Trude III Startet 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2006 Hei, Båten ligger på land og verktøykassa er funnet frem. Trimflapsene er plukket av og jeg slapp nærmest og skru de av. De fleste av skruene var tæret av eller hadde lite gods igjen etter mange år i sjøen (noe og passe på for andre?). Akterspeilen min buer svakt og det var benyttet en bred trelist som var tilpasset slik at trimplanene skulle få et rett feste. Treverket var i oppløsning og jeg må lage noe nytt. Men hva skal jeg bruke? Treverk har jeg ikke lyst til å bruke da dette sveller og "lever" mot det "døde" skroget og flapsene. Kan selvfølgelig støpe noe av glassfiber men det krever mye arbeid og sliping. Har noen et forslag til hva som kan brukes? Kanskje noe finnes ferdig i plast som kan tilpasses? Kjempeflott hvis noen har tid til å svare på dette! Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
ivar Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Tror jeg ville brukt glassfibersparkel , burde ikke være så mye arbeid å få det bra. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Larspo Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 På min Draco jeg en gang hadde, så støpte jeg opp med glassfiber med påfølgende topcoat over. Ble helt suverent og masse tykt godts å skru i. Pass på å bruk offeranode på brettene, selvom de er i syrefast. Typiskt så går dette utover skruene dersom dette uteblir. Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Bruk en trelist av eik det holder ut båtens levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Teak Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Trude III Svart 13.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Takker for svar! Ser ut som om tre er vanlig. Teak er utvilsomt det beste. Min båt er 20 år gammel og har kun hatt 3 vintre på land. Det er vel dette som gjør at det gamle treverket var gått i oppløsning. Maritim selger Kings Starboard som kanskje kunne benyttes? Jeg trenger 2 stk 10x60cm med toppen 10mm tykkelse. Mulig jeg bretter opp armene og støper dette av glassfiber og limmer med Rotabond til skroget. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
index Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Vil tro at POM (polyacetal?) burde kunne være et greit materiale til dette. Lett å forme, og kan fås i hvitt og svart. Råtner garantert ikke... Ellers er nok teak et godt alternativ, burde vare lengre enn trimplanene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Larspo Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Teak er vel et av de tresortene som kan ligge årevis i vann uten å ta råteskade. Husk at tre under vann råtner ikke, så fremt det ikke kommer over vann. Kommer din tre-bit over vann ved plan, burde du vurdere et treslag som er rikt på naturlig olje, eks. teak. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Har bra erfaring med å installere anoder på flapsa. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Det er også nødvendig med anoder, selv på syrefast. Syrefast korroderer også i sjøvann, men langt mindre enn vanlig svart jern. Spesielt går dette utover små områder, og da typisk skruene som blir svekket. Monter derfor ALLTID anoder, selvom plana er i syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 14.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2006 Da jeg monterte mine ny QL interceptorer(altså trimplan) på mørebasen, som og har buet akterspeil, fikk jeg laget hos Crisma Plastic i Stavanger ferdige mellomstykker i sort plast. kostet meg 300,- for to stykker. Passet nesten perfekt. Skyldes vel noe hastig tegnet mal på en 2x4 en mørk kveld! Brukte sika som fugemasse. Funker fint. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 15.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2006 Sabeltann: Hvordan synes du interceptorene har fungert? Jeg vurderte å bytte ut mine brett til dette (savner trim-instrument). Hadde du vanlige trimplan før? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 15.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2006 Hadde ikke trimplan før, valgte Ql utelukkende pga at jeg sparte plass der bak. Fungerer greit synest nok at de virker litt for forsiktig. (mykt) Var ute på sjøen idag, båten er rimelig jevnt fordelt med vekten. Min far på godt over 100 samt jeg som er 110 sitter i samme side samt en av ungene. To unger i andre siden. Da må jeg ned på trinn 5 av 6 på ene siden for og trimme båten jevnt sideveis. Fungerer strålende til og trimme baugen ned når det er behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 15.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2006 Hvor stor båt har du (fot og tyngde), og er det 300 eller 450 du monterte? Er akkurat effektiviteten jeg har vært litt skeptisk til. Jeg "strever" også med 110kg "dødvekt" som flyter seg rundt i båten hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 15.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2006 Jeg monterte 450 utgaven. Båten er 27 fot og sikkert 3500kg med alt ombord. Er jo en halvplaner med meget rundt skrog fremme så den er egentlig veldig var på bevegelser. Fart ligger normalt på 12knop. Det sies at flapsene trenger fart for og bygge om en løfte pute bak på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.