-verkene bruker i div el-skap ute) og et digitalt ute/inne termometer montert slik som index beskriver. Laveste temp i kjelleren som jeg har observert er +4,9 gr. Da var det -18 ute og - 10 under kalesjen. Det er nok mye egenvarme i sjøvann. Anbefaler å montere et slikt termometer først ( 49 kr på Biltema)og så følge med ei stund før dyre installasjoner gjøres!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

For å være på den sikkre siden har jeg bestilt strøm på snekka i år også , men etter 3 år uten at frostvakta har slått seg på så ser det ut som det er penger rett vest .Men som sagt , kan nok være lurt å ha på en frostvakt eller en ovn . Veit jo aldrig og det kan jo fort bli jæ,,,, dyrt uten varme .

Tine II

Er ikke akkurat så veldig bekymret for temperaturen i motorrom da den ytterst skjelden vil komme under 4 - 5 +. Vel så viktig kan være å holde motorrom tørt for å unngå kondens. Har vel også noe med utforming av motorrom og luft inn og ut å gjøre. I Nord Westen er motorrommet noe over standard størrelse. Så langt har jeg kun gode erfaringer med å ha en liten lunk i kjelleren.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...