Jump to content

Materiale for tilpasning av trimplan?

Trude III

Recommended Posts

:smash:

Hei,

Båten ligger på land og verktøykassa er funnet frem.

Trimflapsene er plukket av og jeg slapp nærmest og skru de av. De fleste av skruene var tæret av eller hadde lite gods igjen etter mange år i sjøen (noe og passe på for andre?).

Akterspeilen min buer svakt og det var benyttet en bred trelist som var tilpasset slik at trimplanene skulle få et rett feste. Treverket var i oppløsning og jeg må lage noe nytt.

Men hva skal jeg bruke? Treverk har jeg ikke lyst til å bruke da dette sveller og "lever" mot det "døde" skroget og flapsene. Kan selvfølgelig støpe noe av glassfiber men det krever mye arbeid og sliping.

Har noen et forslag til hva som kan brukes? Kanskje noe finnes ferdig i plast som kan tilpasses?

Kjempeflott hvis noen har tid til å svare på dette!

Hilsen Harald L

Trude III

På min Draco jeg en gang hadde, så støpte jeg opp med glassfiber med påfølgende topcoat over. Ble helt suverent og masse tykt godts å skru i. Pass på å bruk offeranode på brettene, selvom de er i syrefast. Typiskt så går dette utover skruene dersom dette uteblir.

Teak :yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

:smash:

Takker for svar!

Ser ut som om tre er vanlig. Teak er utvilsomt det beste. Min båt er 20 år gammel og har kun hatt 3 vintre på land. Det er vel dette som gjør at det gamle treverket var gått i oppløsning.

Maritim selger Kings Starboard som kanskje kunne benyttes?

Jeg trenger 2 stk 10x60cm med toppen 10mm tykkelse.

Mulig jeg bretter opp armene og støper dette av glassfiber og limmer med Rotabond til skroget.

Hilsen Harald L

Trude III

Vil tro at POM (polyacetal?) burde kunne være et greit materiale til dette. Lett å forme, og kan fås i hvitt og svart. Råtner garantert ikke...

Ellers er nok teak et godt alternativ, burde vare lengre enn trimplanene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da jeg monterte mine ny QL interceptorer(altså trimplan) på mørebasen, som og har buet akterspeil, fikk jeg laget hos Crisma Plastic i Stavanger ferdige mellomstykker i sort plast.

kostet meg 300,- for to stykker. Passet nesten perfekt. Skyldes vel noe hastig tegnet mal på en 2x4 en mørk kveld! Brukte sika som fugemasse. Funker fint.

Hadde ikke trimplan før, valgte Ql utelukkende pga at jeg sparte plass der bak.

Fungerer greit synest nok at de virker litt for forsiktig. (mykt)

Var ute på sjøen idag, båten er rimelig jevnt fordelt med vekten. Min far på godt over 100 samt jeg som er 110 sitter i samme side samt en av ungene. To unger i andre siden. Da må jeg ned på trinn 5 av 6 på ene siden for og trimme båten jevnt sideveis. Fungerer strålende til og trimme baugen ned når det er behov for det.

Jeg monterte 450 utgaven. Båten er 27 fot og sikkert 3500kg med alt ombord. Er jo en halvplaner med meget rundt skrog fremme så den er egentlig veldig var på bevegelser. Fart ligger normalt på 12knop.

Det sies at flapsene trenger fart for og bygge om en løfte pute bak på skroget.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...